Jump to content

Båtåret 2005


Brigg

Recommended Posts

Svalbard....jag följer med, behöver du besättning?? :smiley:

 

(får ikke med mig kokken på en sådan seglat! :nonod: )

En kar fra Moss Seilforening var på Svalbard for et par år siden. Jeg så et foredrag fra turen - så veldig fint ut. Været var omtrent som da jeg befant meg i de farvann - enten regnet det eller så blåse det. Ofte begge deler
Link to post
Share on other sites

Her er vår logg for 2005:

 

Totalt gangtid motor: 98 timer

Snitt hastighet: 10 knop sier GPS`en (jada, det blir mye tøffing også med planende båt. På sjøen skal en ha god tid og nyte!)

Snitt dieselforbruk: 13,5 l/time (og det er jammen ikke mye på en KAD43!)

Snitt pris på diesel: kr. 6,18 (totalt 8100,-)

Totalt antall døgn: 55 dgn (hvor av 39 med sol, 12 overskyet og 3 med regn!)

Gj.snittlig vindstyrke: 5,7 m/s

Overnattinger ombord: 27 dgn

Første overnatting: 10. juni

Siste overnatting: 11. sept.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har loggboka i båten. Her er data fra kartplotten som ligger hjemme. (Nullstilt etter andre helgetur i våren 2005)

 

 

Snittfart 7,5 knop ( Båten går ca.6,0-6.7 knop på ca. 750-800o/min)

Maxfart 26,5 knop

Gangtid 193 timer

Stopptid: (Antar at det betyr at kartplotteren har stått på uten bevegelse i båten. Er det noen som vet?) 81,25 timer (Høres mye ut.).

Kjørelengde 1433,7 nMil

 

Har ikke målt snittforbruk i 2005. Hadde omtrent samme kjøremønster som 2004. Brukte ca. 15l/ time ink. forbruk til agregat i 2004. Koser meg på ca. 900-1000 o/min som betyr ca. 8,5-9,5 knop.( fra 10 knop og opp til 16-17 knop øker turtallet drastisk i forhold til hastigheten. Dvs. de berømte hekkbølgene er utpreget.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

En kar fra Moss Seilforening var på Svalbard for et par år siden. Jeg så et foredrag fra turen - så veldig fint ut. Været var omtrent som da jeg befant meg i de farvann - enten regnet det eller så blåse det. Ofte begge deler

Ja og så kommer det någon dag inemellan med strålande solsken...o då tar dom alla bilderna!.. :smiley: (ungefer som vestlandet! :wink: )

 

Har en kompis som seglade til Svalbard en lång ferie opp o sen tilbaks till Tromsö der han la båten

för vintern, sen fortsatte han ner året efter til Göteborg ! Han snakkade 'lyriskt' om Svalbard! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Er ikkje så flink til å skriva alle slike faktaopplysningar i loggen. Men ein del lar seg estimera i ettertid:

 

Totalt seilt distanse: ca 860 nm (ca 415 nm i ferien)

Totalt gangtid motor: ca 80 timar

Overnattinger ombord: 37

Overnattingsdøgn (pers. X døgn): 139

Første overnatting: 24. mars

Siste overnatting: 11. september

 

+ ein god del dags/kveldsturar.

 

Skal bli flinkare med å føre nøyaktige data neste år... :blush:

Redigert av janb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsom lesing. Måtte ut å hente dekksdagboken til Amica for å se hvordan det var med båtbruken vår i sommer. Hadde liksom på følelsen at det var så dårlig vær at vi fikk brukt båten alt for lite, men det ser ut som vi har tilbragt noen timer på sjøen likevel. Fra vi fikk båten den 25. juni har vi faktisk klart å kjøre på motoren 170 timer fram til elgjakta startet :sailing: . Vi hadde 22 overnattinger ombord, selv om vi ikke fikk til noen langtur denne sommeren. Planlegger en tur nordover Helgeladskysten sommeren 2006, så da vil vi kanskje få litt mer føling med hvordan det er å bo i båt over flere døgn. Vi gleder oss. :yesnod:

 

Amica

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Imponerende lavt forbruk pr.time, Maanestråle. Det må være inkludert mye tomgangskjøring dette, eller?

:lol::lol: Ja du har nok rett Swande, dette er totalforbruket av diesel for hele sesongen delt på total Nm på GPS. I sommer kjørte vi hele Dalslandskanal medstrøms "på tomgang" (bortsett fra Venern) Samtidig som GPS`en sto på f.eks under biltransporten fra Halden til Nøssemark.

Så litt "juks" ble det i år :wink:

Tidligere år har jeg ligget på rundt 1,3 l/Nm, som også er lite syntes jeg. Men det er mye puttre fart, snittfarten pr. sesong har som regel ligget rundt 6 - 7 knop. (nesten bare kosekjøring) :smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen etter sesongen 2005 er en flott sesong med mange gode opplevelser som jeg er et grunnlag for å komme gjennom vinteren.

Vi var fantastisk heldig med ferieværet (siste uka i juni og 2 første i juli).

Når det gjelder loggen, så har jeg ikke oversikt siden sesongen medførte båtbytte (med dertil hørende elektronikk)

Men har iverfall logget 59 overnattinger i løpet av sesongen (gjelder kun skipper`n)

Mvh

Link to post
Share on other sites

Sommeren begynner å bli litt fjern nå. Denne uka mottok vi et underlig brev, adressert til båten vår. Det viste seg at det var en nyttårshilsen fra Klokkergården i Rødøy som vi besøkte i juli. Et flott sted, anbefales for alle som er på tur i dette området. Og ekstra hyggelig når de tar seg bryderiet med å sende en hilsen som takk for besøket. Dette vekker liv i gode minner fra i sommer. Vi kommer nok til å stoppe der ved neste anledning også.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg fikk GPS med skikkelig sporlogg (Garmin Vista), har jeg lagret og redigert sporene. Det er moro å ta fram disse i kalde vinterkvelder. For 2005 kan jeg komme med følgende tall: Totalt 1014 nm derav 186 i planingsfart. Snittforbruk 0,83 l/nm. Forbruket i planingsfart er på rundt 1,4 l/nm. Antall overnattingsdøgn ble lavt i år, ca 20. Jeg går igjennom sporloggen og summerer alt jeg går sakte og i planingsfart. Jeg bruker et skille på 9 knop. I 6,5 knop som er den normale deplacementfarten min er forbruket 0,7 l/nm. Båten er en Avanti 31 med KAD300.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...