Jump to content

Så var det konkurs for Aktivmarin/BestMarin på Åråsen Lillestrøm


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Så la oss få verksteder og butikker i hver bygd og odde!

Enig! Slik var det jo tidligere, men så har gjerne ting forandret seg litt gjennom årenes løp. Tror dessverre kundegrunnlaget, i alle fall for et rikt og variert utvalg der ikke alle kjører standard IKEA-løsninger (en flåsete sammenligning, for å fram poenget) har tapt seg, slik at det ikke er like stort grunnlag for at så mange butikker og verksteder klarer seg lengre.
 

Da jeg var lærling (det er jo ikke så lenge siden, bare 30 år) hadde vi 5 stk. båtutstyrsbutikker i Stavanger-området.  To av dem i Stavanger sentrum, den ene midt i Vågen. Nå er det kun en igjen, hvis vi ikke regner med Biltema. I tillegg var det verksteder, skipsopphuggerier, slipper i fleng og mer. Handlet en god del spennende snacks hos blant annet Anda Skipsopphuggeri, lysventiler, kromdetaljer, spesialhengsler, sjeldne beslag og mer, til gode priser. Handlet også motordeler til 50 år gamle diesel- og bensinmotorer, de hadde delene på lager, hvis ikke var de tilgjengelige i løpet av ei uke. Men så kom moderniseringen, nå er det færre aktører igjen. Effektivisering, netthandel, osv. er nok litt av grunnen til at mye av disse spesialvirksomhetene har måttet legge ned drifta. Heldigvis er det fremdeles mulig å få tak i mye av det man skulle trenge (også om man ikke nødvendigvis alltid skal ha standardiserte svenskedeler eller japandeler), men jeg må dessverre stadig oftere ty til handling på nett for å få ting man før fikk lokalt, rett rundt hjørnet.

Link to post
Share on other sites

On 3/31/2024 at 6:02 PM, Mjøsfarer said:

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på denne siden av nyttår. For meg som holder til på Hamar er en tur til Åråsen midt i blinken. 

 

Når man er i båt og trenger noe, så anser jeg det som en ubetinget fordel at man kan kjøpe ting på steder hvor man faktisk har mulighet til å besøke - og har man noe på båten som skal byttes ut, er det kjekt å kunne skru løs greia fra båten, hoppe i land og vandre en kort tur til utstyrsbutikken for å spørre om de har noe tilsvarende.

 

Jeg ser jo poenget i at folk som ferdes på Mjøsa kanskje også trenger en båtutstyrsbutikk, men bortsett fra det er det etter mitt skjønn alt for mange båtutstyrsbutikker rundt Oslofjorden som ligger alt for langt fra sjøen.  Problemet er at det ikke lengre er kundegrunnlag nok for å etablere butikker nært sjøen, og de som ligger der blir etterhvert nedlagt.

 

Biltema har jo båtutstyr som en  liten del av vareutvalget, så de er jo nærmest unnskyldt - men så har man Seatronics på Moss hvor man må slite seg opp alle bakkene dersom man først er innom Moss (eventuelt, bestille ting til et postkontor nært sjøen).  Kjeden Maritim har også mange butikker som ligger ganske langt fra sjøen.  West Systems ligger også langt fra sjøen ... og samme med mange andre.

 

Når man kommer litt nedover Europa, så er de fleste båtutstyrsbutikkene lokalisert i eller nært gjestehavnene - naturligvis, hvor ellers skulle de plasseres?

 

Men ja, jeg ser hvorfor utviklingen er som den er - gjestebåter i Norge utgjør en svært liten brøkdel av båtutstyrsbutikkenes omsetning, folk flest bor i hus, har bil, båten brukes stort sett til helgeturer, da kjører man fra huset til båten og legger ruta via båtutstyrsbutikken.  Så er det også ofte greiere å bare bestille ting i stedet for å fysisk besøke båtutstyrsbutikken (og det er ofte mulig å få bestilt ting til et postkontor som ligger nært sjøen).  Store båtutstyrsbutikker er også stort sett mer populære enn små butikker (service og kunnskap er ofte større i en liten butikk - men jeg erfarte til de grader ulempen med små butikker mens jeg var nedenfor Roma - det var flere titalls bittesmå båtutstyrsbutikker og issenkramsjapper ved utløpet av Tiber, jeg brukte flere dagsverk på å sykle rundt på jakt etter reservedeler og endte opp med å kjøpe mange ting som "kanskje passet" før jeg endelig fant en butikk som hadde akkurat rett del, eller noe som passet "enda litt bedre").  Skal man ha en butikk med stort vareutvalg hvor størsteparten av omsetningen kommer via nettsalg og via folk som allikevel besøker butikken med bil, så er det ofte mer økonomisk å ha et stort lokale med parkeringsplasser på billig tomt enn å leie et lite lokale til premiumpriser nært sjøen.

 

Denne utviklingen skjer jo forsåvidt med mye annet også.  Da jeg vokste opp i Tromsø på åttitallet poppet det plutselig opp en OBS-butikk der hvor tomteprisene var lavest.  Butikken var rimelig utilgjengelig uten bruk av bil.  De hadde marginalt lavere priser enn de lokale matbutikkene - hvilket medførte at mange kjørte dit og gjorde unna ukeshandelen i stedet for å stikke innom den lokale matbutikken daglig når man allikevel spaserte forbi den.  30-40 år senere så har det utviklet seg et enormt handelsområde rundt Obs, mens mange av sentrumsbutikkene og mange av de lokale matbutikkene er nedlagt eller gått konkurs.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 9 timer siden:

så er det ofte mer økonomisk å ha et stort lokale med parkeringsplasser på billig tomt enn å leie et lite lokale til premiumpriser nært sjøen.

 

Du traff nok det norske båtfolkets triste sannhet her @tobixen. Men jo lenger unna de store byene du leter, jo nærmere havna vil du finne en liten båt-sjappe.

En bit av Norges strandlinje er svinedyr, selv om den er "verdens lengste".

 

Håper en eller annen gründer finner det lukrativt å etablere en båtutstyrs-butikk i Lillestrøm, selv om Øyeren og Nitelva har et begrenset kundegrunnlag. Den må jo ikke være kjempestor...... det er fagkunnskapen som teller. 

Et hint til deg @Lars H., som en deltids-syssel.....???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...