Jump to content

Dryppfrie koblinger til diesel


Bergen780

Recommended Posts

Komodo skrev for 9 timer siden:

Jeg gjetter på at TS er ute etter hurtigkoblinger som ikke drypper når man kobler dem til og fra. Eller?

Det tror jeg også, isåfall er Hydroscand eller Tess første plassen å besøke.

Det finnes hurtigkoblinger for hydraulikk som kalles "flat face" koblinger, de er tilnærmet dryppfrie.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 10 timer siden:

Jeg gjetter på at TS er ute etter hurtigkoblinger som ikke drypper når man kobler dem til og fra. Eller?

Hehe, det er helt korrekt. Planen er å installere en sløyfe hvor jeg kan pumpe diesel gjennom et par filtre, som et slag «polisj» system. Tenker å ha et grovfilter før vannutskiller slik at det tar ut eventuelle dieseldyr eller annet som måtte være i tankene, før det når filteret i vannutskiller. Dette grovfilteret tenker jeg ikke la være der under drift, og derfor vil jeg ha en løsning som jeg kan enkelt ta av og på uten at det drypper mye diesel ut i motorrommet

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

Det tror jeg også, isåfall er Hydroscand eller Tess første plassen å besøke.

Det finnes hurtigkoblinger for hydraulikk som kalles "flat face" koblinger, de er tilnærmet dryppfrie.

Godt tips, skal svinge innom

Hydroscand og sjekke hva de har 👍

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 6 timer siden:

Er det ikke like greit å kople opp ‘polish’-systemet permanent, men med en ‘bypass’ forbi grovfilteret? En annen tanke er at pickup gjerne bør være på bunnen av tanken for et slikt system.

Har tenkt på det, men tenker at grovfilteret uansett vil måtte byttes innimellom og da er det greit å kunne minimere søl. Jeg vil benytte de eksisterende rørene som går på drivstofftilførsel til motoren så pickup vil være i bunnen:)

Link to post
Share on other sites

Hmm. Pickup er vel normalt montert litt over bunnen? I min båt gjorde det at grums/vann kunne akkumulere seg over tid. Var en del liter der når vann endelig havnet i sekundærfiler. Så jeg installerte egne pickups for polering, helt nede i laveste hjørne. Med pumpe og Racor-filter er det enkelt å skifte uten søl. Tapper bare ned filter med tappestuss, inn med ny innsats, fyll opp med pumpe og på med lokket. Til motor monterte jeg doble filter og med en blærepumpe som brukes for å fylle opp filter igjen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hmm okei, jeg får sjekke litt. Tanken er utformet slik at den følger skrogformen og pickup er i hvertfall på laveste punkt, om den ikke er helt nede ved bunnen. Tenker jeg gjør en test med det opprinnelige røret, og så kan jeg jo gjøre en test med en «probe» til bunnen og se om jeg får sugd opp mer vann etter å ha kjørt en runde. Håpet var å slippe for mye ekstra greier 😅 men det må jo fungere som tenkt. Takk for tipsene 👍

Link to post
Share on other sites

Var støvsuging på laveste punkt som overbeviste meg, på bildet flaske nr 3 etter at 2 stk 1.5 litere var fylt opp med hovedsakelig brun guffe. Nå polerer jeg tankene separat med å slå på en bryter for pumpa og la den gå noen timer. Sjalter ventiler til andre tanken og repeterer. 
 

 

IMG_0244_Original.jpeg

Link to post
Share on other sites

Heftig mye å få opp der ja 😅 er i praksis det som er planen her også, men ha det permanent montert i båten. Setter på 3-veis ventiler på tilførsel og retur og en liten pumpe som kjører gjennom en tank om gangen. Vurderer vacuumeter mellom pumpe og filter men får se hvor mye jeg gjør utav det. Hvor ofte kjører du polisj? Like mye dritt hver gang?

Link to post
Share on other sites

Pleier å polere litt når tankene har fått setlet noen timer etter fylling. Har så langt ikke fått noe som helst synlig i filteret - heller ikke vann, så det jeg sugde opp var nok summen av ‘synder’ fra båten var ny i 2013 tror jeg. Evt resultatet av en eller flere fyllinger der jeg fikk noe på kjøpet uten å vite om det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...