Jump to content

montering av motorbrakett liten seilbåt


Nicolai85

Recommended Posts

Fikk så mye bra så svar på montering av lanterner her. At her kommer ett til om montering av ny motor braket.

Har til nå kjørt den originale løsningen med påhenger i brønn. Hvor motor er montert i en innvendig brønn, foran roret. Dette er en 78 modell. Har en 6 hk sailpro motor. Tipper skuta ble levert med både svakere motor og kortere stamme. Men tenke montere utvendig braket i år. For å slippe å løfte motor opp og ned fra brønnen mellom bruk. Samt redusere støy, når skuta går for maskin. Båten blir kun brukt til korte turer og godt vær. 

 Er det noen ting jeg må tenke på? Det følger med M8 maskin bolter. Men tenke etter anbefaling, å bruke større skiver innvendig, for å fordele trykket fra skruene. Braketten er tenkt til venstre for badestigen.

Hva slags bor bruker jeg på glassfiber? Skal selvfølgelig bruke sika i hullene ved montering.  Og finnes det ett ca svar på hvor høyt braketten skal monteres? Det er en xtra lang stammet 6 hk sailpro som er i bruk. Skuta er 120 cm dyp.  

båt1.jpg

båt2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvis båten har brønn ville jeg ikke engang ha tenkt tanken på å montere brakett. Brakett er en mer tungvint og dårligere løsning i mine øyne.

 

Hvorfor må du løfte motor opp og ned fra brønn?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nicolai85 skrev 51 minutter siden:

Påhenger tåler ikke stå nedsenket i vannet over tid.

 

Har den ikke anoder? Min står nede mer eller mindre året rundt. Klar til bruk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Var å spionerte litt på de andre seilbåtene i dag. Det er flere som har montert festet på ett stykke kryssfiner ( den svarte laminerte varianten ). Byrde platen da skures fast. Eller kan platen bare limes på plass også kjøre boltene gjennom? Tenker da gjøre det samme på innsiden også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...