Jump to content

Anker og ankertau til gummijolle, hva trengs?


Fjellfiskern

Recommended Posts

Har kjøpt en gummijolle på 230 cm, liten en med elektrisk motor.

 

I forbindelse med det ønsker jeg å ha et anker som bare skal brukes ved fiske på grunt vann. Feks 1-8 meters dyp.

 

Hva slags anker trenger jeg? Holder et 0.7 kg anker? Hva slags ankertau? Hvor langt?

 

Båten brukes stort sett til fiske etter ørret i sjø og ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Ville vel foreslått en paraplydregg istedenfor et anker!

For min del ville jeg valgt 2,5 anker, men kan godt hende det holder med 0,7 kg

De fleste tau holder vel til dette formålet, men et for tynnt tau kan være uybehaglig å dra i, ville personlig hatt minimum 8 mm tau!

Link to post
Share on other sites

Den på 0,7 kg er vel mest brukt som ankerdramsdregg, da den er lett å kaste ut og dra opp igjen og slik rettferdiggjøre en serie med ankerdrammer. Den kan nok gi feste, men jeg hadde nok gått opp et hakk eller to. Disse smådreggene koster uansett ikke stort.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Kjøpte en liten Bruce-kopi på 2kg til gode 100-lappen, 8mm synketau og en liten verktøyskrin (i plast med håndtak) der dette passet oppi til bruk med jolla (Valiant 270kr). Fin å bruke ved fisking og der man har noenlunde oppsyn med jolla. Ideelt sett skulle jeg nok ha hatt paraplydregg til dette formålet, men den som passet oppi verktøyskrinet ble for liten. Så langt har opplegget med Bruce-kopien og tau fungert til formålet; fisking og strandhugg, og synes det er praktisk å ha dette oppå en bærbar boks slik at det er greit å få med seg i farten.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 1 time siden:

Den på 0,7 kg er vel mest brukt som ankerdramsdregg, 

 

Jeg bruker en slik, som jeg kaster litt ut og fester på jolla, så den ikke ligger innpå å gnisser på båten. Men den er nok langt ifra stor nok til å holde jolla i posisjon ved fiske.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt liten paraplydregg på kanskje 2kg i en 320cm (iirc) RIB med stor påhengsmotor, holdt i massevis.

 

For å holde jolla vekk fra land mens den er fortøyd kan man slenge ut ankeret et stykke unna land, bruke noe ekstra vekt (dødmann) på tauet, feste et tau til land og så stramme opp ankertauet litt.  Da vil vekta på tauet sørge for lit fjæring - det vil være mulig å trekke jolla nærmere land for å klatre ut/inn, men med en gang man slipper jolla så flytter den seg tilbake.

 

(Helt failsafe er det ikke - en gang fant jeg jolla slengt en høydemeter og tre lengdemeter innover en steinrøys, undres på om det var et hangarskip som hadde passert ...)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 300cm Mercury Dynamic og kan bekrefte at paraplydregg på 0,7kg er alt for lite. Så leste spent denne tråden for har lurt på det samme, hva som man burde ha. En 2kg paraplydregg kan prøves tenker jeg sammen med 8mm synkende tau. Bruce er litt mer volul og stuve bort og skarpe kanter så ikke så godt egnet tenker jeg om man da ikke har det i en kasse elns. Paraplydreggen er bedre sånn, siden den kan slås greit sammen.

 

Edit; Biltema har en 2,5kg til kr 179,- Blir nok den jeg prøver da.

 

 

Link to post
Share on other sites

On 3/14/2024 at 6:25 AM, Bitteliten said:

Prøv 8-10mm strikk i stedet for tau på dreggen. Det funker overraskende bra på jolla. 

 

Hvorfor?

 

Og hvor får jeg eventuelt kjøpt det?

 

Har aldri hørt om noe slikt før.

Link to post
Share on other sites

Elastisk tau fås kjøpt bl.a. fra Biltema.

 

Fordelen med å ha noe elastisitet er at man kan fortøye jolla med anker og et tau i land, slik at jolla ligger litt unna land, men at det samtidig er mulig å trekke jolla nærmere land, både når man skal ut av jolla og senere inn i den igjen. 

 

Dette er neppe noe du trenger dersom du ankrer opp i  en liten innsjø for å fiske, men det er særdeles nyttig når man ankrer opp mot skarpe stener på et sted med mye bølger.

 

(Dette var svært nyttig for meg da jeg hadde splitter ny jolle som skulle fortøyes mot skarpe vulkanske bergarter på gankse skvalpete steder i Middelhavet, særlig Ibiza - men da benyttet jeg vekt på tauet i stedet for gummistrikk)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...