Jump to content

Båtåret 2005


Brigg

Recommended Posts

Det er tid for oppsummering. En gjennomgang av loggboken viser følgende:

 

Totalt seilt distanse:___1152,2 nm

Totalt gangtid motor:___91,2 timer

Snitt hastighet:_______12,6 nm/time

Snitt dieselforbruk:_____20,7 l/time / 1,65 l/nm

Overnattinger ombord:__33

Første overnatting:____30/4

Siste overnatting: _____9/10

 

2005 har slik vi husker det vært preget av mye vind og sjø. Spesielt våren/forsommeren opplevde vi som svært urolig. Mannskapet mistet mye av lysten på båtlivet fordi det ble for ubehagelig å komme seg ut på/hjem fra tur. Høsten ble breget av stor aktivitet på andre områder slik at båtbruken har vært svært begrenset etter ferien.

 

Sammenlignet med 2004 hadde vi ganske nøyaktig samme seilt distanse, men vi hadde 10 flere overnattinger i 2005.

 

Så får vi se hva båtåret 2006 bringer.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vurderer om jeg skal ta 8 ukers båtferie til sommeren, men det er kanskje å overdrive?

 

jeg hadde 6 uker i 2004 Lasse. Hadde gjerne tatt 8 ukers sammenhengende tur jeg. Man venner seg til rutinene, og det tar tid. 3 ukers tur = stress, etter min mening.

 

Og det gjelder, selv om jeg sjelden drar langt. Dvs. aldri....

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og her er vår statistikk

 

Totalt seilt distanse:___1109,0 nm

Totalt gangtid motor:___112,1 timer

Snitt hastighet:_______9,9 nm/time

Snitt dieselforbruk:_____22,7 l/time / 2,29 l/nm

Overnattinger ombord:__70

Første overnatting:____22/4

Siste overnatting: _____6/10

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

men jeg stussa litt på gjennomsnittsfart. Ikke mye kosekjøring her.

Marsfart er 22 knop. Hjemmehavn er i Trondheim, og mye av kjøringer blir rene transportetapper ut/inn Trondheimsfjorden. En vanlig helgetur er minimum 60 nm. Dette er nok forklaringen på gjennomsnittsfarten gjennom året.

 

Men, vi avpasser farten når dette er nødvenig pga trafikk eller trange farvann, og vi går i kosefart når det er forhold for dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvordan man definerer "kosekjøring" kanskje? Noen koser seg i 5 knop andre koser seg i 30 knop. Jeg hører til de som koser meg på sjøen i 25 knop + - derfor legges ofte også turen i ytre led

Ja, det er jo en grunn til at noen kjøper snekke, noen motorbåt med høy toppfart og noen foretrekker seilbåt? Selv finner jeg roen i seilbåten og får ut "gruff" når jeg feier rundt i Kragerøs flotte skjærgård i 40 knop! Følger jeg reglene med hensyn til fart, avstand til land osv. Ja, selvfølgelig! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Rapport fra Trudelutt for sesongen 2005:

 

Utseilt distanse totalt: 733Nm (før ferien 358Nm, ferie 4 uker august 245Nm, etter ferien 130Nm)

Motortid totalt: 100 timer (før ferien 57 timer, ferien 31 timer, etter ferien 12 timer)

Snitthastighet: 7,3knop

 

Overnattingsdøgn totalt: 81 døgn (før ferien 37 døgn, ferie 26 døgn, etter ferien 18 døgn)

Første overnatting: 8. april

Siste overnatting: 15. oktober

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fott sommerhalvår, synes nå vi i MorMajor. Ikke det at værgudene la sin beste godvilje til, men utrolig mange fine dager i båt lell! Årets største nedtur ble bunnkjenning på Hvaler like før ferien (som takket være gode lokale krefter endte godt, tross alt!) Høydepunktet var flott tur nedover kysten til Grimstad.

 

Det ble 89 dager i båt mellom 15.april og 16. oktober. Overnattinger: 63. Strekning: 1073 nm.

 

En oppsummering med tekst, bilder og masse videosnutter finner dere her på hjemmesiden MorMajor. Siden har forøvrig hatt ca. 8750 besøk siden vi startet opp så smått for et år siden. Kjempehyggelig!

 

Et godt nytt båtår til dere alle!

 

ter-av

Redigert av ter-av (see edit history)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Har ikke ført loggbok, men timeteller har jeg :-)

Motoren har gått i overkant av 150 timer

Har hatt 0 overnattinger - det store sommerværet uteble..

Rekordfisk: Torsk i underkant av 8 kg

Familieglede: Far og unger fantastisk, mor synes det er greit nok.

Skader: Vulkaniseringen på propellen sa takk for seg så den måtte skiftes. En enkel og grei sak.

Uventede utgifter: ca 1500 til ny propell

Mål for 2006: Overnattinger med hele familien i båt.

Link to post
Share on other sites

Loggboken til Quantum såg slik ut:

 

Totalt seilt distanse:___ca. 1210 nm

Totalt gangtid motor:___ca. 135 timer

Snitt hastighet:_______ 9 kn

Snitt dieselforbruk:_____ ca.22 l/time

Overnattinger ombord:__ 40 dgn

Første overnatting:____ 14. - 16. mai

Siste overnatting: _____ 30.sept - 2. okt

 

 

Trond

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

"Loggboken" vår er ikke like detaljert som alle andres her. men noen opplysninger har vi da, i tillegg til alle beskrivelser om hva hver enkelt dag / tur med båten :

 

Totalt seilt distanse:___ca. ?? nm. Fører ikke logg på distanse. Propellen under båten grodde fast i år. kjørte uten denne i 2.5 mnd.

Totalt gangtid motor:___ca. ?? timer Har ikke timeteller. Er også helt uinteresant for vår del. Kjører for motor når vi føler for det, og med seil når vi føler for det.

Snitt hastighet:_______ ?? kn. Har kost oss :yesnod:

Snitt dieselforbruk:_____ ca.?? l/time . Lite !!

Overnattinger ombord:__ 60 dgn

Første overnatting:____ ca i midten av april.

Siste overnatting: _____ ca i midten av sept.

 

Nå ser vi frem til en ny sensong med nye turer og mål. Alle 4 gleder seg allerede, og bruker mye tid til prat om tur / ferie mål sammen.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

jeg hadde 6 uker i 2004 Lasse. Hadde gjerne tatt 8 ukers sammenhengende tur jeg. Man venner seg til rutinene, og det tar tid. 3 ukers tur = stress, etter min mening.

 

Og det gjelder, selv om jeg sjelden drar langt. Dvs. aldri....

 

 

 

Suzuki

blir det Thyborön/Limfjorden i år eller vad har du för alternativ Suzuki ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...