Jump to content

Båtglede/kunnskap hos mannskapet


Avmønstret4

Recommended Posts

Hos oss er dette veldig enkelt:

Kona kan føre båten, men er ikke interesert.

Kona kan hoppe i land med tampen, men er ikke interesert.

Kona kan lese kart, men er ikke interesert.

Kona kan snakke på VHF'n, men er ikke interesert.

Kona kan ta oppvaska ombord i båten, men er ikke interesert.

Kona kan lage mat ombord, men er ikke interesert.

 

Har fått klar beskjed om at vi ikke skal ha større båt enn at jeg klarer å håndtere den alene.

(Bortsett fra at vi har tenkt oss i Telemarkskanalen i år, (konas forslag) og da har hun sagt seg villig til å være mannskap under slusingen)

 

Hun mener at det er skipperens ansvar å sørge for at passasjerene trives ombord, og hun har definert seg selv som passasjer, og ikke mannskap.

 

Dette er en helt grei arbeidsfordeling, som vi alle trives med.

Når vi kommer hjem fra sjøen snur vi litt på oppgavene. :lol:

Link to post
Share on other sites

vi lå på Storö, når en ekte tjeibåt kom sigende. Seilbåt i 25-28 fots størrelse, med 5 jenter i 25-30 års alderen ombord. Dreggen gikk overbord, og båten var i fint sig mot land. 5 meter fra land, utbryter styrKVINNEN høyt og tydelig " hoppa, ni måste hoppa" hvorpå hele mannskapet knakk sammen i latter. Klarte såvidt hente seg inn igjen, før de var klar til å fortøye. Yngre skippere, og medrederinner dro på smilebåndet, mens enkelte eldre skippere, ble biske i uttrykket. Aner jeg en kulturforskjell ?

 

Ubetalelig, etter min mening...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kona tar seg av kaffekoppen og jeg tar meg av skuta .Jeg gjør stort sett alt aleine , da vi syntes det er ok sånn . Trenger jeg hjelp så er hu klar , men sjelden jeg trenger hjelp eller at øknomisjefen skal stå klar med tampen og hoppe ,hehe that will be the day . Nei damene skal sitte å kose seg mest mulig så er er det lettere og få dem med på tur og kansje lettere når snakket om båtbytte er i gang .

 

Syntes det er grusom jeg når båtane siger inn med kjærringa forrut med tauet klart te å hoppe og gubben hyler og banner te kjærringa så hele havna snur seg ,stakkar sånna for dem ser du jo innimellom .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ombord i Astor hjelper vi hverandre. Jeg tar meg av styringen, navigasjon og det praktiske rundt båten.

 

Kona har ansvaret for pentry og byssa. Hun tar det meste av renholdet da det er hun som ser alt mye bedre. (Kan dette skyldes svake briller hos skippern?)

 

Hun går gjerne frempå med tauet ved tillegging til kai hvis det er nødvendig. Da står det gjerne et par reale mannfolk og tar henne i mot. :lol::lol:

 

Eneste gangen hun tar roret er når skippern skal på dobesøk. Hun har lært seg radaren og drar nytte av det.

 

Ellers er begge innstilt på at båtlivet er godt for kropp og skjel. Både sommer og vinter.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...Konebåt er siste skudd på stammen blant de finere i Blindleia

Trenger ikke være verken fin eller i Blindleia for å ha egen konebåt. Allerede i 2002 innså jeg at enhver reder bør ha egen konebåt og anskaffet Selco'en til Dillerinnen. Men på grunn av at rederen sporenstreks så det nødvendig å iverksette diverse prosjekter ombord - prosjekter som pågår ennå :rolleyes:, har ikke Dillerinnen fått brukt båten alene ennå. Men vi har da vært i Blindleia med den et par somre og brukt den sammen.
Link to post
Share on other sites

Har fått klar beskjed om at vi ikke skal ha større båt enn at jeg klarer å håndtere den alene.

Høres ut som en god strategi så lenge det heller ikke er større båt enn at passasjeren kan foreta en MOB-manøver.

 

Syntes det er grusom jeg når båtane siger inn med kjærringa forrut med tauet klart te å hoppe og gubben hyler og banner te kjærringa så hele havna snur seg ,stakkar sånna for dem ser du jo innimellom.

Bedre blir det ikke av at når skipperen endelig har :cryin: noen til å stå på spranget i baugen, som regel helt ute av balanse, så blir det brått og uten varsel slått kraftig bakk. :diving: Dermed går det gjerne fra å være en ubehagelig forestilling til en direkte farlig en.

 

Slikt får meg til å lure på om det ikke er så dumt med påbud om å bakke inn til brygga likevel. :rolleyes:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er vel mest flau over meg selv ettersom jeg en gang for mange somre siden sa " hopp for faan"

Slikt gjør man bare en gang!

 

vi lå på Storö, når en ekte tjeibåt kom sigende. Seilbåt i 25-28 fots størrelse, med 5 jenter i 25-30 års alderen ombord. Dreggen gikk overbord, og båten var i fint sig mot land. 5 meter fra land, utbryter styrKVINNEN høyt og tydelig " hoppa, ni måste hoppa" hvorpå hele mannskapet knakk sammen i latter. Klarte såvidt hente seg inn igjen, før de var klar til å fortøye. Yngre skippere, og medrederinner dro på smilebåndet, mens enkelte eldre skippere, ble biske i uttrykket. Aner jeg en kulturforskjell ?

Jeg har også prøvd meg på å slå en vits på samme måte. Vi er så samkjørte at kona umiddelbart skjønte ironien. Men jøye meg for noen stygge blikk jeg fikk fra andre båter i havna. DEN kommentaren gjentar jeg garantert ikke igjen!

 

En annen variant er den gangen vi skulle legge til i hjemmehavna. Fortøyningene lå klare på brygga, båten seg fremover i 0,1 knop, og hun stod på utliggeren og nærmest leide båten innover i båsen så den kunne fortøyes. Vindstille var det også. Så kommer en staut kar og skal hjelpe til. "Nå må du hjelpe til" sa hun på spøk, "det kan bli tungt og holde imot." DEN staute viking legger da ut om at dette nok kommer til og gå bra, "bare slapp av du, det nok ikke kommer til å bli så tungt." Hun ble helt perpleks, og ikke så rent lite fornærmet. "Hvor DUM tror han at jeg er?" Spøk og ironi er ikke så enkelt. :smash:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

2. Det er strengt forbudt å hoppe fra båten ned på brygge.

Båter kan repareres, knuste kneskåler kan ikke! Jeg glemmer ikke da jeg var vitne til 15 tonn båt i godt driv innover mot betongveggen i enden av havna, og en skipper som skriker "ta imot!" Heldigvis hadde mannskapet vett nok til ikke å lystre ordre!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Her på sensommeren ble jeg regelrett jaget av et par som kom med rimelig stor båt i rimelig mye vind.

Det er ikke så enkelt å avgjøre hva som er best (verst) Hvis det er mye vind og/eller litt vanskelige forhold på andre måter, må manøvre skje raskt og forutsigbart. Et godt trenet mannskap har det i fingrene, og en person på brygga kan da faktisk "stå i veien". Man har heller ingen garanti for at personen vet hva som skal gjøres. Man vet man man har, men ikke hva man får, er det noe som heter. Men hvis man føler at man ikke trenger noe hjelp, er det kanskje bedre å si det på en høflig måte, enn å regelrett jage bort folk. Så får man heller forklare grunnen etterpå, hvis man tror at det ble tatt ille opp.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...