Jump to content

Båtglede/kunnskap hos mannskapet


Avmønstret4

Recommended Posts

Sitter her i årets siste timer og lurer på om vi båtelskende skippere egentlig er flinke nok til og involvere resten av mannskapet når det gjelder båtføring/fortøying etc.

F.eks dette med å overlate roret til andre ombord? :blush:

Og hvorfor kan ikke de andre ombord legge til, så kan vi "store sterke karer" hoppe iland og fortøye skuta, eller ordne med dreggen etc.

Mulig dette er å helle litt bensin på bål.... for noen :puke: , eller er det ikke sånn :confused:

Tror nok mange er flinke til dette, men føler vel at ikke alle og meg selv inkludert, er flinke nok til dette. :blush:

Selv om jeg ikke har pleid å ha nyttårs-forsett, lurer jeg litt på om ikke jeg skal prøve og involvere mannskapet litt mere i året som kommer, og da kan det jo hende at gleden over å komme ut på sjøen blir større når alle kan gjøre mere ombord.

Har nok vært litt sånn ombord at jeg som har dette i blodet lettere gjør tingene selv, enn å begynne å forklare.

Det kan jo også skje noe med oss "skippere" slik at de andre ombord må få skuta iland.

Tror vel helst at "seilerne" er generelt flinkere til dette, da de ofte må det for å få båten fremover :yesnod:

:wink:

mvh

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg vært opptatt av en stund. Har litt problemer med å få kona og ungene til og ta steget fullt ut og styre skuta. Hdde vært litt fint å få slappe av litt på transportetappene.

 

Har to gutter som blir hhv. 9 og 11, men de tørr liksom ikke. Tror de har litt for mye respekt. Eller kanskje har skipperen vært for myndig i gitte situasjoner? Ser ikke bort fra at jeg selv er medskyldig i dette.

 

Har også på tapetet en beredskapsøvele med innlagt evakuering til gummibåt.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet, men vi snakker en del om "hva skjer om jeg dør når vi er ute". Så ØKH tok seg en liten sving med vår Nidelv 300. Men når jeg begynte å forklare om trimming av båten når den går i plan synes hun det hele ble litt mye. Men alle 4 får lov til å kjøre om de vil - og de blir oppfordret til det - og alle har prøvd seg.s

 

Men i dag skal ØKH teste håndbluss :fireworks2:

 

Og på Bitteliten IV er det plass til oss alle 4 ved førerposisjonen, så her har jeg planer om å innvolvere alle i mer manøvrering/navigering etc. Jeg tror det er enklere å få de interessert når det de ser hva jeg gjør - og alt og alle er samlet på ett sted. På Nidelven var alle spredt rundt omkring i båten og jeg satt og kjørte alene

Bilde

Link to post
Share on other sites

Har også på tapetet en beredskapsøvele med innlagt evakuering til gummibåt.

Den ide`n kopierer jeg tvert :yesnod:

Har hatt brannøvelse hjemme, men ikke ombord :blush:

Men i dag skal ØKH teste håndbluss :fireworks2:

Enig, en fin måte å få prøvd signalpenn og en unskyldning for å få kjøpt nye (som ikke er gått ut på dato) :lol:

Og så slipper jeg å kjøpe fyrverkeri :fireworks1:

Link to post
Share on other sites

Enig, en fin måte å få prøvd signalpenn og en unskyldning for å få kjøpt nye (som ikke er gått ut på dato) :lol:

Og så slipper jeg å kjøpe fyrverkeri :fireworks1:

Signalpenn brukes best til å tenne bål med :wink: - de er det ikke mye futt i. Rakettene går kanskje 30 meter til værs og lyser noen sekunder. Dessuten bruker vi ikke røde raketter utenom nød - uansett når på året det er

 

Nei, dette var skikkelige håndbluss. ØKH ville ikke teste - men så hvordan det ble gjort. De ryker noe aldeles forferdelig - røykla hele grenda her da vi fyrte opp 2 stk. Om man skal bruke de på båten så tenk på vindretningen.

Link to post
Share on other sites

En god tanke dette Firefighter...

Da jeg er aleneseiler for det meste blir det helst jeg som styrer skuta til og fra kai også når jeg har gjester ombord.

Men underveis får ofte gjestene prøve seg på å styre båten både etter lusa i seilene og etter kompasskurs, noe som stort sett går bra og er populært.

 

Men det forundrer meg stadig at så få jenter får lov å prøve seg / behersker kunsten å legge til/gå fra kai.

 

Under jazzfestivalen i Molde 2005, kom det en seilbåt i ca 40 fots klassen inn på den delvis overfylte gjestehavna.

Til rors sto en vakker kvinne og håndterte den store båten som en drøm.

Mannen ordnet med fortøyninger og fendere, og de kommuniserte til hverandre med enkle ord og håndbevegelser. Ingen skriking eller roping, og det gikk som en drøm.

Skikkelig artig å se på, og de vakte uten tvil oppsikt blandt de utallige båtmennesker i havna denne dagen. Og ikke minst den sikkerhetsmessige siden av saken...ditt faste mannskap behersker båten fullt ut tilfredstillende i en eventuell nødsituasjon.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Kona og jenetene (19 og 16) behersker båten tilstrekkelig til å ta den fra kai, inn til brygge.

 

Jeg har også gjennomført mann over bord øvelser, begge jentene behersker dette tilstrekkelig til at de kan vende båten for full seilføring , og legg dødt ved man over bord punkt. De gjør det da selvfølgelig også for motor.

 

Dette er ikke aktive seilere, men de har forstått at dette er minstenivå for å få låne båten.

Link to post
Share on other sites

Men det forundrer meg stadig at så få jenter får lov å prøve seg / behersker kunsten å legge til/gå fra kai.

 

Under jazzfestivalen i Molde 2005, kom det en seilbåt i ca 40 fots klassen inn på den delvis overfylte gjestehavna.

Til rors sto en vakker kvinne og håndterte den store båten som en drøm.

Mannen ordnet med fortøyninger og fendere, og de kommuniserte til hverandre med enkle ord og håndbevegelser. Ingen skriking eller roping, og det gikk som en drøm.

Skikkelig artig å se på, og de vakte uten tvil oppsikt blandt de utallige båtmennesker i havna denne dagen. Og ikke minst den sikkerhetsmessige siden av saken...ditt faste mannskap behersker båten fullt ut tilfredstillende i en eventuell nødsituasjon.

Hva skal man si til slikt? Noen av mine venner som eier båt er faktisk kvinner. Det er faktisk direkte pinlig å oppleve at folk umiddelbart mener at en kvinne ved roret på en stor båt må være mannskap på båten. :rolleyes:

 

På den annen side anbefaler jeg på det varmeste at også de i familien som sorterer under mannskap sendes på kurs. Har du større seilbåt så er det faktisk et viktig forebyggende sikkerhetstiltak før noen stikker fingrene i en vinsj.

 

En og annen skipper bør også vurdere kurs. Jeg har flere ganger opplevd at en større båt anløper med en brølende skipper og mannskap som i fortvilelsen fendrer med hender eller bein for at ikke skipperens raseri skal vedvare når båten er fortøyd. (I alle tilfeller har skipperen vært en mann, men det kan selvsagt ha en statistisk forklaring.)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På den annen side anbefaler jeg på det varmeste at også de i familien som sorterer under mannskap sendes på kurs. . . .

Den anbefalingen henger jeg meg gjerne på! Selv pleier jeg ofte åpne mine båtførerkurs med å si hvis man skal ha det kjekt ombord, så må man føle seg trygg ombord - og denne tryggheten henger ofte sammen med kunnskap. Det at man forstår hva disse forskjellige "pinnene" som stikker opp av sjøen betyr. Det at man utav kartet kan se hvor farene ligger og det at man kjenner reglene for vikeplikt. Det er veldig viktige elementer i den store sammenhengen: å føle seg trygg.

 

Selv har jeg også tatt konsekvensen av det i kurssammenheng; på båtførerkursene gir jeg mer enn 50% rabatt til familiemedlemmer som blir med på kurs. Gang på gang har jeg hatt gleden av å se hvordan fedre/mødre/barn samarbeider over kartoppgavene - og jeg kan bare ane hvordan diskusjonene har gått hjemme rundt kjøkkenbordet .....

 

En og annen skipper bør også vurdere kurs. Jeg har flere ganger opplevd at en større båt anløper med en brølende skipper og mannskap som i fortvilelsen fendrer med hender eller bein for at ikke skipperens raseri skal vedvare når båten er fortøyd. (I alle tilfeller har skipperen vært en mann, men det kan selvsagt ha en statistisk forklaring.)

Her har du dessverre skremmende rett. Det finnes sikkert et fint fremmedord i psykologien som beskriver tilstanden; men på godt norsk er det vel bare en "dri***ekk" som ikke har fortjent bedre når familien etter noen slike omganger nekter å være med ham ombord :headbang:

 

Båtsesongen 2006 er i full gang, la oss gjøre den til "Det beste båtåret noen sinne!" :fireworks3::fireworks1:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke annet enn å bli imponert når jeg en sjelden gang ser en kvinne til rors, og som også kan være den som tar båten ut og inn fra båtplass, kai o.l. Mens skipper ordner med anker, fortøyning etc. Kanskje opplever jeg det 1 gang i løpet av sesongen!

 

Flere burde ta dette opp med mannskapet/familien, og sørge for at minst 1 av det faste mannskapet får opplæring i det mest elementære ombord. Det må gjentas og trenes på ofte, ellers kan opplæringen virke det mot sin hensikt.

 

Dette er kanskje båteiernes aller største utfordring i det nye året.....og også det største tålmodighetsarbeidet for begge, for vi vet begge to at dette tar tid, lang tid.

 

For vår del har vi snakket mye om dette temaet de siste årene, men innsatsen har nok vært halvhjertet fra begge hold. Imidlertid har vi nå som målsetning å starte opplæringen så snart båten er på vannet.

 

Vi gleder oss begge to!

Link to post
Share on other sites

"Under jazzfestivalen i Molde 2005, kom det en seilbåt i ca 40 fots klassen inn på den delvis overfylte gjestehavna.

Til rors sto en vakker kvinne og håndterte den store båten som en drøm.

Mannen ordnet med fortøyninger og fendere, og de kommuniserte til hverandre med enkle ord og håndbevegelser. Ingen skriking eller roping, og det gikk som en drøm.

Skikkelig artig å se på, og de vakte uten tvil oppsikt blandt de utallige båtmennesker i havna denne dagen. Og ikke minst den sikkerhetsmessige siden av saken...ditt faste mannskap behersker båten fullt ut tilfredstillende i en eventuell nødsituasjon.

 

Arild"

 

 

Ehh... hvorfor er du så sikker på at mannen behersker båten fullt ut :wink: ?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke annet enn å bli imponert når jeg en sjelden gang ser en kvinne til rors, og som også kan være den som tar båten ut og inn fra båtplass, kai o.l. Mens skipper ordner med anker, fortøyning etc. Kanskje opplever jeg det 1 gang i løpet av sesongen!

Nå er jeg ikke så bevandret i terminologier brukt i eller om båt, men er det utelukket at kvinnen er skipper? Trodde skipper var eier/fører av båt og at det ikke var kjønnsavhengig.

Link to post
Share on other sites

Gang på gang har jeg hatt gleden av å se hvordan fedre/mødre/barn samarbeider over kartoppgavene - og jeg kan bare ane hvordan diskusjonene har gått hjemme rundt kjøkkenbordet ...

Slike diskusjoner er givende. Når det gjelder båtliv vokste jeg opp i en familie hvor mor var sjefsnavigatør og vi barna fikk ikke komme i nærheten av roret før vi kunne alle sjømerkene. På lange turer lærte vi å lese sjøkart, føre bestikk, rette kurser og peile. Dermed fikk vi også være med på å planlegge turer, med tilhørende diskusjoner rundt kjøkkenbordet :lol:

 

En kjekk bivirkning av å vokse opp med både og kompass er at jeg på lange bilturer i Europa klarer meg med å se litt på veikartet til frokost hver dag. Det er ikke vanskeligere å pugge noen veinummer og hovedveikryss enn det er å pugge en fyrliste før en rorvakt på nattseilas. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hm....til tj:

Skal si du tråler de ulike innleggene/svarene etter skrivefeil eller måter å ordlegge seg på!

 

Jeg for min del skrev "skipper", og vedkommende kan jo være en kvinne, for jeg beskriver vel ikke skipperen som en mann?

 

Så til at rett skal være rett:

Eh........skriver "Arild" at mannen behersker båten fullt ut?

 

Jeg tror faktisk at du "tj" bør lese begge innleggene en gang til, og så se hva du kommenterer.......

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser jo ut som at i det store flertall av båter er mannen kaptein og rormann, "fruen" tar seg av forpleiningen og barna er passasjerer? Hva om alle (ror)menn på en dag med stille, godt vær under fart i åpent farvann tar en båtpute (av den flytende varianten) kaster den overbord og roper; mann overbord! Deretter skal mannen forholde seg passiv og overlate til de som er om bord og ordne opp, og redde "puten/mannen overbord".

Hvor mange av oss må klare oss resten av turen med en pute mindre? 10 % eller 90 %. Og hvordan hadde det gått i dårlig vær og kapteinen/rormannen virkelig hadde ramlet overbord?

Uansett regel nr.1 er: "ikke ramle overbord", men det er regel nummer to og tre også!

Kommer det noen muntre tilrop her? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hm....til tj:

Skal si du tråler de ulike innleggene/svarene etter skrivefeil eller måter å ordlegge seg på!

 

Jeg for min del skrev "skipper", og vedkommende kan jo være en kvinne, for jeg beskriver vel ikke skipperen som en mann?

 

Så til at rett skal være rett:

Eh........skriver "Arild" at mannen behersker båten fullt ut?

 

Jeg tror faktisk at du "tj" bør lese begge innleggene en gang til, og så se hva du kommenterer.......

:cheers:
Link to post
Share on other sites

:confused:

Jeg håper for guds skyld at ikke den nye regjeringens likestillingsminister leser dette forum.

Hvis hun gjør det og oppdager hvor kort likestillinga er kommet i lystbåtflåten, vil hun sikkert øyeblikkelig snekre sammen en lov som forbyr dagens virkelighet.

Resultatet vil bli et kjempekrakk i båtmarkedet når 95 % av båtene må gå i bøyene.

Skrekk og gru!!!

Link to post
Share on other sites

Guttær: kjøp siste "Vi båtägare" og les lederartikkelen der. Båtlivet er siste bastion for mannsjåvenister - eller så kan dere lese det her (fant det på nettet :smiley: )

 

DET SISTA FÄSTET

Av Lasse Genberg

 

Båten är manchauvinismens sista fäste. Ingen annan stans ser man rollerna så ensidigt fördelade som i en båt. Segel eller motor, kvitt samma. Han styr och ställer, hon tar den roll som han tycker hon ska spela för tillfället. Den passiva är den mest förnedrande eftersom den ger all makt till mannen och bygger på att kvinnan aldrig får bita i kunskapens äpple, aldrig får lära sig spelets regler, tvingas begå samma misstag gång efter annan, tvingas svälja förnedringen, alltid komma till korta.

Tydligast är mannens närmast föraktfulla inställning till kvinnan när hamnen ska anlöpas. Mannen som har de bästa fysiska förutsättningarna av de två att hoppa iland och få styr på båten de kritiska sekunderna när gammal fart, vind och vågor ska tyglas ställer sig vid rodret och låter kvinnan göra jobbet. Han ger henne naturligtvis också order i kraft av att han är skeppare ombord och kan och vet hur det ska gå till. Vilket kvinnan inte vet eller snarare aldrig fått lära sig eftersom hon aldrig fått nycklarna till dörren som ska öppnas.

Manschauvinism i sin fulländning är när mannen skriker ut ordern ”Hoppa för fan” när det är tre meter kvar till bryggan. Alla har hört den. Och blivit illa berörda. Och vänt blickarna bort för att låtsas inte höra replikväxlingen ombord eller snarare utskåpningen från mannens sida.

Det spelar tydligen ingen roll att spelreglerna på landbacken de senaste decennierna förändras till en större jämlikhet mellan könen. Mannen håller hårt i rodret. Släpper inte greppet. Trots att alla argumenten talar för att kvinnan är den som är bäst lämpad att styra båten. Det krävs inga gigantiska muskelkrafter som på segelfartygens tid, vilket förmodligen är den epok som männen refererar till. Kvinnan har en simultanförmåga som mannen aldrig kan tillägna sig. Och är inte så förbaskat prestigebunden. En missad förtöjning och mannen tappar ansiktet istället för att se det som ett nödvändigt led i läroprocessen – vilket kvinnan har lättare för.

Det faktum att kvinnan som aldrig får prova på att manövrera en båt inte kan rädda en överbordfallen man biter inte på män i båt.

Orsaken till mansdominansen ombord stavas missuppfattning. Att det måste finnas en allenarådande ansvarstagande auktoritet ombord bara för att det står så i sjölagen. Formellt må det vara så, men sjölagen är skriven för handelsfartyg där befälhavaren ansvarar för liv och miljonvärden, inte för fritidsbåten som mestadels puttrar på bland skärgårdens öar. Missuppfattningen är fullständigt medvetet tagen för att mannens ska kunna förverkliga sin våta dröm: att vara kung ombord. Att få leka den absoluta auktoriteten vars order inte får ifrågasättas.

Det är maktens 24 karatiga njutning.

Det går alldeles utmärkt att fördela rollerna ombord på en fritidsbåt efter var och ens förmåga och lust och det går alldeles utmärkt att byta roller. Ena dagen kan jag bestämma hur förtöjningen ska gå till, nästa dag bestämma saltmängden i gröten.

Eller hur? Grabbar.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, ja... Veit ikkje heilt kva eg skal seie eg.

 

 

Har faktisk ikkje tenkt på det før, men kanskje det er slik at om eg tek med meg ein kar på tur så trur månge at det er eg som er med han på tur.

 

Vel, eg trur eg tek meg ein tur i "konebilen" min og ser til båten MIN!!

Link to post
Share on other sites

Ja, ja... Veit ikkje heilt kva eg skal seie eg.

Har faktisk ikkje tenkt på det før, men kanskje det er slik at om eg tek med meg ein kar på tur så trur månge at det er eg som er med han på tur.

 

Vel, eg trur eg tek meg ein tur i "konebilen" min og ser til båten MIN!!

Konebåt er siste skudd på stammen blant de finere i Blindleia :lol:

 

Jeg er vel mest flau over meg selv ettersom jeg en gang for mange somre siden sa " hopp for faan" også er jeg stolt av å ha en kone som sa "dra til h**vete" umiddelbart. Etter det har vi tatt det med ro på vannet.

Link to post
Share on other sites

Konebåt er siste skudd på stammen blant de finere i Blindleia :lol:

:yesnod::yesnod::yesnod: Det går noen Fjordterner og Polarer i leia ja som vel kan karakteriseres som konebåter...

 

Kona min har ikke egen båt (nå lenger, hun hadde når jeg traff henne), hun får nøye seg med å være medreder.

 

At hun uten problemer kan føre båten helt alene, og har både Båtførerprøve og VHF-sertifikat, er jeg både stolt av og glad for. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel mest flau over meg selv ettersom jeg en gang for mange somre siden sa " hopp for faan" også er jeg stolt av å ha en kone som sa "dra til h**vete" umiddelbart. Etter det har vi tatt det med ro på vannet.

:confused::blush::lol::lol::lol:

 

Det er godt noen har bein i nesa......

 

Funderer litt over sammenhengen mellom dette å delegere/overlate ansvar

til andre, og kunnskaper/erfaring/være trygg på seg selv.

Har et inntrykk at det finnes en ikke ubetydelig sammenheng her :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...