Jump to content

-morten-

Recommended Posts

I helga blir det båtpuss! Har gått og gleda meg hele vinteren! Har en ganske lang to do liste, men det neste er bare småtterier. Det ble tatt stor service like før jeg kjøpte båten.

blir litt flikking av et sår i baugen, sansynligvis etter anker. fix på dekorstripe i vannlinje, litt flekking av bunnstoff, vasking og polering, samt litt motorservice.

Har også fått kjøpt inn en god del utstyr fra div. båtutstyrsbutikker! , lista ble ganske lang, men håper det letter og forenkler videre båtbruk og vedlikehold. Bl.a ny fettpresse med fleksibel slange! var vanskelig å komme til med den gamle som hadde stiv tut. Lakkering av motordeksel på toppen etter forrige eier har kjørt opp motoren i støydekselet flere ganger! blir litt senere da de ikke hadde lakk på lager i Trondheim. Andre som gleder seg til båtpuss, eller er dette et ork?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Gleder meg absolutt til å komme i gang med båtpuss, fordi det betyr at sesongen straks starter. Jeg har en hat-oppgave, og det er bunnstoff. Det er grisete, jeg får bunnstoff både på hender og i ansiktet og jeg ligger vondt mens jeg påfører det.

Resten er mye mer lystbetont å pusle med. :smiley:

Før utsetting står vask, polering under fenderlist og bunnstoff på planen. Resten kan gjøres når skuta har fått vann under kjølen. Gleder meg veldig! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Vask etter vintersesongen er gøy, da ser man virkelig forandring fra møkkete fiskebåt til gullende ren lystbåt.

Skal også "kose litt" med Yanmaren og bytte registereim etc. Som gammel maskinist er det jo gøy og fikse  litt.

Polering av alt over  fenderlista og stoffing er et ork. Får håpe på Vikinglotto eller arv etter ukjent onkel i Amerika- Slik at man kan betale seg ut av den hengemyra. 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 6 minutter siden:

 

..Polering av alt over  fenderlista og stoffing er et ork.,

 

 

Jo men ikke glem, at det er denne jobben som forplikter at vi trimmer og holder oss i form gjennom hele vinteren :smash:

Herlig tid som kommer fremover nå. Får hape på en 2018-sesong værmessig. 

Link to post
Share on other sites

Skal opp nå på Søndag.

Gleder meg mest til det er gjort, men det er nå ikke fritt for at det kribler litt for å komme i gang også ja :yesnod:

 

Bortsett fra vask og bunnstoff og zink og ny olje på drev så skal jeg montere utvendig svinger til ekkoloddet, så det er jeg litt spent på, både prosessen med plassering og montering og resultatet etterpå..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det er noen fordeler med å ha liten båt, en av de er enkel og rimelig båtpuss. Ekstra enkelt blir det når båten kun tas opp hvert andre år - og dette er året den ikke skal opp. Men litt vask og rengjøring blir det, i tillegg til litt nytt utstyr som skal på plass. 

Link to post
Share on other sites

En 14-foter er det jeg har kapasitet til per i dag, og da er vårpussen rask og enkel. Men påhengeren skal få ny registerreim og muligens ny impeller. Sistnevnte har jeg fjort en gang før,  men registerreim er upløyd mark for meg. Men man lærer så lenge man lever🙂

Link to post
Share on other sites

Årets båtpuss blir nok av det heftige slaget. Etter noen år uten båt er det herlig å atter kunne kose seg med båtpuss og kontinuerlige utbedringer og forbedringer. Med "ny" gammel båt er det nok å henge fingrene i. Prosjektene er mange, lange og interessante..

- kjølsvin skal rengjøres og males

- Nyoverhalt motor skal inn

- Nye sinker og olje på drev

- Ny skrogjennomføring på septik og toalettinntak

- Nye givere til dybdemåler og knopmåler skal monteres

- Nytt tridata i50 instrument moteres

- Ny septiktank

- Ny kartplotter Axiom+ monteres

- Ankervinsj i baug (original baugrulle) monteres

 

Har også rukket å ferdigstille noen prosjekter i løpet av vinteren:

- Nye puter trukket med Nirox på flybridge

- Nye puter trukket med nirox i salong

- Nye puter i forcabin og soverom trukket med microfiber (selvgjort og velgjort av kona :-) 

- Ny kalesje til flybridge

- Overhalt motor.

Utrolig gøy å restaurere båt i grunnen.  Kommer nok ikke til å være blant de første til å få vann under kjølen i år men like koselig med vårpuss i fint vær uansett om det er vann under kjølen eller ei.  

Link to post
Share on other sites

Etter som det var utført storservice i juli i fjor så ble det lett service her! Var spent på gearoljen, for det ble skifta undervannshus før jeg kjøpte den! Oljen var som ny og ikke noe spon på magnet! Ellers det vanlige og fikk polert hele skroget og rekka.tar taket utpå! Jukset litt på badeplattformene, med polytrol!☺️ jaja får vel bare ha på litt oftere.. men resultatet ble over forventet!

fikk og testa lader/landstrøm/lading, så nå er batteriene fulladet til ny sessong!

IMG_7666.jpeg

IMG_7662.jpeg

IMG_7671.jpeg

IMG_7674.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

On 3/15/2024 at 8:46 PM, jake said:

Årets båtpuss blir nok av det heftige slaget. Etter noen år uten båt er det herlig å atter kunne kose seg med båtpuss og kontinuerlige utbedringer og forbedringer. Med "ny" gammel båt er det nok å henge fingrene i. Prosjektene er mange, lange og interessante..

- kjølsvin skal rengjøres og males

- Nyoverhalt motor skal inn

- Nye sinker og olje på drev

- Ny skrogjennomføring på septik og toalettinntak

- Nye givere til dybdemåler og knopmåler skal monteres

- Nytt tridata i50 instrument moteres

- Ny septiktank

- Ny kartplotter Axiom+ monteres

- Ankervinsj i baug (original baugrulle) monteres

 

Har også rukket å ferdigstille noen prosjekter i løpet av vinteren:

- Nye puter trukket med Nirox på flybridge

- Nye puter trukket med nirox i salong

- Nye puter i forcabin og soverom trukket med microfiber (selvgjort og velgjort av kona :-) 

- Ny kalesje til flybridge

- Overhalt motor.

Utrolig gøy å restaurere båt i grunnen.  Kommer nok ikke til å være blant de første til å få vann under kjølen i år men like koselig med vårpuss i fint vær uansett om det er vann under kjølen eller ei.  

Veldig bra! Morro å se at noen orker sånnt! Var et par i hallen der jeg oldt på med Nor Star 31 og 28! Glad jeg ikke har drev og så stor båt!☺️

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

På planen her er det av med teltet, utvendig vask, flekking av bunnstoff, polering av skutesidene og akterut som jeg håper å få gjort i påsken.

 

Det er litt skuffende værmelding her på Østlandet, men på Langfredag, Påskeaften og 1. Påskedag skal det opp i 10-11C midt på dagen. Bunnstoffet kan brukes ned mot 0C (lengre tørketid), og produktene jeg skal polere og vokse med er fra Meguiars (One step Compound runde 1 med DA maskin og Flagship Wax til runde 2 med pads). Fikk veldig bra resultat ifjor, men det var varmere i været.

 

Har noen tanker om hvordan det er å polere med maskin når det ikke er mer enn ca 10C ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nå før påske blir det minimalt med puss.

 

Vannet er uansett bare delvis satt på i båthavna (kun midterste kran) så det blir i så fall å fylle opp kanner med vann, og det gidder jeg ikke. I tillegg er det meste som skal gjøres om bord inne i båten avhengig av litt varmere temperaturer.

 

Etter påske skal båten opp ettersom båthavnas kran endelig er i gang igjen. Da blir det vask og bunnstoffing og bytte av anoder.

Link to post
Share on other sites

Elmer skrev On 15.3.2024 at 9.00:

Gleder meg absolutt til å komme i gang med båtpuss, fordi det betyr at sesongen straks starter. Jeg har en hat-oppgave, og det er bunnstoff. Det er grisete, jeg får bunnstoff både på hender og i ansiktet og jeg ligger vondt mens jeg påfører det.

Resten er mye mer lystbetont å pusle med. :smiley:

Før utsetting står vask, polering under fenderlist og bunnstoff på planen. Resten kan gjøres når skuta har fått vann under kjølen. Gleder meg veldig! :thumbsup:

Har du forsøkt malerulle med forlengerskaft på bunnstoff?

Link to post
Share on other sites

Stoffing er heldigvis ikke den store jobben ved båtpussen. Det tar jeg på 20 min for min Saga 27, og jeg har litt langt håndtak på rullen. Men jeg driver ikke og stoffer annet enn der det er tynnslitt, og da holder en 0,7 liters boks langt. Hansker er jo greit å bruke.

 

Jeg gjorde meg forresten ferdig med båtpussen før helgen. Imorgen kl.1200 blir det sjøsetting. Det er jo en stor dag, men jeg synes værmeldingen kunne vært litt bedre!

 

vaer_sjosetting_2024.jpg.69f48c314277a1a2355d2088d2948512.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

 

Det er litt skuffende værmelding her på Østlandet,

Ja det er nok melodien for hele sesongen men det blir nok før eller siden en sesong man igjen kan bade i felles ferien.
Det gjelder bare ikke å miste troen før det skjer slik att man er klar når det skjer og ikke grøss er på bobil ferie i Drangedal fordi båten ble solgt i sinne.

Dog har jeg blitt så klok att drive med båt ting i kulda enten det er på våren eller seint på høsten har jeg sluttet med for lengst.
Jeg bare hater å fryse men moro att noen er så ivrige att de braker i gang allerede i påsken.
1 mai og himmel spretten er mer min tid for å begynne båtpuss

Link to post
Share on other sites

Er helårsbruker, så båtpuss taes litt etter litt😀 Så langt er olje og filter skiftet, hardtopp og sidene ferdig polert. Badeplattform vasket, og rydding og nedvask innvendig ferdig. Satser på å bli ferdig med polering ned til litt under fenderlist, så er det bare sjarmøretappen med polering og stoffing som står på planen de 3 dagene jeg er på land i juni. Jeg også bare flekker med bunnstoff, så det er den enkleste jobben😎 Synes båten er alt for stor, og vurderer salg hver gang jeg polerer, men det går heldigvis fort over😂

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 13 timer siden:

Dog har jeg blitt så klok att drive med båt ting i kulda enten det er på våren eller seint på høsten har jeg sluttet med for lengst.
Jeg bare hater å fryse men moro att noen er så ivrige att de braker i gang allerede i påsken.
1 mai og himmel spretten er mer min tid for å begynne båtpuss

Godt å se at det er minst 2 av oss med denne oppfatningen:smiley:, selv om jeg har en tendens til å drøye litt for lenge med opptak på høsten - slik at jeg likevel ender opp med å holde på i stiv kuling og med sludd i lufta:rolleyes:...

 

Hadde en vag plan om å pakke ut båten i påsken, men etter 2 dager med lokal hvit nedbør ser det ut til å utgå.

Dessuten er det erfaringsvis 99,8% sannsynlighet før snø i dagene etter at jeg har pakket ut, så i respekt for alle de som allerede er på sjøen eller godt i gang med puss velger jeg å vente litt. 

 

Så får nok nøye meg med planlegging og kanskje litt innkjøp av stæsj:easter: 

 

Link to post
Share on other sites

Hehe..... Jeg hadde tenkt til å få av teltet idag, men det var bare 2 BRR i lufta, og det snødde og regnet omhverandre. Så jeg lot det stå. Dro et par nyvaskede fendertrekk på et par fendere, lot de seks andre ligge og reiste hjem.

 

Det er vel greit å ha oppholdsvær i det minste når man skal shine båten? Dette ser nokså ubrukelig ut
image.png.f548f541cf63bc669de378b08a063b9a.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Endelig begynt på vårens båteventyr. Altså båtpussen.

Vi fikk av presenningen og rakk akkurat å få på kalesjen før det begynte å regne. 

Pakket sammen våte presenninger så får vi rydde opplagsstativet unna seinere, men vi er igang.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Fått renset gelcoat og polert+voks under fenderlist. Nytt bunnstoff ble lagt i går.. hadde sett for meg en kjempeprosjekt med båtpuss og bli kjent med ny båt denne påsken i strålende påskevær.. sålangt er det kun været som har skuffet.. var noen som ristet på hodet når jeg sto i +2 m regn å vasket båt

 

Link to post
Share on other sites

Jeg gledet meg til vårpussen i år. I januar 2023 fikk jeg byttet et kne og skulle være klar iår. Så ryker kne nummer 2! Heldigvis trenger jeg kun å bunnsmøre ved vannlinja og litt ved kjølen. Båten, Saga 315, er uten skader så håper jeg får polert skroget under fenderlisten. Overbygg kan jo tas når båten er på sjøen. Motorvedlikehold tok jeg før oppsett,kun impeller gjenstår. Med lav bevegelighet gambler jeg vel litt når jeg ikke skifter?

MEN, neste år har jeg sikkert fått enda et nytt kne. Da skal det poleres og vokses og jeg skal kose meg med båtpussen. Det hjelper å være optimist !

Link to post
Share on other sites

Det sluttet å regne idag! Endelig et skritt i riktig retning uten å få neglsprett:smiley:

2024-03-31 Telt på.jpg

2024-03-31 Telt av.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...