Jump to content

Marna 12hk bensin vil ikke starte


Smurfie

Recommended Posts

Isteden for å sjekke mange ting prøver jeg ofte å starte motorer som ikke går på startgass.
Starter den for så stoppe når motoren  ikke har mer startgass å brenne så har du ett drivstoff problem.
Starter den ikke ligger feilen gjerne på tenningsiden.
Er jo enkle greier dette her så 

 

Link to post

Trikset med slike motorer er ofte å ha full choke til du hører den har gjort 1, ett, innsug og så av med choken så skal den starte om den er noenlunde i form. For mye choke og du får aldri start på den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Det kan det være ja. Men disse dynastarterne er jo ikke all verdens kraftige i utgangspunktet. Og en Marna skal i utgangspunktet være lettstartet. 

 

Prøvde du med startgass?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Disse motorene er avhengig av tre ting. Grovt sett, får de det så starter de:
1. Luft

2. Gnist

3. Bensin

 

1 og 2 har du, så da gjenstår bensin. Løsne slangen fra tanken og se om det renner til forgasser når du åpner krana. Kommer det en fin strøm der, er problemet enten i forgasser eller at den bensinen den får er noe gamle greier som knapt brenner. Har mest trua på at det er mye gammel moro i flottørhuset og hoveddysa. Litt avhengig av forgasser, men de fleste er enkle å gjøre rent. 

 

 

 

 

Link to post

Slike båter har ofte kobberrør fra tanken til motoren med kun fall fra tanken. Ligger røret litt litt opp og ned kan det gi "vannlås", eller luft/gasslås er vel riktigere. Lufting i tanken er også viktig. Svært lavt trykk på bensinen så det skal ikke mye til å stoppe den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Som SveinHa sier så er luftlås i bensintilførselen en gjenganger på slike gamle forgassermotorer med kobberrør. Prøv å løsne skruen hvor bensinrøret går inn på forgasseren og blås ned i tanken (Sett litt trykk på den) Når bensinen flommer fritt så er du "good to go" igjen.

 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...