Jump to content

Smartstyring med Shelly


Robert S

Recommended Posts

Har googlet i lang tid for å finne et rimelig og bra opplegg for overvåking i båt. Zigboat og Smartboat blir fort for dyrt, og du blir låst til deres overprisete komponenter.

Har lest mange innlegg her og hadde i utgangspunktet landet på en Aqara pakke. Eneste frustrasjon er at jeg ikke kunne finne løsning for overvåking av 12V batteribank. Er på ingen måte kompetent :smiley:, men har lekt litt de siste ukene med prøving/gambling og feiling, samt lodding av kabler. Noen klager fra madammen da kjøkkenøyen har vært full av utstyr siste uker.....

Tråden for båtautomasjon/Zigbee er for teknisk for meg å følge, men innspill fra @J-Å på en av diskusjonene fikk meg til å se på Shelly(Shelly plus 1). Med litt videre googling kom jeg frem til at nye Shelly Uni Plus er helt genial. I prinsippet trengs bare en slik til 250 kr + wifi, og du kan gjøre masse morro. Uni'en kan kobles mot diverse smarthus systemer via linking av kontoen (via skyen), eller sende data rett til f.eks HA.

 

Shelly Plus Uni - Overvåking og styring (kjøpte hos Proshop)

Shelly Plus Plug S V2 - For styring av 230V komponenter (kjøpte hos Proshop)

Shelly Plus 1 - Direktestyring av 12V ++ (Har ikke kjøpt ennå)

Shelly Flood - Temp/vannalarm (kjøpte hos Proshop)

DB18B20 - Temp sensor med 1 eller 3 meter kabel (Kjøpte hos Fibel)

DHT22 - Temp/ Fuktighet sensor (Kjøpte hos Fibel)

EVSE Component Integrated Residual Current Monitoring B Type RCD AC 30mA DC 6mA Leakage Sensor (ivy-metering.com) - for overvåking av lensepumpe med innebygget automatikk (kun testet på kjøkkenbenken foreløpig, @J-Å hadde en til overs :thumbsup:)

 

Fant masse gøye prosjekter på nett, og øyner store muligheter dersom junior hjelper meg litt med Homeassistant(HA). Med HA kan visningene tilpasses bedre enn i appen til Shelly. Se eksempel: Getting started with Shelly UNI - an example project (boathackers.com)

 

Så..... 

 

Laget en plan for oppkobling, og testet på kjøkkenbenken. Fikk satt opp en "scene" i appen som sender notifikasjon om lensepumpe går. Per nå er jeg mycket fornøyd.

 

image.png.ed667d020d280d0187f5bd9602369e4c.png

 

image.png.c6fa3b4c5e7b8fb541e36bd13e039d53.png

 

image.png.c6fa3b4c5e7b8fb541e36bd13e039d53.png

image.png.d57a94a619739f247b32f5bca6809064.png

image.png.72503aef075dae59f064655356baa1f4.png

image.png.a4a673913083cf5e5379af805d5927a0.png

image.png.37760e9f88d4a53ae56f57c1a024cf4c.png

image.png.25d13188648fbf910f949a5ee369ec16.png

 

image.png.f100d89ebec32d64d86177921c970c52.png

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt.

 

Shelly har mye fint som ikke koster stort. Selv om jeg har godt utbygget Z_Wave og Zigbee nettverk hjemme så dukker der opp en del Shelly også. All kommunikasjon hos meg går via MQTT, da er alle signaler tilgjengelige for både Node-RED og diverse ESP32 mikrokontrollere. Alle Shelly har innebygget MQTT, bare å legger inn adresse og evt brukernavn/passord til MQTT-Broker og evt gi navn til enheten så er den oppe å gå. Har funnet ut at det er lurt å oppgradere Shelly firmware med en gang da den fw som blir levert med kan være ganske gammel og mangelfull.

 

Ser du har skissert en RPi5. Den skulle være rikelig for en slik oppgave. Både Mosquitto og Node-RED er en del av standardprogramvaren for RPi.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fint at du tar dette videre @Robert S. Det var tråden til @Lazyjack som gjorde at jeg begynte å se på dette. 

https://baatplassen.no/i/topic/172360-ønsker-akustisk-alarm-når-lensepumpe-går/#comment-2434392

 

Jeg kan også nevne Shelly Plus Addon, som plugges på Shelly Plus 1, og da gir mye av det samme som Shelly Plus Uni, men med en litt mer innkapslet løsning med skruterminaler. Ganske imponerende at disse små dingsene kan kobles mot to wifi nett, og samtidig har eget AP og bluetooth. Varsling til mobil fungerer også fint. 

 

Link to post
Share on other sites

@SveinHa Tror det dette med MQTT junior satt opp og hentet ut volt data fra sin RPi som er på huset sitt nett. Ser at det ligger store muligheter om jeg klarer å lære meg litt mer :smiley:

Fant denne, Connecting Raymarine NMEA2k data to Home Assistant (boathackers.com)

Hadde vært kjekt å hente ut data fra Raymarine, og presentere alt på en Ipad i båten.

 

@J-Å Jeg leter etter en unnskyldning for å kjøpe inn en Plus1 :smiley:

 

Ellers ble dette selvsagt dyrere enn planlagt, men det ble gøy når du ser du klarer å komme langt med litt prøving og feiling. Tenkte det hadde vært stilig og koble opp masse rart. F.eks et akslerometer/ tiltmeter for å hente ut rulleperiode.

 

Link to post
Share on other sites

Jonas78 skrev 25 minutter siden:

De på batteri har jeg ikke like gode erfaringer med.

Har noen Shelly HT og de virker for så vidt greit men må ha mer enn 1 grad endring før den sender temperatur så der kan gå maaaaaange timer mellom hver oppdatering.

 

Shelly Motion er ubrukelige. Batteriet skal vare opptil 18 mnd men i praksis bare 3-4 og temp.sensoren i Motion er like mye død som i orden... Har hatt 3 stk og alle like dårlige, ble returnert...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at jeg er skeptisk til Shelly Flood sensoren. Den har CR123A batteri, og virker ikke nevneverdig solid/ vanntett. Tok den i bruk da jeg likte tanken å ha én app for alt og ingen hub. Uni er lakkert og tåler nok litt, men er glad så lenge den tåler 5 år+. Laget kraftig boks for å kunne herje litt med den.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Kanskje det er en bedre løsning for batteribaserte produkter?  De skryter av 3 års batteritid for denne:

 

Ja, har ikke inntrykk av at wifi er en spes god teknologi for batteriprodukter. Men man må vel ha en eller annen for for hub om man skal ha ekstern tilgang til blåtannprodukter. Fordelen med shelly har jo vært at man kan nå de direkte.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Nedis wifi vannalarm-greie i båten, og den skremte vettet av meg når jeg akkurat var sovnet i 0200-tiden for et par uker siden... disse er gjerne litt for sensitive til å ha i en båt. Båten fløt helt greit når jeg kom ned der...  :-)

Planlegger å heller putte inn en flyte-bryter og deretter sense på den enn noe som slår inn bare pga en fukt-dråpe som sklir over sensoren.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:
Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Planlegger å heller putte inn en flyte-bryter og deretter sense på den enn noe som slår inn bare pga en fukt-dråpe som sklir over sensoren.

 

Det burde gå greit å rigge noe slikt med denne for eksempel:

https://www.elektroimportoren.no/shelly-blu-door-window-black/94458/Product.html

Den må riktignok via en gateway, men jeg regner med at den kommer opp i Shelly appen som en sensor, hvor en kan sette varsling til mobiltelefon mm.  

Sitat

Montering

Sensoren fungerer sammen med hvilken som helst Shelly Plus- eller Pro-enhet, som den bruker som en gateway til internett. Installasjonen er enkel og tar bare noen få minutter. Shelly BLU dør/vindu leveres med et CR2032-batteri (inkludert).

@Robert S, du har vel en egnet vask i nærheten av testbenken din :smiley:?

Link to post
Share on other sites

Siden vi er inne i shellyverden våger jeg meg på be om råd. 
Jeg har Shelly dimmere i og input moduler i båten til lysstyring. 
Dersom de ikke er koblet opp mot ruteren har jeg forstått det slik at man kan sette opp en som wifipunkt som snakker med de andre slik at lysene virker om ruteren skulle kutte ut. Det har har jeg imidlertid ikke fått til å virke. Tips?

Link to post
Share on other sites

Shelly BLU Dør- og vindussensor i vanndetektor mockup med vinkelmåling og melding til mobil. Kan også bruke magnetsensor, det gir muligens bedre batterilevetid. Når magneten er inntil rapporterer den CLOSED, og måler ikke vinkel. Enheten  har også lysmåling, så den kan brukes til å sjekke om en LED er av eller på. For eksempel på en avfukter. 

 

Plus Uni og Plus 1 er satt opp som bluetooth gateway, slik at data er tilgjengelig i Shelly Cloud. Oppsettet var litt tricky. Jeg måtte bl.a. inn i setup og slå på bluetooth gateway på Plus enhetene først. Det er ingen LED som lyser, så en er litt i blinde ved bluetooth paring. Det som ser ut som en LED er lys-sensoren.

 

image.png.28c2a0f976bf8c6bf1d678c6957dfb79.png

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 11 minutter siden:

Jeg tenkte mer i retning en vanlig flotørbryter og alarmering via whatever som har en digital input.
https://www.sparelys.no/nivabryter-til-lensepumpe

Det kan jo være så enkelt som en Shelly Uni om man vil holde seg i Shelly-verdenen, eller en input på en Victron GX-device?

Ja, det er selvsagt en mulighet, men det er omtrent samme pris. Dvs. BLU sensoren er ikke vanntett, så den må jo plasseres inne i et eller annet. Men med flotørbryter må du ha en ledning dit. Og du får bare ett nivå.  BLU sensoren kan man plassere på en hengslet flottør og måle vinkelen.   

Link to post
Share on other sites

Ikke at jeg er ferdig med oppkobling mot lensepumper, men sitter og lurer på en ny "funksjon". Uni plus har egen inngang for "counter", lurer på om det lar seg greit gjøre å lage en kjettingteller/ måle ankerlinen.

Noen som tror det lar seg gjøre å benytte counter mot en standard magnetsensor ala lofrans sin. I tillegg må det vel være en signalkabel til + på releet for både opp og ned. Antar det ikke er umulig å lage et script som teller i riktig retning. Med en liten kalibrering mot faktisk lengde burde vel dette være mulig?

Link to post
Share on other sites

Robert S skrev for 10 timer siden:

Noen som tror det lar seg gjøre å benytte counter mot en standard magnetsensor ala lofrans sin. 

Ja, det bør fungere. Jeg har denne telleren på min Quick DP2 vinsj. Den fungerer ganske bra. Men den har en egen inngang for opp/ned telling, som jeg har koblet til releets styrespenning.  Jeg ser ikke at Shelly har implementert en slik funksjon, så det kreves nok endel programmering ja. Det er noe som heter "Count Custom Expression", men det ser ikke ut til at verdiene på de andre inngangene er tilgjengelig der. Ihvertfall er bare x nevnt.  Du kan jo sende en forespørel til Shelly. Det er ikke utenkelig at de kan implementere det (for eksempel en y som kan ha verdi +/-1 ut fra nivået på input 1).

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...