Jump to content

Så var det konkurs for Aktivmarin/BestMarin på Åråsen Lillestrøm


Lars H.

Recommended Posts

Jeg tok idag en tur til AktivMarin/BestMarin ved Åråsen Lillestrøm for å handle litt saker til vårpussen, men der var det stengt og mørkt. Men butikken var ikke tom.

 

Vel gjemme ble det å google litt, og dermed fant jeg ut at BestMarin Lillestrøm ble meldt konkurs 20/2 2024.

 

Dette har vært et greit sted å handle for meg, kun 10min kjøretid hjemmefra. Dermed blir det å satse på Maritim som har en butikk på Sofiemyr, halvveis til båthavnen.

 

konkurs.jpg.75a6ac793d7d7a4cf109c2bf7dedf4ed.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå bor vi p.t. rett i nærheten, og jeg var innom der sist en gang i februar, og ble som vanlig møtt av en veldig hyggelig og hjelpsom gutt. Han visste sannsynligvis ikke hva som var på gang.....

Det var dumt og trist. :worry:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev for 14 timer siden:

Trist når slikt skjer. Det beste er et mangfold av forhandlere av båtutstyr, for hver som går konkurs blir det mer og mer ensporet😢

 

Veldig trist. Og ofte er det dessverre også slik at folk som har greie på ting (ansatte) forsvinner sammen med disse enkeltstående butikkene som legges ned rundt omkring i landet.  :sad:

Link to post
Share on other sites

Tror folk handler på nett!  Til og med den største butikken i Trondheim har konka! og den har enormt stort nedslagsfeldt! Helt forferdelig at det ikke skal gå an å se på ting lengre!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 1 time siden:

Til og med den største butikken i Trondheim har konka!

 

Et stort tap for båtfolket.

 

 

-morten- skrev 1 time siden:

Helt forferdelig at det ikke skal gå an å se på ting lengre!

 

Og ikke minst ta på ting.

Link to post
Share on other sites

Jeg bestiller nok en del fra nettet, av praktiske hensyn. Siden jeg ikke har bil og disse båtbutikkene alltid skal ligge så langt unna kollektivtransport, så har det blitt slik.

 

Riktignok bestiller jeg stort sett fra kjeder som også har fysiske butikker, som Maritim, Best Marin og Watski, men også Seatronic og Nettbåt.

 

Det lå en Best Marin-butikk like ved Tjuvholmen noen år, og da tok jeg gjerne båten dit og spaserte bort og handlet, eller stakk innom og handlet og dro hjem med ferga. Men den er flyttet til Skøyen, så jeg har ikke vært der etter det. 

 

Har også tatt buss og tog både til Maritim og SeaSea-butikkene som ligger i i Bærum. Maritim lå en stund like ved togholdeplassen på Slependen, og da var det lett å komme seg dit, men den flyttet til Billingstad, og da må jeg ta både tog og buss, så da er det lettere å bestille på nett.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 18 timer siden:

Jeg tok idag en tur til AktivMarin/BestMarin ved Åråsen Lillestrøm for å handle litt saker til vårpussen, men der var det stengt og mørkt. Men butikken var ikke tom.

 

Vel gjemme ble det å google litt, og dermed fant jeg ut at BestMarin Lillestrøm ble meldt konkurs 20/2 2024.

 

Dette har vært et greit sted å handle for meg, kun 10min kjøretid hjemmefra. Dermed blir det å satse på Maritim som har en butikk på Sofiemyr, halvveis til båthavnen.

 

konkurs.jpg.75a6ac793d7d7a4cf109c2bf7dedf4ed.jpg

 

Kjedelig når den lokale butikken legges ned. Maritim på Sofiemyr er en butikk med det meste føler jeg. Litt lite folk der også? Håper den går rundt, men skader nok ikke med én ny kunde. Så har du Biltema og (snart) Maxbo vegg i vegg.

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 5 timer siden:

Tror folk handler på nett!  Til og med den største butikken i Trondheim har konka! og den har enormt stort nedslagsfeldt! Helt forferdelig at det ikke skal gå an å se på ting lengre!

At netthandel har en del av skylda tviler jeg ikke på. Om man følger litt med på tilbud, selger epostadressen sin for en 10% rabattkode osv, så er min erfaring at prisene varierer ganske kraftig, både mellom nettbutikker og fysiske butikker.

 

At netthandel har all skyld derimot, har jeg ingen tro på. Det er flust av tråder her på forumet om produkt X fra feks Biltema eller Aliexpress er like bra som produkt Y fra en merkevare solgt over disk i båtutstyrsbutikk. Ingen kan vel strengt tatt klandres for å spare noen kroner her og der når det er mulig (nødvendig), men konsekvensen blir nødvendigvis at nisjebutikkene taper mot de store varehusene, med eller uten netthandel.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder Aktivmarin Lillestrøm, så ble det nye eiere/drivere der for et års tid siden. Dermed forsvant også de ekspeditørene jeg etter hvert hadde blitt så godt kjent med og som ga så utrolig god service.

 

At konkurransen fra nettbutikkene er stor, er klart. Har de tidligere eierne/driverne forstått dette og hoppet av, eller har kanskje de nye ikke klart jobben?

 

Vel dette blir vel bare spekulasjoner av meg som går og tripper i påvente av ny båtsesong. I overmorgen tar jeg i hvert fall med meg noen 25 liters dunker med godt varmt vann og drar til båten for vasking. Sjøsetting er bestilt i påskeuken. Men da må jeg huske på å ta en tur innom Maritim før det for å kjøpe meg en liten boks bunnstoff, håper Maritim (som ligger på veien til båthavnen) har SeaJet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Pequod said:

Jeg bestiller nok en del fra nettet, av praktiske hensyn. Siden jeg ikke har bil og disse båtbutikkene alltid skal ligge så langt unna kollektivtransport, så har det blitt slik.

 

Personlig synes jeg det er en uting med båtutstyrsbutikker som ikke ligger nært sjøen.  Men jeg handler nå en del på West Systems på Alna, samt Biltema.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

 

Personlig synes jeg det er en uting med båtutstyrsbutikker som ikke ligger nært sjøen.  Men jeg handler nå en del på West Systems på Alna, samt Biltema.

Så vidt jeg kommer på i farten så har jeg bare handlet hos to butikker som ligger i nærheten av sjøen. Begge var faktisk i Watski-kjeden. Den ene ligger like ved gjestehavna i Skjærhalden, og den andre ved Oksenøya Marina, der jeg ofte fylte diesel da jeg hadde snekka, siden de var en av de billigste da.

 

Men jeg vet ikke om de to butikkene fortsatt eksisterer. I Skjærhalden har jeg ikke vært siden i 2016, og på Oksenøya har jeg ikke vært siden jeg kjøpte Tresfjorden i 2019.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvor skjermbildet i første post er hentet fra, men i Brønnøysundregisteret er det Aktivmarin som eier org.nummeret som er limet inn (987 259 981) - og som har åpnet konkurs. BestMarin, som har org.nr 926 336 037, lever foreløpig i beste velgående iflg brreg.no når dette skrives. Mulig trådstarter Lars har hentet fra mer oppdater kilde.

 

Kanskje er det sånn at den ene slås konkurs, og så åpner den andre (BestMarin) igjen? Muligens ved å overta/kjøpe konkursboet? Det er jo litt sånn man av og til holder på. Time will show... Begge selskapene har samme styre.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

 

Personlig synes jeg det er en uting med båtutstyrsbutikker som ikke ligger nært sjøen.  Men jeg handler nå en del på West Systems på Alna, samt Biltema.

 

Så de som ikke bor i kanten av sjøvann/har båten i saltvann kan bare ha det så godt? Vet du hvor mange som har båten på Øyeren, sjøene lenger nordover, og glem ikke Mjøsa. For dem/oss er det mye greiere med butikk i Lillestrøm enn i Oslo sentrum.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 9 minutter siden:

Jeg vet ikke helt hvor skjermbildet i første post er hentet fra, men i Brønnøysundregisteret er det Aktivmarin som eier org.nummeret som er limet inn (987 259 981) - og som har åpnet konkurs. BestMarin, som har org.nr 926 336 037, lever foreløpig i beste velgående iflg brreg.no når dette skrives. Mulig trådstarter Lars har hentet fra mer oppdater kilde.

 

Kanskje er det sånn at den ene slås konkurs, og så åpner den andre (BestMarin) igjen? Muligens ved å overta/kjøpe konkursboet? Det er jo litt sånn man av og til holder på. Time will show... Begge selskapene har samme styre.

 

Så vidt jeg har fått det med meg, var det først et firma som het Monic som så ble Aktivmarin, som så gikk inn i kjeden Bestmarin.

 

Jeg har data fra Proff,

https://www.proff.no/selskap/bestmarin-lillestrøm/kjeller/butikkhandel/IGBSEOD10MC

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båtbutikken min som er Mekonomen som ikke egentlig er en båtbutikk er i ferd med å forsvinne den også.
Men båtbutikk nok til att de har fått den største andelen av båtbudsjettet.
Er kjedelig når butikker som alltid har vært der forsvinner spesielt når man har vært meget fornøyd kunde.
Mekonomen tapt er vel den butikken som ble borte som har berørt meg mest men jeg får bli bedre til å ha god tid og bestille på nett jeg også.
Kina er vel fortsatt en måned unna og Autodoc halvparten av dette.

Liker mer nå med en gang på vei hjem i fra jobb eller i morgen tidlig som verste utfall men blir vel vant til dette fremskrittet også

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
tobixen skrev On 12.3.2024 at 15.00:

 

Personlig synes jeg det er en uting med båtutstyrsbutikker som ikke ligger nært sjøen.  Men jeg handler nå en del på West Systems på Alna, samt Biltema.

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på denne siden av nyttår. For meg som holder til på Hamar er en tur til Åråsen midt i blinken. 

Link to post
Share on other sites

Fordeler og bakdeler med alt, jeg likte i alle fall da Maritim i Stavanger lå rett ved sjøen. Fin brygge å fortøye til, så laffe over parkeringsplassen, inn på Maritim, måle litt, ut i båten igjen, og tilbake og handle. Veldig praktisk å kunne legge båten rett ved, og jeg tror også de tjente ekstra på denne muligheten. Før var det to båtutstyrsbutikker i Stavanger, jeg valgte ofte Maritim foran den andre nettopp på grunn av tilgjengeligheten fra båt. Det vet jeg også andre gjorde. Nå er det kun en båtutstyrbutikk igjen (Maritim), og denne ligger nå godt plassert inne på land. Egentlig er Biltema lettere tilgjengelig, med bil vel og merke.

Link to post
Share on other sites

Det er greit å ha butikk og verksted tilgjengelig mange steder, ikke sant?

 

Jeg startet opp tråden om konkursen til AktivMarin. Den butikken var grei å ha å handle planlagte ting i, kun 5 - 10 min kjøring hjemmefra (selv om det er et stykke fra sjøen).

 

Når jeg kommer på noe jeg må ha med til båten, er det greit å svippe innom Maritim som ligger halvveis til hjemmehavnen (jeg kan ikke se sjøen derfra heller).

 

Og skulle jeg oppdage at jeg ikke hadde nytt oljefilter etter å ha skrudd av det gamle når jeg står på hodet i båten i hjemmehavnen, er det bare å gå 5 minutter ti LaSa som har verksted og litt deler lokalisert i selve havnen (rett ved sjøkanten!).

 

Tidligere handlet jeg mye hos Malfix midt inne i Oslo. Det var en grei butikk, men å finne en parkeringsplass der og tråkke å gå med tunge ting i bygater?

 

Så la oss få verksteder og butikker i hver bygd og odde!

 

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...