Jump to content

Hvordan finner jeg ut av volumet på styresylinderen?


Lynxanne

Recommended Posts

Kjøpte «ny» båt i fjor sommer og selvsagt virker ikke Autopiloten som den skal (coursemaster cm85i). Så da bestemmte gubben at den skal byttes ut med Raymarine - siden han amhar installert axiom og radar og vhf og alt er connectet.

nå må han bare vite hvilken han skal kjøpe - og for det må han vite volum på sylinderen. 
 

Er det noen her som har peiling på slike ting.. var visst en prisforskjell på 4-5K mellom 0,5liter og 1LIMG_1441.jpeg.35df891a4b4536850b00c1bcd830b6fe.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det du er ute etter er innvendig volum i sylinderen.
 

Volumet regnes ut fra diameter på røret delt på 2 og opphøyet i andre, dette ganges så med 3,14 (altså Pi). Tallet du får da ganges med lengden på sylinderen. Om du bruker mål i cm vil volumet komme ut i cm2, hvor 500 cm2 tilsvarer 0,5 liter. 

 

Litt vanskelig å vurdere ut fra bildet, men dersom innvendig diameter på sylinderen er 5 cm og lengden 30 cm gir dette et volum på 588 cm2. Dette er et bruttotall da stempelstangen og stempelet som er inne i sylinderen må trekkes fra. Så da er et anslag på 500 cm2 antagelig i nærheten. Altså 0,5 liter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 53 minutter siden:

Volumet regnes ut fra diameter på røret delt på 2 og opphøyet i andre, dette ganges så med 3,14 (altså Pi). Tallet du får da ganges med lengden på sylinderen. Om du bruker mål i cm vil volumet komme ut i cm2, hvor 500 cm2 tilsvarer 0,5 liter.

Forsåvidt eig i prinsippet, men husk at med "lengden på sylindren" teller netto slaglengde av stempelet. Det blir en god del mindre enn utvendig lengde på sylinderen.

 

Litt på siden: Den ene slangekoblingen med banjokupling så ikke helt bra ut. Blir den utsatt for saltvannssprut . . ? Jeg ville inspisert den og eventuelt  skiftet, alternativt rengjort og malt den (og også den andre i samme slengen). Svært viktig at sånt ikke svikter.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lynxanne skrev for 9 timer siden:

nå må han bare vite hvilken han skal kjøpe - og for det må han vite volum på sylinderen. 

Trenger ikke bytte ut hydraulikk systemet, men det trengs vedlikehold som foreslått av @NilsPils,

Er ikke sikker på om rorgiveren til CM85i vil fungere sammen med Raymarine.

Har du et bilde av hydraulikkpumpen?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pumpe, giver, display+++ alt utenom hydraulikken og sylinderen skal byttes. Vedlikehold skal utføres i sommer. 
 

trenger egentlig bare vite volumet😂 seatronic mente 1liter men syntes det var mye… 

 

Ytre diameter sylinder: 38mm
Stag inni diameter:16mm
Lengde sylinder: 29 cm
Fra hydraulikk inn-ut:24cm
Indre stag: 53cm

IMG_1444.jpeg

IMG_1445.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hvis vi antar effektiv lengde på sylinderen er 25 cm så blir volumet i følge en formel jeg fant i en Simrad autopilotpumpe manual ca 150cm3 og da trengs en Raymarine Type 1 pumpe som har en kapasitet på 1,0l/min. Raymarine oppgir volum uten belastning, Simrad ved et visst trykk så en 0,8l Simrad pumpe og en 1, 0l Raymarine har akkurat samme kapasitet. En Type 1 pumpe vil gi en hard over time med denne sylinderen på 11s, noe som er optimalt. 

Link to post
Share on other sites

Lynxanne skrev On 7.3.2024 at 23.19:

må han vite volum på sylinderen. 
 

Er det noen her som har peiling på slike ting..

Volum av en sylinder lærte du å regne ut på ungdomsskolen. Formelen er areal x høyde. Formelen for areal er 3,14 x r x r (3,14 x radie i andre), evt. pi x D(i andre)/4, som jeg foretreker.

 

Det som gjenstår er da å estimere innvendige mål på sylinderen i forhold til de utvendige. Gavlene (sylinderens ender) har en viss tykkelse, så der kan du ta utgangspunkt i at sylinderen starter og slutter ved innløp og utløp av olje. Ut fra meterstokken din tipper jeg derfor at innvendig lengde på sylinderen er 2,4dm. Diameter oppgir du til å være 38mm, regner da med at du snakker om diameter på selve sylinderen, ikke gavlene. Hvis vi antar at veggtykkelsen i sylinderen er 3mm vil den innvendige diameteren bli 32mm, eller 0,32dm.

 

Fra dette må du trekke stempelet, da det fortrenger en viss oljemengde. Det er altså slaglengden for stempelet som bestemmer hvor stor oljemengde sylinderen rommer. Stempelet kan vi anta at er omtrent like langt som det er i diameter, dvs. 0,32dm. Lengden du skal bruke er da 2,4dm - 0,32dm = 2,08dm.

 

Volumet blir da:

3,14 x 0,32 x 0,32 / 4 x 2,08 = 0,167 (dm3).

 

Og da kom fordelen med å bruke desimeter når du regner ut dette, for da får du svaret rett ut i liter. 1dm3 = 1 liter.

 

Lagt til:

Ser nå at jeg glemte å trekke fra stempelstanga. Det gjør du på den enkle måten at du regner ut volumet av stempelstanga med utgangspunkt i stangas diameter og slaglenden som er 2,08dm og trekker dette fra volumet på 0,167 liter. Lykke til :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 8 timer siden:

Volum av en sylinder lærte du å regne ut på ungdomsskolen. Formelen er areal x høyde. Formelen for areal er 3,14 x r x r (3,14 x radie i andre), evt. pi x D(i andre)/4, som jeg foretreker.

 

Det som gjenstår er da å estimere innvendige mål på sylinderen i forhold til de utvendige. Gavlene (sylinderens ender) har en viss tykkelse, så der kan du ta utgangspunkt i at sylinderen starter og slutter ved innløp og utløp av olje. Ut fra meterstokken din tipper jeg derfor at innvendig lengde på sylinderen er 2,4dm. Diameter oppgir du til å være 38mm, regner da med at du snakker om diameter på selve sylinderen, ikke gavlene. Hvis vi antar at veggtykkelsen i sylinderen er 3mm vil den innvendige diameteren bli 32mm, eller 0,32dm.

 

Fra dette må du trekke stempelet, da det fortrenger en viss oljemengde. Det er altså slaglengden for stempelet som bestemmer hvor stor oljemengde sylinderen rommer. Stempelet kan vi anta at er omtrent like langt som det er i diameter, dvs. 0,32dm. Lengden du skal bruke er da 2,4dm - 0,32dm = 2,08dm.

 

Volumet blir da:

3,14 x 0,32 x 0,32 / 4 x 2,08 = 0,167 (dm3).

 

Og da kom fordelen med å bruke desimeter når du regner ut dette, for da får du svaret rett ut i liter. 1dm3 = 1 liter.

 

Lagt til:

Ser nå at jeg glemte å trekke fra stempelstanga. Det gjør du på den enkle måten at du regner ut volumet av stempelstanga med utgangspunkt i stangas diameter og slaglenden som er 2,08dm og trekker dette fra volumet på 0,167 liter. Lykke til :thumbsup:

 

Desverre for meg så var og er jeg mye flinkere med språk, musikk og kunst håndverk enn matte (lett dyskalkuli).

 

Jeg prøver bare finne ut av om jeg trenger en halvliters pumpe eller liters pumpe når jeg skal kjøpe. 

Link to post
Share on other sites

Lynxanne skrev 17 minutter siden:

 

Desverre for meg så var og er jeg mye flinkere med språk, musikk og kunst håndverk enn matte (lett dyskalkuli).

 

Jeg prøver bare finne ut av om jeg trenger en halvliters pumpe eller liters pumpe når jeg skal kjøpe. 

 

Og det har jeg besvart tidligere i tråden. 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 1 time siden:

 

Du trenger en halvliters pumpe.

 

Nei, Type 1, 1,0l trengs. 

 

Jeg har postet formelen og forklart hvorfor det trengs Type 1, så hvorfor poster du om noe du tydeligvis har manglende kunnskap om?

Link to post
Share on other sites

Lynxanne skrev for 16 timer siden:

Jeg prøver bare finne ut av om jeg trenger en halvliters pumpe eller liters pumpe når jeg skal kjøpe.

Dyskalkuli er sikkert ikke til å spøke med. Men tittelen på denne tråden handler om å finne volumet av sylinderen, det var det jeg forsøkte å hjelpe deg med. Poenget med innlegget mitt var ikke bare svaret, som jo @abbor allerede hadde presentert, men hvordan du kan tenke for å komme fram til svaret. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 2 timer siden:

Nei, Type 1, 1,0l trengs. 

 

Jeg har postet formelen og forklart hvorfor det trengs Type 1, så hvorfor poster du om noe du tydeligvis har manglende kunnskap om?

 

Nei, da har jeg tydeligvis ikke kunnskap om dette.

Men jeg lurer nå på hvorfor TS trenger en ny sylinder som rommer 1,0l, når volumet av den gamle sylinderen hans (utvendige mål) er mindre enn 0,5l.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev 6 minutter siden:

jeg lurer nå på hvorfor TS trenger en ny sylinder som rommer 1,0l, når volumet av den gamle sylinderen hans (utvendige mål) er mindre enn 0,5l.

Det er snakk om at han trenger en pumpe med et fortrengningsvolum på en liter per minutt, ikke en ny sylinder med en liters volum:

 

abbor skrev On 8.3.2024 at 17.40:

Hvis vi antar effektiv lengde på sylinderen er 25 cm så blir volumet i følge en formel jeg fant i en Simrad autopilotpumpe manual ca 150cm3 og da trengs en Raymarine Type 1 pumpe som har en kapasitet på 1,0l/min.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Det er snakk om at han trenger en pumpe med et fortrengningsvolum på en liter per minutt, ikke en ny sylinder med en liters volum:

 

Takker og bukker. Da skjønner jeg.

Da er det bare å glemme volumet (ikke fortregningsvolumet) til den gamle pumpa. 

Og jeg som har plaget en lommekalkulatorkyndig venn av meg, midt i søndagsmiddagen, for å finne et svar.

 

Link to post
Share on other sites

Anbefalt hard over tid for en autopilot er omkring 10 sekunder, dette betyr at roret (eller utenbordsmotoren) skal bevege seg fra styrbord til babord endestopp på omkring 10 s. Så da trengs en pumpe som har kapasitet til dette. Etter at jeg vet volumet på styresylinderen så går jeg inn i tabeller eller kurver i en Simrad manual for å finne størrelsen på pumpa som trengs. I tillegg må en vite at Raymarine oppgir pumpekapasitet på en annen måte enn Simrad, Raymarine oppgir kapasitet ubelastet slik at kapasiteten må være 25% større enn Simrad som oppgir kapasitet ved 10 Bar. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 2 timer siden:

Anbefalt hard over tid for en autopilot er omkring 10 sekunder, dette betyr at roret (eller utenbordsmotoren) skal bevege seg fra styrbord til babord endestopp på omkring 10 s. Så da trengs en pumpe som har kapasitet til dette. Etter at jeg vet volumet på styresylinderen så går jeg inn i tabeller eller kurver i en Simrad manual for å finne størrelsen på pumpa som trengs. I tillegg må en vite at Raymarine oppgir pumpekapasitet på en annen måte enn Simrad, Raymarine oppgir kapasitet ubelastet slik at kapasiteten må være 25% større enn Simrad som oppgir kapasitet ved 10 Bar. 

 

Fantastisk godt og informerende innlegg. Her er jo forklaringen på alt jeg ikke visste eller forstod, og det samme gjelder trolig trådstarter. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lynxanne skrev for 17 timer siden:

Da må jeg være komplett idiot - for jeg ser ikke svaret. 

 

Det er du ikke alene om å tenke.

 

Alle som har svart, inkludert meg, har hengt seg opp i den gamle sylinderens volum d.v.s hvor mye den gamle sylinderen rommer, og svart ut i fra det når det gjelder hvor stor den nye sylinderen må være.

 

Den eneste som har trukket inn kapasitet og hard over tid, er Abbor, som har den riktige kunnskapen, og har gitt oss det riktige svaret. 

Komodo prøver/klarer til slutt på en finurlig måte å ro seg inn.

 

Jeg bommet totalt, i likhet med samtlige andre som ga deg et svar, utenom Abbor (og Komodo til slutt).

 

For meg var kapasitet og hard over tid ukjente begrep i forbindelse med valg av sylinder.

 

Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 5 timer siden:

Komodo prøver/klarer til slutt på en finurlig måte å ro seg inn.

Hallo, nå må du lese dette en gang til Jannmar :wink: 

 

TS spør etter hva volumet av sylinderen er, det har jeg hjulpet ham med å forklare hvordan man kan regne ut. Er det jeg som har misforstått da? Når han har fått greie på volumet, så vet han det han trenger for å velge riktige komponenter til autopiloten. 

Lynxanne skrev On 7.3.2024 at 23.19:

Så da bestemmte gubben at den skal byttes ut med Raymarine

Lynxanne skrev On 7.3.2024 at 23.19:

nå må han bare vite hvilken han skal kjøpe - og for det må han vite volum på sylinderen.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...