Jump to content

Så var det konkurs for Aktivmarin/BestMarin på Åråsen Lillestrøm


Lars H.

Recommended Posts

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Så la oss få verksteder og butikker i hver bygd og odde!

Enig! Slik var det jo tidligere, men så har gjerne ting forandret seg litt gjennom årenes løp. Tror dessverre kundegrunnlaget, i alle fall for et rikt og variert utvalg der ikke alle kjører standard IKEA-løsninger (en flåsete sammenligning, for å fram poenget) har tapt seg, slik at det ikke er like stort grunnlag for at så mange butikker og verksteder klarer seg lengre.
 

Da jeg var lærling (det er jo ikke så lenge siden, bare 30 år) hadde vi 5 stk. båtutstyrsbutikker i Stavanger-området.  To av dem i Stavanger sentrum, den ene midt i Vågen. Nå er det kun en igjen, hvis vi ikke regner med Biltema. I tillegg var det verksteder, skipsopphuggerier, slipper i fleng og mer. Handlet en god del spennende snacks hos blant annet Anda Skipsopphuggeri, lysventiler, kromdetaljer, spesialhengsler, sjeldne beslag og mer, til gode priser. Handlet også motordeler til 50 år gamle diesel- og bensinmotorer, de hadde delene på lager, hvis ikke var de tilgjengelige i løpet av ei uke. Men så kom moderniseringen, nå er det færre aktører igjen. Effektivisering, netthandel, osv. er nok litt av grunnen til at mye av disse spesialvirksomhetene har måttet legge ned drifta. Heldigvis er det fremdeles mulig å få tak i mye av det man skulle trenge (også om man ikke nødvendigvis alltid skal ha standardiserte svenskedeler eller japandeler), men jeg må dessverre stadig oftere ty til handling på nett for å få ting man før fikk lokalt, rett rundt hjørnet.

Link to post
On 3/31/2024 at 6:02 PM, Mjøsfarer said:

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest på denne siden av nyttår. For meg som holder til på Hamar er en tur til Åråsen midt i blinken. 

 

Når man er i båt og trenger noe, så anser jeg det som en ubetinget fordel at man kan kjøpe ting på steder hvor man faktisk har mulighet til å besøke - og har man noe på båten som skal byttes ut, er det kjekt å kunne skru løs greia fra båten, hoppe i land og vandre en kort tur til utstyrsbutikken for å spørre om de har noe tilsvarende.

 

Jeg ser jo poenget i at folk som ferdes på Mjøsa kanskje også trenger en båtutstyrsbutikk, men bortsett fra det er det etter mitt skjønn alt for mange båtutstyrsbutikker rundt Oslofjorden som ligger alt for langt fra sjøen.  Problemet er at det ikke lengre er kundegrunnlag nok for å etablere butikker nært sjøen, og de som ligger der blir etterhvert nedlagt.

 

Biltema har jo båtutstyr som en  liten del av vareutvalget, så de er jo nærmest unnskyldt - men så har man Seatronics på Moss hvor man må slite seg opp alle bakkene dersom man først er innom Moss (eventuelt, bestille ting til et postkontor nært sjøen).  Kjeden Maritim har også mange butikker som ligger ganske langt fra sjøen.  West Systems ligger også langt fra sjøen ... og samme med mange andre.

 

Når man kommer litt nedover Europa, så er de fleste båtutstyrsbutikkene lokalisert i eller nært gjestehavnene - naturligvis, hvor ellers skulle de plasseres?

 

Men ja, jeg ser hvorfor utviklingen er som den er - gjestebåter i Norge utgjør en svært liten brøkdel av båtutstyrsbutikkenes omsetning, folk flest bor i hus, har bil, båten brukes stort sett til helgeturer, da kjører man fra huset til båten og legger ruta via båtutstyrsbutikken.  Så er det også ofte greiere å bare bestille ting i stedet for å fysisk besøke båtutstyrsbutikken (og det er ofte mulig å få bestilt ting til et postkontor som ligger nært sjøen).  Store båtutstyrsbutikker er også stort sett mer populære enn små butikker (service og kunnskap er ofte større i en liten butikk - men jeg erfarte til de grader ulempen med små butikker mens jeg var nedenfor Roma - det var flere titalls bittesmå båtutstyrsbutikker og issenkramsjapper ved utløpet av Tiber, jeg brukte flere dagsverk på å sykle rundt på jakt etter reservedeler og endte opp med å kjøpe mange ting som "kanskje passet" før jeg endelig fant en butikk som hadde akkurat rett del, eller noe som passet "enda litt bedre").  Skal man ha en butikk med stort vareutvalg hvor størsteparten av omsetningen kommer via nettsalg og via folk som allikevel besøker butikken med bil, så er det ofte mer økonomisk å ha et stort lokale med parkeringsplasser på billig tomt enn å leie et lite lokale til premiumpriser nært sjøen.

 

Denne utviklingen skjer jo forsåvidt med mye annet også.  Da jeg vokste opp i Tromsø på åttitallet poppet det plutselig opp en OBS-butikk der hvor tomteprisene var lavest.  Butikken var rimelig utilgjengelig uten bruk av bil.  De hadde marginalt lavere priser enn de lokale matbutikkene - hvilket medførte at mange kjørte dit og gjorde unna ukeshandelen i stedet for å stikke innom den lokale matbutikken daglig når man allikevel spaserte forbi den.  30-40 år senere så har det utviklet seg et enormt handelsområde rundt Obs, mens mange av sentrumsbutikkene og mange av de lokale matbutikkene er nedlagt eller gått konkurs.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 9 timer siden:

så er det ofte mer økonomisk å ha et stort lokale med parkeringsplasser på billig tomt enn å leie et lite lokale til premiumpriser nært sjøen.

 

Du traff nok det norske båtfolkets triste sannhet her @tobixen. Men jo lenger unna de store byene du leter, jo nærmere havna vil du finne en liten båt-sjappe.

En bit av Norges strandlinje er svinedyr, selv om den er "verdens lengste".

 

Håper en eller annen gründer finner det lukrativt å etablere en båtutstyrs-butikk i Lillestrøm, selv om Øyeren og Nitelva har et begrenset kundegrunnlag. Den må jo ikke være kjempestor...... det er fagkunnskapen som teller. 

Et hint til deg @Lars H., som en deltids-syssel.....???

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
  • 1 måned senere...

Da får jeg svippe innom (under 10 min kjøretid) til uken og se om det er mulig å få kjøpt noe jeg egentlig ikke trenger, he he.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Altså fysiske butikker med deler kan fort vise seg å være rimeligere dersom man kjøper noe og finner ut av at "det var ikke det jeg mente" eller "den passer ikke" er tilbakemelding fra mekaniker. Så er det veldig fint å kunne få bytta til riktig ting og at dette også skjer kjapt så man kan få fiksa det man trenger.

Når Alicraft ble oppfiksa ble vel alt kjøpt fra diverse fysiske båtutstyr butikker og hovedkriteriet var at det er åpent og man kan bytte om det ikke er den tingen man trengte. Hvis man skal bestille noe på nett så må man være rimelig sikker på hva det er og ha god tid på å vente på tingen slik at den kommer når eventuell "mekaniker" har tid med mindre man vet hvordan man fikser det selv.

Samme gjelder fiskestenger med tilbehør mye bedre å kunne vite at det er den som ligger godt i hendene og kunne raskt komme innom butikken for ny "dakron" etter at forrige ga opp etter å ha nesten ankra fast båten da havbunnen bet på kroken. Av og til så knakk til og med krokene av så "dakronen" (det heter noe annet på norsk som jeg ikke husker nå) var rimelig sterk. Så kan man også få fiskeplass tips og "nødekkolodd" når HØCOM ikke leverte ekkoloddet per post før båten skulle sjøsettes før påske 2017.

Uten fysiske butikker blir det sabla tungtvindt selv for folk som kan ting siden man kan jo ta feil på størrelse ol. og man kan få feil ting som ikke kan returneres og byttes.

Link to post

Mange interessante betraktninger i denne tråden. Vi båtfolk vil gjerne ha både mange gode båtutstyrsbutikker og mulighet for å handle rimeligere på nett. Biltema sitt begrensede, men rimelige utvalg er også populært. Utviklingen er vel det man kaller den økonomiske tyngdeloven. De fleste av oss vil helst ha mest mulig  (og helst best mulig) utstyr for pengene våre. 

 

Det har vært skrevet mye om drøye priser på båtutstyr "før i tiden". At alt var 3 ganger dyrere om det var ment for båt. Da er det jo ikke så rart at folk omfavner internetthandel. Og etter hvert venner seg til det og blir gode på det. Leveringstidene har gått ned og fraktpriser er for de fleste overkommelige sett i forhold til å dra noe sted med bil. Da blir det vanskelig å konkurrere for de mindre butikkene som ikke dekker et stort sortement.

 

Norge er også et lite land. Tidligere, da vi ikke hadde "norske lire" syntes jeg det var topp å ha hele verdens utvalg på nett. Det er mye man ikke får i Norge, eksempelvis deler til spesifikke utenlandske båtmodeller.

 

Vi er selv ute med båten i flere måneder om sommeren, og jeg savner også flere gode båtutstyrsbutikker langs skandinavias kyster. Når noe går i stykker, så er det ofte langt til en god butikk. Man opplever at nærmeste butikk ikke fører det merket man trenger. Og internettopsjonen er borte mens man er på seiltur og flytter seg nesten hver dag.

 

Men altså, dette er noe som er skapt av kundene og den økonomiske virkelighet. Så må vi nok også ta følgene. Reise på tur med ship-shape båt og litt reservedeler.

 

Når det gjelder Bestmarin på Åråsen, det er vel slik at det er en franchise, og at de som drev der forhåpentligvis kastet kortene før de selv tapte mye penger?

Link to post

Kjøpekraften i Norge er relativt dårlig, vi ligger langt nede på den lista.. Nettbuttikk er billigere enn fysisk butikk og folk handler der det er billigst ( vi bor i verdens dyreste land, ikke verdens rikeste)

Skatt/ avgift systemet vårt gjør det vanskelig å drive med overskudd og vi har omfattende butikkdød.

Link to post

@Jannmar, skiltet står på utgangsdøra i butikken BestMarin i Lillestrøm. 

 

Det ble nevnt at de skulle kjøre ett eller flere "lass" fra Trondheim til Lillestrøm.

Men det styres av det selskapet som er bobestyrers "hjelper" i konkurs-håndteringen, og ikke noe det konkursrammede selskapet kan påvirke.

 

Jeg synes dette er mer enn merkelig, mulig de tror at trøndere ikke har penger eller at det er raskere å selge båtutstyr til de som sogner til Øyeren ved Lillestrøm. 

Det er @Antilia @Lars H., meg og "noen andre".

Men lell da,.... Trondheim er tross alt større enn Lillestrøm selv om vi har et bedre  fotballag.........:smiley:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Hekri skrev 1 time siden:

@Jannmar, skiltet står på utgangsdøra i butikken BestMarin i Lillestrøm. 

 

Det ble nevnt at de skulle kjøre ett eller flere "lass" fra Trondheim til Lillestrøm.

 

Da er det det som er igjen i butikken og lageret til "Industri & Marinediesel" i Trondheim som fraktes til Lillestrøm.

Så for ca. ei uke siden at de dreiv og tømte butikken for det som var igjen etter at et slags konkurssalgfirma hadde tatt over, og hatt et par måneder med konkurssalg i Trondheim.

Flott butikk av den "gamle" typen som har vært der i "alle år". Der fikk du alt. Et stort tap for båtfolket.

For ikke å snakke om de som jobbet der. Også av den "gamle" typen med peiling på hva de holdt på med. 

Slike butikker kommer aldri tilbake, når de først er borte.

Bare trist :sad:

 

100.JPG

Link to post

Helt enig i at dette er dårlig nytt. Lønninger, husleie, innkjøpspriser, gjør at nettbutikkene vinner konkurransen. Men vi har kanskje oss selv å takke. 

Dette kalles utvikling. 

 

Hør f eks på Willie Nelson's "Riding on the City of New Orleans" som handler om et damplokomotiv som måtte gi tapt for fremskrittet. 

Finner nok ingen sanger om båtbransjen.....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
On 5/4/2024 at 10:32 PM, Lucky Strike said:

Og internettopsjonen er borte mens man er på seiltur og flytter seg nesten hver dag.

 

Den er der, f.eks. i form av Poste Restante eller levering til en marina, men det kan være sabla tungvindt, særlig dersom leveringstiden ikke er helt kjent eller dersom man ikke er helt sikker på rutevalg og planene underveis.  Jeg har en del negative erfaringer ... men også suksesshistorier.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Siste dagen for butikken på Åråsen blir onsdag 31. Juli, kanskje de holder på til fredag. 

Nå er det 70% på alt, unntatt noen påhengsmotorer 40% og resten av elektronikken 30%.

 

"Alt" er småting, fenderbeskyttere, skruer, beslag, ting og tang. For mye til å spesifisere. 

Det som blir igjen, vil bli solgt samlet til høystbydende. 

Det er 7-8 aktører som vil legge inn bud på "slanten".  

Men det blir en stor sorteringsjobb etter at "gribbene" har rota i hyllene et par måneder.......

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...