Smurfie Startet 3.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 3.Mars.2024 Hei. Har kjøpt meg en trebåt med en Marna 12hk bensin motor. Når jeg kjøpte den gikk den fint , men nå vil den ikke starte. Har sjekket at det er gnist på pluggene. Noen forslag ? Jan Arne Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2024 Isteden for å sjekke mange ting prøver jeg ofte å starte motorer som ikke går på startgass. Starter den for så stoppe når motoren ikke har mer startgass å brenne så har du ett drivstoff problem. Starter den ikke ligger feilen gjerne på tenningsiden. Er jo enkle greier dette her så Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 3.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2024 Det skal jeg prøve, takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2024 Trikset med slike motorer er ofte å ha full choke til du hører den har gjort 1, ett, innsug og så av med choken så skal den starte om den er noenlunde i form. For mye choke og du får aldri start på den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Smurfie Svart 5.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2024 Har fått et hint om starteren ikke fungerer som den skal, den går ikke fort nok. Kan det være problemet ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2024 Det kan det være ja. Men disse dynastarterne er jo ikke all verdens kraftige i utgangspunktet. Og en Marna skal i utgangspunktet være lettstartet. Prøvde du med startgass? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smurfie Svart 9.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2024 Skiftet drivreim og plugger, nå starter den. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 10.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2024 Gikk som en drøm i et par timer, fortøyde båten og slukket motor. Neste dag vil den ikke starte, starteren går fint og det er gnist men ingen tegn til start. Har en mistanke at den ikke får bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 10.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2024 Disse motorene er avhengig av tre ting. Grovt sett, får de det så starter de: 1. Luft 2. Gnist 3. Bensin 1 og 2 har du, så da gjenstår bensin. Løsne slangen fra tanken og se om det renner til forgasser når du åpner krana. Kommer det en fin strøm der, er problemet enten i forgasser eller at den bensinen den får er noe gamle greier som knapt brenner. Har mest trua på at det er mye gammel moro i flottørhuset og hoveddysa. Litt avhengig av forgasser, men de fleste er enkle å gjøre rent. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SveinHa Svart 10.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2024 Slike båter har ofte kobberrør fra tanken til motoren med kun fall fra tanken. Ligger røret litt litt opp og ned kan det gi "vannlås", eller luft/gasslås er vel riktigere. Lufting i tanken er også viktig. Svært lavt trykk på bensinen så det skal ikke mye til å stoppe den... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
jake Svart 10.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2024 Som SveinHa sier så er luftlås i bensintilførselen en gjenganger på slike gamle forgassermotorer med kobberrør. Prøv å løsne skruen hvor bensinrøret går inn på forgasseren og blås ned i tanken (Sett litt trykk på den) Når bensinen flommer fritt så er du "good to go" igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 12.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2024 Tror jeg skal ta en titt på forgasseren. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 14.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2024 Blåste litt luft inn i forgasseren,gjorde reint filter på inntaket...nå starter den fint. Sitér dette innlegget Link to post
Smurfie Svart 22.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2024 Det viste seg at fallet fra bensintanken ikke var nok, må nok heve tanken litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.