Jump to content

Plassering autopilotkompass


Morten_L

Recommended Posts

Sliter litt med mye deviasjon på autopilotkompasset slik det er plassert i båten nå (installert av forrige eier) og den styrer ikke ideelt

Screenshot_20240305_133431_Chrome.jpg.00908f83de5adea5bab14331f77360f3.jpg

 

Båten er en Dufour 425 Grand Large (seilbåt)

Autopiloten er en Raymarine Evolution.

Blå prikk er dagens plassering, i skap i akterkabin ca på båtens senterlinje. Men kabler fra dynamo til batteriskilller og mye annet i kabler går ca 30cm over den

 

Mulige plasseringer jeg kan komme på er også nærme store kabler eller store strømforbrukere. Jeg vurderer å sette det under sittebenk ved klesskap i forrpigg. Der blir det langt fra alt av strøm, men kanskje litt langt fremme i båten?

 

Andre alternativet er under dørken i salongen, da er det lavt og i båtens senterlinje. Men det henger jo en over 3tonn jernklump rett under der. Blir dette et problem?

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev 28 minutter siden:

Andre alternativet er under dørken i salongen, da er det lavt og i båtens senterlinje. Men det henger jo en over 3tonn jernklump rett under der. Blir dette et problem?

 

Jeg fant en plass i senterlinjen midt i båten, godt unna ledninger, men det gikk ikke. Det ble alt for nært "jernklumpen". Nå er den plassert (i min Saga 27) omtrent slik du har markert med blå prikk, og det funker greit nok.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev 32 minutter siden:

Jeg har plassert den i benken som står mellom bordet og byssa.

Da kommer den bra i senter, og langt unna magnetiske ting.

Bare pass på hvor du plasserer brødkniven. Jeg knytter dette til en konkret hendelse, hvor rormannen skulle ha seg en brødskive...

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 1 time siden:

Båten er en Dufour 425 Grand Large (seilbåt)

Autopiloten er en Raymarine Evolution.

 

jeg har en Motiva Stålbåt og måtte et stykke opp i aktermasta før deviasjon ble bra.

Har du forsøkt   framme i båten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

larsenigarasjen skrev for 2 timer siden:

Jeg har plassert den i benken som står mellom bordet og byssa.

Da kommer den bra i senter, og langt unna magnetiske ting.

Er nok en god plassering. Men der er tørrvarelageret og helt fult av tupperware bokser

Lars H. skrev for 1 time siden:

 

Jeg fant en plass i senterlinjen midt i båten, godt unna ledninger, men det gikk ikke. Det ble alt for nært "jernklumpen". Nå er den plassert (i min Saga 27) omtrent slik du har markert med blå prikk, og det funker greit nok.

Vet ikke om det er forskjell på om kompasset er over eller ved siden av jernklumpen. Hos meg er det jernkjølen jeg er bekymret for om jeg har kompasset under dørken.

J-Å skrev for 1 time siden:

Bare pass på hvor du plasserer brødkniven. Jeg knytter dette til en konkret hendelse, hvor rormannen skulle ha seg en brødskive...

Kjent det der! Plasseringen er i lugaren fremme så selv om det er ved siden av byssa er det nok trygt for brødkniver. Har bommet selv med å sette verktøykassen i lugaren ved siden av der kompasset er nå. Kan trygt si kompasset slet etter det!

Roger jo skrev 13 minutter siden:

 

jeg har en Motiva Stålbåt og måtte et stykke opp i aktermasta før deviasjon ble bra.

Har du forsøkt   framme i båten.

Har ikke forsøkt noe annet sted i båten, men lurte på der det er rød prikk på bildet.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke så nøye om kompasset står dønn i senter. Det viktige er at kompasset holder seg en meter eller to unna jern og kabler med stor strøm. På Hulda (jernbåt) henger kompasset (Raymariine fluxgate) under targa-greia ute av senter, fungerer helt upåklagelig. Roger jo i mesanen, en annen jeg kjenner med samme byggemateriale har poppet fast kompasset et par meter opp i masten. Bare plasser kompasset et sted hvor ingen kan legge fra seg noe som kan påvike.

Link to post
Share on other sites

Men uansett plassering, tenk på tilfeldig plasserte kniver og redskap. Naboen min hadde etter mye styr klart å overtale kona om at han måtte ha autopilot. Det ble montert og testet ut og fungerte meget bra i hans Hero 101. Så var det å vise det frem for kona. Og hva skjedde? Båten gikk i sirkel! Hvorfor? Han hadde glemt et skrujern rett ved kompasset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Morten_L skrev for 1 time siden:

Har ikke forsøkt noe annet sted i båten, men lurte på der det er rød prikk på bildet.

 

Ville godt for den.

Det som er viktig er lengdeakse.

Har du sjekket at den er rett ?

Har du rorføler ?

 

 

 

image.png.17a54132aafcd26bd07c1169f600aaa0.png

image.png.acfb09274594de2a3764b01e031f2ceb.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 1 time siden:

Ville godt for den.

Det som er viktig er lengdeakse.

Har du sjekket at den er rett ?

Har du rorføler ?

Tror jeg prøver det! Kan jo teste med kabelen løst på dørken så slipper jeg stor kabeltrekke jobb om det ikke blir bra

 

Ja, sjekket at den er rett på lengdeaksen

 

Ja, har rorføler og lineær drivenhet type 1

 

Forsøkt fabrikkresett og gjort hele konfigureringen på nytt etter boka

Den styrer på ingne måte dårlig, men bare ikke så bra som jeg mener den bør

Også nyeste software på alt

 

Er også koblet mot kartplotter mm og eget Raymarine RS150 gps antenne https://www.maritim.no/raymarine-raystar-150-10hz-gps-antenne så den bør ha inndata nok til å styre bra

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Men uansett plassering, tenk på tilfeldig plasserte kniver og redskap. Naboen min hadde etter mye styr klart å overtale kona om at han måtte ha autopilot. Det ble montert og testet ut og fungerte meget bra i hans Hero 101. Så var det å vise det frem for kona. Og hva skjedde? Båten gikk i sirkel! Hvorfor? Han hadde glemt et skrujern rett ved kompasset.

Viktige poeng! Og fort gjort å glemme!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...