remiak Startet 16.Mars Del på Facebook Startet 16.Mars Har gått på en kjempeblemme.... Under oljeskifte kilte peilepinnen seg, og under forsøket på og få den løs, knakk de nederste 4cm av. Denne biten ligger nå i oljepannen. Peilepinnen er selvfølgelig av plast, så noe søk med magnet er utelukket. Er det bare og bite i det sure eplet, og få motor inn til veksted for demontering, eller er innsuget til oljepumpen konstruert slik at slike idiotfeil ikke vil føre til motorhavari? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Mars Del på Facebook Svart 16.Mars Er vel få om noen som kan svaret på spørsmålet ditt. Men på generelt grunnlag så ville jeg tro muligheten for att dette uhellet medfører motorskade om ikke du får ut peilepinne biten er så godt som null. Er sil på inntaket til oije pumpe og tviler på att det er noe klem fare rundt veiva Sitér dette innlegget Link to post
remiak Svart 16.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars (redigert) Etter sprengskissen til Motoren, skal det vel ikke være mulig og suge opp noe fra bunnen med denne utformingen. Redigert 16.Mars av remiak Fant bedre bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars pipe skrev for 11 timer siden: Er vel få om noen som kan svaret på spørsmålet ditt. Men på generelt grunnlag så ville jeg tro muligheten for att dette uhellet medfører motorskade om ikke du får ut peilepinne biten er så godt som null. Er sil på inntaket til oije pumpe og tviler på att det er noe klem fare rundt veiva Husk at veiva står vertikalt, og ikke horisontalt liggende like over bunnpanna som på vanlige innenbordsmotorer og bilmotorer. Så det er ingen fare for at småbiter nedi bunnpanna kommer i kontakt med f.eks. veiva. Så lenge de ikke passerer gjennom oljepumpa da, og det viser jo silen på bildet over at de ikke kan. Oljepumpa er montert under motorblokka der veivakslingen stikker ut. Registerkjedet befinner seg imidlertid mellom oljepumpa og motorblokka. Men bunnpanna er jo dyp. På bildet under er oljepumpa skrudd av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
remiak Svart 17.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars @Teerex, takk for innspill. Siden biten er forholdvis lang (4cm) tror jeg at det skal gå bra, men det vill nokk ligge og murre i bakhodet. Får heller legge inn i langtidsplanen at motoren bør deles og biten plukkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars remiak skrev 1 time siden: @Teerex, takk for innspill. Siden biten er forholdvis lang (4cm) tror jeg at det skal gå bra, men det vill nokk ligge og murre i bakhodet. Får heller legge inn i langtidsplanen at motoren bør deles og biten plukkes ut. Korleis blir det å peila olja dersom det ligg ein bil å blokkerer for ein ny peilepinne? Basert på tråden til Komodo er det vel ikkje usannsynleg at det er mange gjenstridige boltar som må løysast før du får ut biten av peilepinnen. Dersom motoren går fint med peilepinnebiten inni er det vel betre å spara pengane til ein ny motor, i staden for å bruka pengar på å fjerna biten? Ein annan ting. Vil ikkje motoren pulverisera ein plastbit lett som ingenting, dersom plastbiten kjem i kontakt med bevegelege deler? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars Om motoren har bunnplugg kan du jo prøve å tappe den veien? Kanskje plastbiten kommer ut? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars remiak skrev for 23 timer siden: Er det bare og bite i det sure eplet, og få motor inn til veksted for demontering, eller er innsuget til oljepumpen konstruert slik at slike idiotfeil ikke vil føre til motorhavari? Dette tro jeg du kan ta med stoisk ro. En stor plastbit vil bare flyte rundt i olja, den vil aldri komme opp i sila, og den vil heller ikke kunne legge seg slik at den tetter for sirkulasjonen. Har du flaks så kan det jo hende at den kommer ut ved et oljeskift, hvis ikke vil den ikke gjøre noe skade nede i bunnpanna der. Men hvorfor i alle dager har Mercury gått over til peilepinne i plast?? På min 2014 modell er det stålpinne. Ser ut som et slags rustfritt fjærstål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LM 605 Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars Komodo skrev 25 minutter siden: Men hvorfor i alle dager har Mercury gått over til peilepinne i plast?? På min 2014 modell er det stålpinne. Ser ut som et slags rustfritt fjærstål. Kan heller ikke få dette til å stemme , peilepinne av plast?. Har aldri sett noen peilepinner som ikke er av metall?. Må vel være noe av håndtaket etc. som er brukket av ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Mars Del på Facebook Svart 17.Mars Mercury fikk plast peilepinne fra 2012 F150, og altså på ny generasjon 2,1 liter fra høst 2014. Er vel noen cent spart i produksjonen Og ganske lett å lese av. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
remiak Svart 18.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars @Teerex, takker for bildet av peilepinnen. Ut fra ditt bilde, virker det som bruddet er 1cm over minimumsstreken. Virker som bildet ditt av registerkjedet er hentet fra en servicemanual. Har forsøkt og kjøpe noen slike på nettet, men virker som det meste er for forrige utgave (1,75l) og ikke 2,1l som kom i 2014. Har du noen tips? @Komodo, viser seg at plasten har høyere tetthet enn olja, og legger seg på bunnen av oljebadet. (Måtte teste ut med en bit av den gamle peilepinnen i den avtappede oljen) @Ask biten ligger ikke i nedføringen. Har hatt kamera helt til bunns. Tenkte at det måtte gå ant og få tak i den med en gripeklo hvis den lå rett ned :-) @index, hullet for avtapping er for lite til at den skal komme ut der. Kom med inn med inspeksjonskamera, men greide ikke og se biten. Bare sugerøret for oljen :-) Takker for alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars NB! Øverste bilde av peilepinnen er fra en F150, men neppe stor forskjell såvidt jeg husker. Ravns Garage skaffer servicemanualen. For sikkerhets skyld har jeg både den første utgaven fra 2014 (90-8M0082471) og den nyere fra 2016 (90-8M0109954). De sendte meg den eldste i 2017, og så den nyeste i 2019 da jeg oppdaget at jeg hadde fått den eldste første gangen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
trixie2 Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars Og hvis den biten av peilepinnen "tygges til småbiter" inni veiva, kan da disse bitene tette sila på sugesida til oljepumpa? Vet ikke om det i det hele tatt er mulig, bare spør. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars trixie2 skrev 11 minutter siden: Og hvis den biten av peilepinnen "tygges til småbiter" inni veiva, kan da disse bitene tette sila på sugesida til oljepumpa? Vet ikke om det i det hele tatt er mulig, bare spør. Hvis du leser lengre opp så kan nok ikke biten komme i kontakt med veiva Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars trixie2 skrev 21 minutter siden: Og hvis den biten av peilepinnen "tygges til småbiter" inni veiva, kan da disse bitene tette sila på sugesida til oljepumpa? Vet ikke om det i det hele tatt er mulig, bare spør. For at plastbiten skal komme inn i motoren og i kontakt med veiva, så må den suges opp av oljeinntaket i bunnpanna. Men der er det en sil, så det går ikke. Plastbiten blir liggende i bunnpanna og der får den ikke gjort noen skade. Bare å kjøpe ny peilepinne og tute og kjøre videre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
trixie2 Svart 18.Mars Del på Facebook Svart 18.Mars @Komodo, @Teerex Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.