Jump to content

VHF og AIS, diskusjon om antenne(r) og konkrete produkter


lr-80

Recommended Posts

Jeg tenker nå å kjøpe en Matsutec HA-102, som med splitter, gps-antenne, frakt og mva kommer på 3350, kjøpt sammen rett fra produsent. Noen hundrelapper til i tollklarering kanskje. 
 

Hvis ikke VHF forstår signaler da, kjøper jeg en ny VHF. 

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 17 timer siden:

Raymarine tar feil :crazy:

Jeg har AIS700 som er koblet mot plotter med NMEA2000 og til telefonen min gjennom NMEA0183 (via et Bluetooth kort jeg har laget).

 

Jeg får AIS og GPS over NMEA0183 og AIS over NMEA2000. Det står eksplisitt at plotter ikke skal få GPS fra AIS-mottakeren.

 

For em trak kan en velge om GPS data fra AIS skal sendes på NMEA 2000. 

 

SRT produserer Raymarine sine AIS produkter, em track er et datterselskaper eller søsterselskap til SRT så i utgangspunktet skal Raymarine og em trak av samme generasjon og med samme funksjonalitet være helt identiske. Men hvis Raymarine ønsker noen begrensninger i software så får de selvsagt det. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 7 timer siden:

For em trak kan en velge om GPS data fra AIS skal sendes på NMEA 2000. 

Det kan du for AIS700 også, men i manualen står det følgende:

 

NB!:

AIS-enheten har sin egen GNSS (GPS)-mottaker. Disse GPS-dataene kan multiplekses med AIS-dataene og sendes ut på NMEA 0183-høyhastighetsutgangen (38 400). Denne funksjonen er imidlertid kun ment for diagnostikk og feilsøking. For å forhindre potensielle GPS-datakonflikter eller -sløyfer og/ellerytelsesproblemer er AIS-enhetens interne GPS-mottaker beregnet for å gi GPS-data kun til AIS-enheten. AIS-enhetens GNSS (GPS)-mottaker skal derfor IKKE brukes til å gi GNSS (GPS)-data til multifunksjonsskjermer eller andre eksterne enheter.

....

Ser nå at det kanskje bare er NMEA0138 som kan få GPS. Begynner å bli en stund siden jeg satte opp dette:

 

Screenshot_20240309-083009.png

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...