Jump to content

Hvordan lage en kraftig forbindelse på glassfiber skjøt?


Wannaz

Recommended Posts

Se vedlagte bilder, første tanke var å legge på glassfiber for å binde sammen disse delene slik som avbildet. Den tanken hadde jeg kanskje max to sek før jeg forsto hvor dumt det var 😅🙈


neste tanke (som fortsatt er der), var å forskyve delen lenger opp/til siden for å få en overlapp på ut og innsiden om dere er med? Men hvor mange lag bør jeg ha som går over på selve konsollen før jeg bygger lag på lag på baksiden osv? 

IMG_1481.jpeg.4b3bb916b1aff27eb2a87169d9fb2bb8.jpegIMG_1482.jpeg.25a9eee8f688e0214e611511a9289c9c.jpegIMG_1480.jpeg.ce7d098fb39edab69ae711b0275c2c59.jpeg

Link to post
Share on other sites

Samme var tanken her, overlapp fra kryssfiner og opp på glassfiberen, men tenker jeg må slipe ned den gamle glassfiberen også, ikke bare sparkelmassen som er brukt, slik at jeg får flere lag opp, også bygge opp fra kryssfiner plata til toppen med siste lag som overlapper med første lag. IMG_1483.jpeg.20ae47155d3f56acdfd6112836084192.jpeg

Link to post
Share on other sites

Skråkanter, rasprondell og slip til ca 1:8 nedtrapping, og avfetting (aceton). Jeg har brukt tynn aluminiumplate som jeg tilpasser med en liten vinkelsliper, slippmiddel på den, og så limer jeg den på plass med limpistol, ikke lange larver, kun limklumper... 1-2 lag med polyester og glassfiber legges _forsiktig_ på og etter herding så nappes aluplaten bort og så hugger en bort limklumpene og rensker litt. Så kan en legge på baksiden også. Og jeg liker best 10-15 grader og tørt. Strimler klippes/ rives i bredere og bredere bredder. og legges på et bord og pensles på med polyester noe som bryter "limet" i duken, så legger jeg det på stedet. med den siden som jeg påførte polyester ned, mot våt flate. og så brukes pensel og aluminiumsrulle for å presse ut luftblærer. Egentlig litt gøyalt å tusle med. Hjelper å ha et egnet sted (uthus/ garasje/ verksted, ikke bolig.. (kraftig luktproblematikk under herding.. og det har en særdeles lav WAF (Wife Acceptance Factor))).  

PS: disse aluminiumsplatene kommer ofte med en blå plastfilm for å beskytte overflate... Ikke fall for fristelsen å tro at den, i sammen med voks/ slippmiddel er ok å bruke direkte. Den løsner og strekker seg i en slakk bølgeform av gasssene og resulterer i en større sparklejobb.. Noe som gir ekstra arbeide. Og når en i tillegg greier å finne gammel lettsparkel som har hatt frost(?) og som heller ikke herder, så blir humøret om mulig ennå dårligere... 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

sandman1 skrev 54 minutter siden:

Skråkanter, rasprondell og slip til ca 1:8 nedtrapping, og avfetting (aceton).  

Hvor dyp nedtrapping bør en ha? 1-2cm eller mer? 

 

sandman1 skrev 56 minutter siden:

Og jeg liker best 10-15 grader og tørt.  

Da må jeg nok vente litt før jeg starter på dette, men fortsatt en del forarbeid å gjøre, så plutselig er temperaturen der :saint:

 

sandman1 skrev 57 minutter siden:

Hjelper å ha et egnet sted (uthus/ garasje/ verksted, ikke bolig.. (kraftig luktproblematikk under herding.. og det har en særdeles lav WAF (Wife Acceptance Factor))).  

Jeg testet WAF på kjøkkenbenken når jeg demonterte gravemaskin setet for omtrekking. Det gikk over all forventing - helt til jeg skulle lime på nytt skum og trekk :lol:

 

Hva bruker du som slipp middel? Så du vil ikke anbefale å bruke feks diffusjonsplast på kryssfineren ? Har noe alu liggende, men tviler det er nok så da må jeg eventuelt handle mer. 

Link to post
Share on other sites

Som den amatøren jeg definerer meg som... Om det området jeg skal skjøte/ lappe er 10 mm, så skjærer jeg skrått med rasprondell. River opp det jeg får tak i av fibre, og avfettermed aceton. 1 cm dyp og ca 8 cm skrått blir veldig greit/ sterkt nok (alt av maling/ topcoat/ bunnstoff må bort, helt bort..). Øker gradvis bredden på den duken jeg legger inn. Og jeg jeg oppfatter det ca like sterkt som originalt.

Herdetemperaturer; det herder i 5 grader også.. men tar lang tid. Ved 15 grader, så kan jeg legge neste lagene etter 4-6 timer... For mange lag gir for mye varme og "brun" polyester. Om en er for klønete så kan det faktisk også ta fyr...

Former/ slippmiddel; jeg bruker carnaubavoks, 2 ganger. Og så slippmiddel (Fisher? Fleischer? Eller noe slikt...?) skal sjekke navn/ produsent. Biltema har tynne aluminiumsplater, greie til "backing".

Og sete til graver og omtrekking... Det var vel plutselig kontaktlim som dukket opp i prosessen..? Jeg er så gammelt at jeg lagde balsafly med ribber, spant og trakk de med japanpapir.. og dope for å stramme duken. Den dunsten av den tynneren...? Må ha kverket ca 30-40 prosent av hjernen på undertegnede...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...