Jump to content

Evinrud Ocean Runner 115HP Vill ikke starte ?


Airbag420

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg har en Evinrud ocean fra 1996. 
 

Når jeg kjøpte båten og motoren hadde dette stått i 2 år. 
 

Når jeg vrir om nøkkelen  så vill den ikke starte, motoren spinner og jeg har gnist på alle 4 plugger. 
 

Så tror det er et bensin problem at den starter på startgas men dør med engang den ikke for startgass… 

 

På bensinfronten har jeg full tank bensin i båten, har også hentet 5 liter kanne med ny bensin for og dobbeltsjekke kvaliteten. har koblet av etter den blåsa (den man trykker på for og få inn bensin)  for og sjekke at bensin fra tanken kommer frem noe det gjør. 
når den er koblet på motoren hører jeg at forgasseren fyller seg, noe jeg også fikk bekreftet da jeg tappet forgasseren via den skruen i bunn av skåla.. 

alikevell vill den ikke antyde til og tenne på bensinen.. 

har en løs kabel som du ser på bilde som jeg ikke vet hvor skal? 

 

Tankene mine er følgende. 
 

kan det ligge olje som har sterkna og tetta alle 4 dysene som sender bensin videre ? 

isåfall kan jeg bruke forrgasser rens  så vill dette ordne problemet ? 
 

eller har jeg oversett noe ? 

IMG_2723.jpeg

IMG_2721.jpeg

IMG_2718.jpeg

IMG_2720.jpeg

IMG_2719.jpeg

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 2 timer siden:

Hvis @Eika svarer, han kjenner Evinrude godt.

 

Desverre for gammel, til at jeg har noe kunnskap om de. Etec jeg har holdt på med. Ikke jobber jeg om dagen heller pga helse, så får ikke spurt en av mekanikerene imorra heller 

Link to post
Share on other sites

Grufolf skrev On 7.3.2024 at 18.29:

Hadde en gammel Mercury som hadde mye problemer hver vår. Da var det gammel 2t olje som satt i forgasserene. Prøv med aktlar 2t bensin, evt plukk ut forgassere og rens. 

Ja føler kanske det er feilen hos meg også. må bare komme meg ut og få plukket ned alle 4 forrgasserene.. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 7.3.2024 at 20.07:

 

Desverre for gammel, til at jeg har noe kunnskap om de. Etec jeg har holdt på med. Ikke jobber jeg om dagen heller pga helse, så får ikke spurt en av mekanikerene imorra heller 

Takk for hjelpen uansett :)

 

Link to post
Share on other sites

Ting jeg hadde sjekket før full demontering og overhaling av gassere.

Sjekk at du har full choke.

Sjekk at det kommer ren bensin ut av alle gassere når du drenerer og pumper.

Sjekk at alle pluggene er like våte av bensin.

Link to post
Share on other sites

Har samme motor selv, starter alltid, men ikke uten choke. Min startprosedyre er, pump bensinblæren så hard som mulig, kinn litt først uten choce, så trykk inn nøkkelen for aktivering av choce samtidig som du vrir om nøkkelen. 

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

En ting til!! Det er veldig viktig at du har eit godt batteri, denne optiske tennningen trenger god spenning for å funke.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha åpner forgasserne og blåst godt ut av hoveddysa. Om du er heldig så er det alt som skal til. Siden den har stått et par år må du regne med litt grums nederst i flottørhuset, og dette går rett i dysa. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...