Jump to content

Starter sviver ikke, bra spenning på bat og den trekker 100+ amp


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! startern vil ikke svive, det er bra med spenning på batteriet, så problemet er ikke der.  Målte akkutrat med klo/tang amperemeter på +pol ledning mens fruen vre nøkkel til start pos, da høres et klikk, og amperemeteret steg til over 100 Ampere.  Er starteren kortsluttet?

Link to post
Share on other sites

Kan motoren sitte fast?

Det lureste nå er i feilsøke i riktig rekkefølge.

Starteren snurrer ikke!

Går motoren rundt, hvis du setter en skralle på veiven?

Hvis motoren beveger seg fritt, så er neste steg å ta ut starteren og se om den snurrer på benken. (Den må uansett ut om den skal byttes)

Jeg har hatt startere, hvor børstene ble spist opp, da fungerte innslaget, men den snurret ikke.

 

Link to post
Share on other sites

Plukket ut startern og fra hverandre.  Var noe rust på en av børstene og også rust i selve huset på samme sted.  Pusset ned med smergelpapir, vasket alt med 5-56 og skrudde sammen igjen. Startet med en gang, men blir nok ny sterter for sikkerhets skyld!  4syl diesel 115 hk forresten.  Takk for tilbakemelding!

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

@Fortego, som regel må du feste pluss og minus på starter. Så må du sette  pluss på innslaget. Da vil starteren slå inn og begynne å snurre. 

Men ta et bilde å legg inn her,  så er det lettere å gi riktig hjelp

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 4 timer siden:

@Fortego, som regel må du feste pluss og minus på starter. Så må du sette  pluss på innslaget. Da vil starteren slå inn og begynne å snurre. 

Men ta et bilde å legg inn her,  så er det lettere å gi riktig hjelp

Japp slik tester de store gutta startere.
Bruk startkabler til pluss og minus så kortslutter du bare pluss til innslaget med en skrutrekker.
Joda det vil smelle til og knistre litt men det er hele moroa 

Link to post
Share on other sites

Hei! For å informere, så viste det seg anngående dette problemet, så var det rust inne i startmotoren.  Rust på en av børstene og i "spolen" så ble vel en kortslutning.  Pusset av med smergelpapir, monterte sammen igjen og har funket fint siden dette :) = tomme batterier ;)

 

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev On 1.4.2024 at 16.16:

@Fortego, som regel må du feste pluss og minus på starter. Så må du sette  pluss på innslaget. Da vil starteren slå inn og begynne å snurre. 

Men ta et bilde å legg inn her,  så er det lettere å gi riktig hjelp

Heisann, hadde allerede demontert starteren for å sjekke det samme som trådstarter, men slik starteren er bygd opp ser jeg ikke hvordan jeg greier å få den satt sammen igjen da det fremstår som umulig å presse inn børste på noen måte mens man setter rotor på plass igjen... :eek:

 

Så nå er ny starter bestillt.

 

Men fått et godt tips om at rele/innslag kan ha satt seg. Det kan forklare at spenning faller selv om ingenting skjer. Men skal nå få den starteren jeg har bestillt, og om alt da fungerer skal jeg sjekke innslaget på den andre før jeg eventuelt bestiller ny der.

 

Og om noen har noen tips for hvordan sette sammen igjen den starteren jeg nå har i deler, så er dere velkomne med å komme med forslag... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fortego skrev 11 minutter siden:

hadde allerede demontert starteren for å sjekke det samme som trådstarter, men slik starteren er bygd opp ser jeg ikke hvordan jeg greier å få den satt sammen igjen da det fremstår som umulig å presse inn børste på noen måte mens man setter rotor på plass igjen.

Vet ikke hvordan din starter ser ut, men noen ganger er det et lite hull, hvor du kan tre inn en tynn ståltråd slik at børstene låses inne. Flere varianter av dette ute og går. Bilder??

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat hatt fra hverandre en Valeo starter til en 41p motor. De to børstene som er festet i "huset" har lange nok ledninger til at du kan dra de så langt bakover at fjæren presser på siden av børsten istedet. De to andre har bare kort ledning så de presset jeg ut med en nebbtang mens jeg tredde børsteholderen ned på skruene sine. Håper det gikk an å forstå. :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...