Jump to content

Marna 12hk bensin vil ikke starte


Smurfie

Recommended Posts

Isteden for å sjekke mange ting prøver jeg ofte å starte motorer som ikke går på startgass.
Starter den for så stoppe når motoren  ikke har mer startgass å brenne så har du ett drivstoff problem.
Starter den ikke ligger feilen gjerne på tenningsiden.
Er jo enkle greier dette her så 

 

Link to post
Share on other sites

Trikset med slike motorer er ofte å ha full choke til du hører den har gjort 1, ett, innsug og så av med choken så skal den starte om den er noenlunde i form. For mye choke og du får aldri start på den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan det være ja. Men disse dynastarterne er jo ikke all verdens kraftige i utgangspunktet. Og en Marna skal i utgangspunktet være lettstartet. 

 

Prøvde du med startgass?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Disse motorene er avhengig av tre ting. Grovt sett, får de det så starter de:
1. Luft

2. Gnist

3. Bensin

 

1 og 2 har du, så da gjenstår bensin. Løsne slangen fra tanken og se om det renner til forgasser når du åpner krana. Kommer det en fin strøm der, er problemet enten i forgasser eller at den bensinen den får er noe gamle greier som knapt brenner. Har mest trua på at det er mye gammel moro i flottørhuset og hoveddysa. Litt avhengig av forgasser, men de fleste er enkle å gjøre rent. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Slike båter har ofte kobberrør fra tanken til motoren med kun fall fra tanken. Ligger røret litt litt opp og ned kan det gi "vannlås", eller luft/gasslås er vel riktigere. Lufting i tanken er også viktig. Svært lavt trykk på bensinen så det skal ikke mye til å stoppe den...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Som SveinHa sier så er luftlås i bensintilførselen en gjenganger på slike gamle forgassermotorer med kobberrør. Prøv å løsne skruen hvor bensinrøret går inn på forgasseren og blås ned i tanken (Sett litt trykk på den) Når bensinen flommer fritt så er du "good to go" igjen.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...