Jump to content

Mercury 115hk 4t EFI 2017 - Knekt peilepinnen olje.


remiak

Recommended Posts

Har gått på en kjempeblemme....

Under oljeskifte kilte peilepinnen seg, og under forsøket på og få den løs, knakk de nederste 4cm av.

Denne biten ligger nå i oljepannen. 

Peilepinnen er selvfølgelig av plast, så noe søk med magnet er utelukket.

 

Er det bare og bite i det sure eplet, og få motor inn til veksted for demontering, eller er innsuget til oljepumpen konstruert slik at slike idiotfeil ikke vil føre til motorhavari?

Link to post
Share on other sites

Er vel få om noen som kan svaret på spørsmålet ditt.
Men på generelt grunnlag så ville jeg tro muligheten for att dette uhellet medfører motorskade om ikke du får ut peilepinne biten er så godt som null.
Er sil på inntaket til oije pumpe og tviler på att det er noe klem fare rundt veiva

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 11 timer siden:

Er vel få om noen som kan svaret på spørsmålet ditt.
Men på generelt grunnlag så ville jeg tro muligheten for att dette uhellet medfører motorskade om ikke du får ut peilepinne biten er så godt som null.
Er sil på inntaket til oije pumpe og tviler på att det er noe klem fare rundt veiva

 

Husk at veiva står vertikalt, og ikke horisontalt liggende like over bunnpanna som på vanlige innenbordsmotorer og bilmotorer.

Så det er ingen fare for at småbiter nedi bunnpanna kommer i kontakt med f.eks. veiva. Så lenge de ikke passerer gjennom oljepumpa da, og det viser jo silen på bildet over at de ikke kan.

Oljepumpa er montert under motorblokka der veivakslingen stikker ut.

Registerkjedet befinner seg imidlertid mellom oljepumpa og motorblokka. Men bunnpanna er jo dyp.

På bildet under er oljepumpa skrudd av.

 

oilpump2.jpg.7bcc019c65c9c5ad6ed936f42d200282.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

remiak skrev 1 time siden:

@Teerex, takk for innspill.
Siden biten er forholdvis lang (4cm) tror jeg at det skal gå bra, men det vill nokk ligge og murre i bakhodet.

Får heller legge inn i langtidsplanen at motoren bør deles og biten plukkes ut.

 

 

Korleis blir det å peila olja dersom det ligg ein bil å blokkerer for ein ny peilepinne?

 

Basert på tråden til Komodo er det vel ikkje usannsynleg at det er mange gjenstridige boltar som må løysast før du får ut biten av peilepinnen.

 

Dersom motoren går fint med peilepinnebiten inni er det vel betre å spara pengane til ein ny motor, i staden for å bruka pengar på å fjerna biten?

 

Ein annan ting. Vil ikkje motoren pulverisera ein plastbit lett som ingenting, dersom plastbiten kjem i kontakt med bevegelege deler?

Link to post
Share on other sites

remiak skrev for 23 timer siden:

Er det bare og bite i det sure eplet, og få motor inn til veksted for demontering, eller er innsuget til oljepumpen konstruert slik at slike idiotfeil ikke vil føre til motorhavari?

Dette tro jeg du kan ta med stoisk ro. En stor plastbit vil bare flyte rundt i olja, den vil aldri komme opp i sila, og den vil heller ikke kunne legge seg slik at den tetter for sirkulasjonen. Har du flaks så kan det jo hende at den kommer ut ved et oljeskift, hvis ikke vil den ikke gjøre noe skade nede i bunnpanna der. 

 

Men hvorfor i alle dager har Mercury gått over til peilepinne i plast?? På min 2014 modell er det stålpinne. Ser ut som et slags rustfritt fjærstål. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 25 minutter siden:

 

 

Men hvorfor i alle dager har Mercury gått over til peilepinne i plast?? På min 2014 modell er det stålpinne. Ser ut som et slags rustfritt fjærstål. 

Kan heller ikke få dette til å stemme , peilepinne av plast?. Har aldri sett noen peilepinner som ikke er av metall?.  Må vel være noe av håndtaket etc. som er brukket av ?

Link to post
Share on other sites

Mercury fikk plast peilepinne fra 2012 F150, og altså på ny generasjon 2,1 liter fra høst 2014.

Er vel noen cent spart i produksjonen :saint:

Og ganske lett å lese av.

 

dipstick3.jpg.5bbcc81280bec4636381137a248d89d9.jpg

 

dipstick2.jpg.22a094b90582f4804d726b54dd699a40.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Teerex, takker for bildet av peilepinnen. Ut fra ditt bilde, virker det som bruddet er 1cm over minimumsstreken.

Virker som bildet ditt av registerkjedet er hentet fra en servicemanual. Har forsøkt og kjøpe noen slike på nettet, men virker som det meste er for forrige utgave (1,75l) og ikke 2,1l som kom i 2014.
Har du noen tips?
 

@Komodo, viser seg at plasten har høyere tetthet enn olja, og legger seg på bunnen av oljebadet. (Måtte teste ut med en bit av den gamle peilepinnen i den avtappede oljen)

 

@Ask biten ligger ikke i nedføringen. Har hatt kamera helt til bunns. Tenkte at det måtte gå ant og få tak i den med en gripeklo hvis den lå rett ned :-)

 

@index, hullet for avtapping er for lite til at den skal komme ut der. Kom med inn med inspeksjonskamera, men greide ikke og se biten. Bare sugerøret for oljen :-)

 

 

Takker for alle tilbakemeldinger.

Link to post
Share on other sites

NB! Øverste bilde av peilepinnen er fra en F150, men neppe stor forskjell såvidt jeg husker.

 

Ravns Garage skaffer servicemanualen. 

For sikkerhets skyld har jeg både den første utgaven fra 2014 (90-8M0082471) og den nyere fra 2016 (90-8M0109954).

De sendte meg den eldste i 2017, og så den nyeste i 2019 da jeg oppdaget at jeg hadde fått den eldste første gangen.

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev 11 minutter siden:

Og hvis den biten av peilepinnen "tygges til småbiter" inni veiva, kan da disse bitene tette sila på sugesida til oljepumpa?

 

Vet ikke om det i det hele tatt er mulig, bare spør.

 

Hvis du leser lengre opp så kan nok ikke biten komme i kontakt med veiva :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

trixie2 skrev 21 minutter siden:

Og hvis den biten av peilepinnen "tygges til småbiter" inni veiva, kan da disse bitene tette sila på sugesida til oljepumpa?

 

Vet ikke om det i det hele tatt er mulig, bare spør.

For at plastbiten skal komme inn i motoren og i kontakt med veiva, så må den suges opp av oljeinntaket i bunnpanna. Men der er det en sil, så det går ikke. Plastbiten blir liggende i bunnpanna og der får den ikke gjort noen skade. Bare å kjøpe ny peilepinne og tute og kjøre videre :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...