Jump to content

Seile direkte til Kanariøyene


hansa82

Recommended Posts

Driver å fabler litt... Er det en grunn til at alle som (jeg har lest om) seiler til Kanariøyene, går langs Frankrike, Spania og Portugal?

Eller kan man f.eks ta Caledonia-kanalen igjennom Skottland, videre øst eller vest for Irland også legge kursen direkte mot Kanariøyene, evt Madeira?

Link to post
Share on other sites

En kompis seilte fra Læsø, rundt Skagen til en havn helt nord på Skottland. Dertter utsiden av Hebridene, vest av Irland og til Mogan, Kanariøyene. 26 fot langkjølet båt med Raymarine autopilot. Så det går an. Samboeren sa: "Ikke én gang til !"

Link to post
Share on other sites

Som Hulda er inne på, kan være kjekt å vente på værvinduer. Men å gå til syd Irland og vente der er helt ok. Vet om flere som har seil direkte fra Norge til Kanariøyene. Selv foretrekker jeg landligge fremfor kryss og 20 m/s. 
 

Bare å prøve og følge med på værmeldinger. Gå til land hvis det kommer noe du ikke vil være ute i. Kan godt hende det går veldig fint. Kjenner noen som gikk England caribien men bare noen timers stopp i las palmas for å fylle diesel og mat. Dette i januar. De hadde ett bra værvindu så ingen grunn til å stoppe. 

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra London og langt vest av TSS langs Spanina pga spekkhuggere. Traff på krapp motsjø på 5000 meters dypt vann utenfor Biscaya. Det ventet vi ikke. Hadde tenkt å seile langt vest utenfor hele Portugal til vi skulle dreie inn mot Middelhavet, men måtte inn å bunkre diesel, så vi seilte dagsetapper Cascais Gibraltar. Portugal synes vi var finere og hyggeligere enn den delen av Spania. 

det er værhardt område, uansett om du kommer fra engelske kanal eller Irland. Værvinduene med godt vær  er ofte korte her. 

 

orcas må man være obs på. Det har vært angrep langt til havs også. 
 


 

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, hansa82 said:

Driver å fabler litt... Er det en grunn til at alle som (jeg har lest om) seiler til Kanariøyene, går langs Frankrike, Spania og Portugal?

 

Hvor mange nautiske mil kan man spare på å gå "direkte"?

 

Det hender relativt ofte at jeg seiler flere dager i strekk eller natterstid, men jeg foretrekker å ligge beskyttet til for anker og sove natterstid (det overrasket meg hvor mange gode ankringsplasser det finnes langs kysten av Frankrike, nord-vest-Spania og Portugal), og når båten gynger som værst og vedlikeholdsbehovene strømmer på, så er det greit å vite at det ikke er så langt til neste havn eller ankringsplass hvor man kan ligge flatt, løse problemene som måtte ha oppstått siden sist, lage en bedre middag og spise den ved et dekket bord.

 

Det skal ikke utelukkes at jeg en dag krysser atlanteren eller et annet lengre havstykke, men det er ikke noe jeg drømmer om.  Jeg er glad i land.  Det er utsikt mot land som gir meg glede når jeg seiler, ikke utsikt mot bølger.  Å komme seg i land er "rosinen i pølsa" når jeg er ute og seiler.  Jeg storkoser meg når jeg kommer meg i land og kan gå turer, enten det er til resturanter eller til fjelltopper, enten det er lokalt eller i fremmede land, enten det er by, landsby eller vill natur.

 

Jeg er ikke noen god kokk, jeg foretrekker "lettvintløsninger" fremfor å bruke mye tid på matlaging - men når jeg spiser så foretrekker jeg helt klart mat laget av ferske råvarer fremfor hermetikk, "rett-i-oppen" og knekkebrød, og jeg liker å ha fersk melk i kjøleskapet, UHT-melk har jeg aldri vært noe særlig glad i.  Jeg har hatt mannskap ombord som har hatt behov for å dusje daglig, da trenger man å stoppe og fylle vann relativt ofte.

 

Det snakkes varmt om "digital de-tox" bl.a. hadde NRK en artikkel her om dagen.  Joda, det er kanskje et poeng der, men jeg har bl.a. en arbeidsgiver å forholde meg til, så da er det en fordel å unngå lange strekninger uten mobildekning.

 

Alle er selvfølgelig ikke som meg, men jeg ser i allefall ikke noe stort poeng i å gå "direkte" til kanariøyene :-)

Link to post
Share on other sites

Alle er ikke som deg, nei;) Turen fra Kanariøyene til Martinique med 21 dager zen-life er det beste minnet jeg har av langturen vår. Og det at vi ikke hadde motor (gikk i stykker like etter at vi dro fra Plymouth) gjorde bare at vi enda mer måtte ta dagene som de kom i stedet for å haste avsted.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar og råd!
Litt dårlig formulert spørsmål fra min side. Selvsagt kan man seile der, men tenkte mer om det er gode grunner for IKKE å gjøre det. Og om det er tider på året man bør unngå...

 

tobixen skrev for 12 timer siden:

Hvor mange nautiske mil kan man spare på å gå "direkte"?


Jeg tenker mer; hvor mange netter i havn kan man unngå med å gå direkte. :wink:
For min del frister det mest å være på havet, seile om natta, lage god mat ombord under kummerlige forhold osv.
 

 

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 1 time siden:

tenkte mer om det er gode grunner for IKKE å gjøre det. Og om det er tider på året man bør unngå...

Begynn med å kjøpe dette overseilingskartet, det følger med månedlige værstatistikk, bølgehøyder etc. https://store.imray.com/collections/atlantic-ocean/products/chart-100-north-atlantic-ocean-passage-chart-ici-c100-2. kjøp også en bok, eller flere, gjerne fra Imray, det er et stort tema. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, hansa82 said:

Jeg tenker mer; hvor mange netter i havn kan man unngå med å gå direkte. :wink:

 

Det er et økonomisk perspektiv her også, det koster å ligge i havn - men det finnes overraskende mange gode ankringsplasser langs ruta :-)  Men ja, har man det travelt, så gjelder det å ha færrest mulig stopp på veien - og mye av vitsen med å seile langs land er jo å stoppe underveis!

 

1 hour ago, hansa82 said:

om det er gode grunner for IKKE å gjøre det.

 

Jeg har nevnt noen grunner til at jeg sterkt foretrekker å ta ruta langs land, men vi er alle forskjellige :-)  Siden mange reiser langs land, så kan de jo tenkes at mange tenker som meg :-)

 

En annen ting, jeg bruker jo en del tid på å studere værmeldingen.  Er det meldt skikkelig ruskevær (og på denne tiden av året er det mye ruskevær) så ligger jeg heller for anker, gjerne på et sted hvor jeg er skjermet for det værste ruskeværet.  Er det meldt vindstille, så likeså.  Dersom det bare er meldt motvind, så vurderer jeg å enten endre destinasjon eller reisetidspunkt.  Er man midt på havet har man ikke like stort mulighetsrom, da må man ta været som det kommer.

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, Code0 said:

Begynn med å kjøpe dette overseilingskartet, det følger med månedlige værstatistikk, bølgehøyder etc. (...) kjøp også en bok, eller flere, (...)

 

11 hours ago, Maika said:

Det var i hvert fall tidligere et poeng å komme seg over Biscaya før høststormene kom

(min utheving)

 

Vær og klima endrer seg jo ganske fort nå, jeg tror ikke jeg ville våget å lage en seilingsplan basert på værstatistikker i trykte medier ... :/

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 22 minutter siden:

jeg tror ikke jeg ville våget å lage en seilingsplan basert på værstatistikker i trykte medier ... :/

hva bruker du, for å planlegge overfarter noen mnd frem i tid? Jeg tenker ikke på de som ligger i Brest og venter på værvindu, men en som sitter i Norge og lurer på å seile til Kanariøyene, og lurer på november eller juni...

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 47 minutter siden:

hva bruker du, for å planlegge overfarter noen mnd frem i tid? Jeg tenker ikke på de som ligger i Brest og venter på værvindu, men en som sitter i Norge og lurer på å seile til Kanariøyene, og lurer på november eller juni...

Nettopp. Det er jo noen store gjentagende værsystemer som alle langturseilere normalt tar hensyn til, feks. velger de fleste på tur å seile fra Kanariøyene når passatvindene setter inn på slutten av året i stedet for å seile over i orkansesongen.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Code0 said:

hva bruker du, for å planlegge overfarter noen mnd frem i tid? Jeg tenker ikke på de som ligger i Brest og venter på værvindu,

 

Jeg planlegger ikke, jeg befinner meg nært land, skal til nært land og venter på et værvindu for å unnagjøre neste hopp.  Men du har vel unektelig et poeng, det finnes kanskje ikke bedre kilder (jeg ville nå uansett gjort et grundig søk på internett før innkjøp av trykte medier).  Poenget mitt er at man ikke skal overvurdere kildene - klimaet blir stadig mer ekstremt og uforutsigbart, og man kan forvente plutselig uvær på tider av året hvor det normalt ikke er uvær.  Hvilket igjen underbygger poenget mitt om at dersom man kan velge mellom en lengre overfart langt til havs og uten mulighet til å ta inn oppdatert værmelding og å gå nært land, så foretrekker i allefall jeg det siste.

 

Apropos, naboen min da jeg var på Paros i Hellas hadde en seks meter lang båt og hadde planer om å ta Nordvestpassasjen.  Årsaken til at han valgte Nordvestpassasjen i stedet for å krysse Atlanteren på sydligere breddegrader var at det ikke var lengre "hopp" på den turen enn at man kunne detaljstudere værmeldingen i forkant av hvert "hopp".

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 7 minutter siden:

Poenget mitt er at man ikke skal overvurdere kildene - glimaet blir stadig mer ekstremt og uforutsigbart, og man kan forvente plutselig uvær på tider av året hvor det normalt ikke er uvær. 

Statistikk er statistikk... man ser i hvert fall når det er sesong og ikke sesong. Full City ble blåst på land i Telemark midt i fellesferien, så alle vet man kan ha 'uflaks' med været. Hver skipper får ta sin egen risikovurdering, og de fleste gjør som deg, har retrettmuligheter underveis, eller vet hva de gjør, for de har gjort det før. Havet er en av de plassene det fortsatt er fullt mulig å omkomme. Med litt rutine så ser man man klarer det meste om båt og rigg holder, men det er greit å få 'ild-dåpen' som mannskap ombord hos rutinerte folk, og ikke i egen skute med kone og to barn som skriker. Greit med progresjon.

Link to post
Share on other sites

Hvis siste stopp er sørvestspissen av England vil du passere La Coruña, Spania på halvveien til Madeira.  Om du velger å stoppe eller bare suser forbi får bli en avgjørelse du kan gjøre der og da. Du har i alle fall dekning på mobilen for oppdatert værmelding. 

 

Vår rute i høst var Shetland, Orknøyane, Ytre Hebridene/St Kilda, Skottland, Belfast, Isle Of Man, Wales, Cornwall og direkte til La Coruña, Spania, krysset over fra Viana Do Castelo, Portugal til Madeira og Kanariøyene.   Fornøyd med rutevalget vårt og opplevde egentlig veldig bra vær, bortsett fra den ene uka vi lå værfast i Portugal. 

Link to post
Share on other sites

Maika skrev On 5.3.2024 at 7.35:

Turen fra Kanariøyene til Martinique med 21 dager zen-life er det beste minnet jeg har av langturen vår. 

Jeg har seilt Kanari direkte til Martinique/St Lucia 2 ganger, første gangen hatet jeg det, andre gangen 10år senere etter et døgn eller to ut fra Granca kom jeg på hvorfor jeg hatet den typen seiling så intenst i 2012 :wink:  møøkatur.

St Martin - Azorene - Lagos derimot er den beste seilturen vi har hatt. 

Link to post
Share on other sites

Opp med spinnaker i det vi seilte ut fra Las Palmas, og den sto for det meste oppe fram til den revnet i en squal noen dager før vi var framme på Martinique. Shorts, gitar, god mat og mange store tunfisk, +/- 30 i vannet så hang endel bak båten, hadde ikke fungerende motor så ikke strøm til autopilot men styrte for det meste med et ben på rorkulten mens man leste i en bok. Seilte over med tre gode (og fortsatt gode) venner. Kanontur!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...