Jump to content

Vann i undervannshuset Evinrude Etec 90 - reell pris?


ND4SPD

Recommended Posts

Siden jeg har 10 tommeltotter fikk jeg i år hjelp av båtverksted til å ta service på motoren min. Intervallene er 3 år, så jeg pleier å gjøre små ting selv i mellom. I år måtte både impeller og vannpumpe byttes, så da fant jeg ut at det var tryggest å få litt hjelp. I dag fikk jeg beskjed om at det var vann i oljen i undervannshuset. De vil bytte alle pakninger og skal ha opp mot 10.000 kroner ekstra  for den jobben. Jeg har sett litt på YouTube, og syns ikke det ser ut som en stor jobb å bytte pakninger rundt propell akslingen. Man må riktig nok ha spesial verktøy (og varme) for å dra ut delen som holder den indre og ytre forseglingen på plass, men når det er gjort virker det ganske rett fram. Koster det virkelig så mye å ordne en lekkasje? 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 2 minutter siden:

Du skriver ikke hvor mye de skal ha for jobben. 

Jeg skriver at de skal ha 10.000 bare for å bytte alle pakninger i undervannshuset. Inkludert de rundt propell akslingen. Så det er vel egentlig 10.000 for de rundt propell akslingen, fordi de andre pakningene blir jo byttet i forbindelse med den vanlige servicen. Service kommer uten om. 

Link to post
Share on other sites

Hvor mye av de 10k er arbeid, og hvor mye er deler og materiell? Dette er ikke en stor jobb, så her er det enten dyre deler, dyr timepris, eller begge deler. Sjekk med flere verksteder, eller gjør jobben selv :)

 

Fra snl.no:

"Pakning, konstruksjonselement som har som oppgave å lage gass- eller væsketette forbindelser mellom maskindeler. Avhengig av bruksområdet lages pakningene i forskjellige materialer som stål, grafitt, myke metaller, syntetisk gummi og andre kunststoffer."

 

Sånn sett kan vel en "simmering" anses å være en en slags pakning. Ikke til å forveksles med det engelske ordet simmering, som betyr å holde en væske rett under kokepunktet. 

Link to post
Share on other sites

Betalte vel rett i overkant av 20k for ny impellerpumpe og skifte av tetninger i undervannshus. Sjekk av lager, drev polering av aksel, trykktest på 75 Etec for et par år siden. Solgte den i fjor, men jeg byttet olje vært år på høsten, nettopp for å holde øye med evt vann i olja. Nær 500 drifttimer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...