Jump to content

Tips til første skjærgårdsjeep?


Mow74

Recommended Posts

Vi ønsker å kjøpe en mindre båt, ca 16-19 fot. Ikke eid båt før og ønsker en som er letthåndterlig, med styrekonsoll og vindskjerm. 
Ønsker også sittebenker foran for de små, og da må vi ha en båt med hardtop. Men det hadde vært fint om båten har en luke/vindu man kan gå gjennom, og gjerne en hardtop som ikke er så lang, slik at jeg kan stå oppreist og styre også når det skulle være ønskelig. 
Er veldig lite kjent med båttyper og merker som dekker mine behov, hvilke som er stødige og lettstyrte. Hva jeg bør se etter ved kjøp av bruktbåt osv.. 

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha dekk, vindskjerm og hardtop så vil jeg vel ikke kalle det "skjærgårdsjeep" lenger. Men jeg tror nesten du må si litt mer om bruksmønsteret du ser for deg, hvor mange dere blir i båten, hvilke fartsressurser dere har behov for, samt prisklasse. 

 

Mow74 skrev for 1 time siden:

Ikke eid båt før og ønsker en som er letthåndterlig,

Ut fra dette vil jeg anbefale en åpen båt med styrekonsoll. ikke dekk, vindskjerm og hardtop, da blir det straks mer klønete å håndtere båten ved tillegging og ilandstigning. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Hvis du skal ha dekk, vindskjerm og hardtop så vil jeg vel ikke kalle det "skjærgårdsjeep" lenger. Men jeg tror nesten du må si litt mer om bruksmønsteret du ser for deg, hvor mange dere blir i båten, hvilke fartsressurser dere har behov for, samt prisklasse. 

 

Ut fra dette vil jeg anbefale en åpen båt med styrekonsoll. ikke dekk, vindskjerm og hardtop, da blir det straks mer klønete å håndtere båten ved tillegging og ilandstigning. 

Takk. Vel, det er meningen å bruke til familieturer i nærområdet med småbarn i etterhvert og derfor tenkte jeg at benker foran er tryggere med hardtop over. 

Link to post
Share on other sites

Skal du ha vindskjerm, er luke foran et must. Slik som man har på f.eks Askeladden 16-4400, Rana Plast 530, Rana 17, Hansvik 18 m.fl. Dette er jo eldre båter som du får ganske rimelig. Du sier ikke noe om budsjett. 
Jeg hadde en Rana 17, og kan skrive under på at en åpen båt (f.eks det som faktisk er Skjærgårdsjeeper som Askeladden 475/505 med mange flere) er lettere å håndtere ved fortøyning i havn og i skjærgården. Noen ganger var det fint med vindskjermen og kalesjen som gjorde det lunt ombord, men som regel var det litt i veien.

Link to post
Share on other sites

Bowridere fins i mange utførelser. En kompis hadde en slik Finnmaster 520, som gir bra beskyttelse for vær og vind :

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343159612

 

Av hardtop båter , så har man feks denne Skibsplasten som gir grei adkomst til fordekk med stor skyveluke :
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=344130574

typisk skjærgårdsjeep med midt- eller sidekonsoll er lettvint på mange måter, men ikke mitt førstevalg for familiebruk (maks 2 får ly for vær og vind bak skjermen, resten må sitte i blåsten)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 2 timer siden:

Skal du ha vindskjerm, er luke foran et must. Slik som man har på f.eks Askeladden 16-4400, Rana Plast 530, Rana 17, Hansvik 18 m.fl. Dette er jo eldre båter som du får ganske rimelig. Du sier ikke noe om budsjett. 
Jeg hadde en Rana 17, og kan skrive under på at en åpen båt (f.eks det som faktisk er Skjærgårdsjeeper som Askeladden 475/505 med mange flere) er lettere å håndtere ved fortøyning i havn og i skjærgården. Noen ganger var det fint med vindskjermen og kalesjen som gjorde det lunt ombord, men som regel var det litt i veien.

Ja det er en vindskjerm med luke foran jeg hadde sett for meg, kanskje noe som Hansvik 18. Askeladden 16-4400 var ukjent for meg men på bilder funnet på Finn ser den kjempeflott ut. Vi skal ha med oss en 1 og 3 åring i båten, så derfor tenker jeg at en vindskjerm og benker foran er det beste. Budsjett ca 60.000kr +~. Skal brukes til dagsturer til strender og en del fisking. 

ivar skrev for 2 timer siden:

Bowridere fins i mange utførelser. En kompis hadde en slik Finnmaster 520, som gir bra beskyttelse for vær og vind :

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=343159612

 

Av hardtop båter , så har man feks denne Skibsplasten som gir grei adkomst til fordekk med stor skyveluke :
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=344130574

typisk skjærgårdsjeep med midt- eller sidekonsoll er lettvint på mange måter, men ikke mitt førstevalg for familiebruk (maks 2 får ly for vær og vind bak skjermen, resten må sitte i blåsten)

Bowrider hadde jeg ikke vurdert før men disse så veldig flotte ut. 

Link to post
Share on other sites

Luke foran er veldig praktisk, men for voksne kan de være trange å forsere i mange tilfeller. Bowrider er et godt alternativ, da har du litt av begge verdener. Noen kommer med kalesje over den aktre delen, fra vindskjerm og bak, da kan dere fortsatt sitte tørt i regn og sjøsprøyt.

Link to post
Share on other sites

Mow74 skrev for 15 timer siden:

Budsjett ca 60.000kr +~. Skal brukes til dagsturer til strender og en del fisking. 

 

strandhugg og fisking taler for bowrider type.   Enkelt og greit med selvlensende dørk som kan spyles ren for sand og evt blodsøl.

Budsjett:    For en fersk båteier så tenker jeg så ny motor som mulig er en fordel 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Etter og ha vært med flere som har unger på tur, så virker det som det og ha dekk og plassen under er ganske viktigt, ungene må plutselig sove når man er på tur, men plassen under dekk også populært kalt "hula" er en ypperlig lekeplass når det enten regner, er for sterk sol eller under transport. Også er det god lagringsplass da 

Link to post
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Eika. Personlig erfaring med barn og barnebarn er at plass under dekk  er favoritten til de minste enten det er liten eller stor båt du har.   Selv på 36 foteren jeg har nå forsvinner de minste inn i stikkabinen som er en ypperlig hule.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takker for tips. 
Har funnet noen båter i nærområdet som kan være av intr. En av dem er en Hansvik 18 Turfisker fra 1985. 
Motor var ny i 2017 og har fått service ut i fra intervall. Angående denne type båt, er det noe man bør passe på og sjekke på en så gammel båt? 
 

Edit: Lurer på det samme angående Hansvik combi. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...