Jump to content

Fartstid - D5 L


Majali

Recommended Posts

Hei og godt nytt år til alle sammen.

Jeg tror ikke jeg har spurt om det sammen før... :crazy:

 

Sitter med tilbud fra Alfa Kompetanse anng fritidsskipper sertifikat foran meg.

 

Alt ser jo greit ut, men det står at det kreves følgende praksis før sertifikatet blir utstedt:

 

" du må ha disponert og brukt regelmessig fartøy lengere enn 8 m. i minst 3 år"

 

dette må dokumenteres av enten forman i båtforening, politi, havnevesen, forrsikringselskap eller med et båtkort.

 

Er det slik at det ikke finnes noen form for "oppkjøring" som kan kompensere for den manglende dokumentasjon? Ville tro at jeg ikke var den eneste som har vankeligheter med å dokumentere at jeg har ført båt over 8m i min. 3 år?

 

Noen som har erfaring...

 

Redigert etter jeg fant igjen følgene tråd

 

Så da kommer neste spørsmål:

Hvis jeg da tar eksamen, kan jeg da kjøpe en båt på feks 55 fot men ikke ha lov til å føre den før jeg har hatt regelmessige turer med en med sertifikat før jeg får utstedt sertifikatet?

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Så da kommer neste spørsmål:

Hvis jeg da tar eksamen, kan jeg da kjøpe en båt på feks 55 fot men ikke ha lov til å føre den før jeg har hatt regelmessige turer med en med sertifikat før jeg får utstedt sertifikatet

Du kan trygt kjøpe en båt på over 15 meter uten å ha tatt eksamen en gang. Jeg har faktisk bekjente som har båt på godt over 50 br tonn som ikke har kystskippersertifikat. Det eneste du må huske på at du ikke kan føre disse fartøyene uten at du har sertifikat. Uten sertifikat kan du være reder, men ikke skipper.

 

Om sjøfartsdirektoratet godtar at du opparbeider deg praksis for D5L ved at skipper(e) på båten du eier skriver attest på praktisk opplæring i løpet av de neste tre årene vet jeg ikke, men du kan jo skrive og spørre. En annen ting er at det skader ikke om du kan legge ved noen kursbevis fra seilskoler eller andre båtskoler sammen med annen dokumentasjon av praksis.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ønsker å bruke båten til sommeren... :headbang:

jeg får ta en tlf til sjøfartsdirektoratet å spørre, hvis det ikke er noen annen mulighet så får jeg se meg om etter noen som er mindre en 15m... også nå som jeg har funnet akkurat den jeg ønsker meg da.. :cryin:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg ønsker å bruke båten til sommeren... :headbang:

jeg får ta en tlf til sjøfartsdirektoratet å spørre, hvis det ikke er noen annen mulighet så får jeg se meg om etter noen som er mindre en 15m... også nå som jeg har funnet akkurat den jeg ønsker meg da.. :cryin:

Åssen båt er det du ser etter da?

Windy 52 klasses visstnok under D5L grensen - 14,95 lang

Bilde

Link to post
Share on other sites

Åssen båt er det du ser etter da?

Windy 52 klasses visstnok under D5L grensen - 14,95 lang

Bilde

 

Vel, Windy 52 hadde vært en grei båt det..... men det er nok helt andre typer båter som blir aktuelt når man har ramme på under 800K......

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Et artig aspekt med den praktiske prøven: Denne tas av de som ikke har erfaring med båt på 8 m eller mer. Og prøven skal tas på en båt helst i størrelse 15 m. eller så. Og da rimeligvis en båt navigatøren ikke kjenner, i alle fall ikke godt, og i alle fall ikke så intimt som han kjenenr sin egen båt. Denne praktiske prøven, i ukjent fartøy, ville være en utfordring for de fleste, også de med mange år i båt over 8 m. Men av en eller annen grunn skal altså den vanskelige prøven være dem til del som har en 25-foter... Egentlig burde den vel være obligatorisk for alle?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Et artig aspekt med den praktiske prøven: Denne tas av de som ikke har erfaring med båt på 8 m eller mer. Og prøven skal tas på en båt helst i størrelse 15 m. eller så. Og da rimeligvis en båt navigatøren ikke kjenner, i alle fall ikke godt, og i alle fall ikke så intimt som han kjenenr sin egen båt. ...

Hvor har du dét fra? Leser du rundskrivet så finner du følgende trøst:

Den godkjente skolen kan stille til rådighet fartøy som nyttes under opplæringen.

og

Kandidaten kan nytte eget fartøy dersom dette er av en slik beskaffenhet som her er nevnt.

 

Med andre ord er det ikke snakk om å bruke noe ukjent fartøy. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor har du dét fra? [snip] Med andre ord er det ikke snakk om å bruke noe ukjent fartøy. :wink:

Du misset mitt poeng. Her er det relevante avsnittet fra rundskrivet, in extenso, uthevet her:

 

Den godkjente skolen kan stille til rådighet fartøy som nyttes under opplæringen. Fartøyet må være av en slik beskaffenhet at det egner seg for formålet slik at kandidaten får anledning til å demonstrere sine ferdigheter og vist sine kunnskaper i praksis. Det anbefales at fartøyet ligger innenfor eller nært opp til rammen for fritidsbåtskippersertifikatets anvendelsesområde (>15m, <50tonn). Kandidaten kan nytte eget fartøy dersom dette er av en slik beskaffenhet som her er nevnt.

 

Altså: Om kandidatens eget fartøy er "innenfor eller nær opp til rammen ..." så kan han bruke sitt eget. Hvilket er utlagt: Den arme skipper med 24-foter kan ikke bruke sin egen båt. Det var deri mitt poeng lå.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har direktoratet godkjent noen skoler for denne utsjekken ennå? (Om ikke så kommer det vel i løpet av våren, og kan hende klarer direktoratet å holde orden på le og lo etter hvert også. :lol: )

Ja, direktoratet har godkjent noen skoler:

 

Godkjente skoler for praktisk utsjekk

 

En av disse er Baatskolen POSEIDON

 

Praktisk utsjekk

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Du misset mitt poeng.

Det er ikke så farlig, for du misset mitt.

 

Siden fartøyet som skal benyttes til prøven ved den godkjente skolen betegnes som fartøy som nyttes under opplæringen så åpner dette for at den arme skipper kan kjøpe den nødvendige tid til å gjøre seg så kjent med fartøyet. :cool:

 

Jeg tar selvsagt forbehold om at din bruk av uttrykket arme skipper ikke beskriver en persom som har uttømt sin kredittverdighet etter båtkjøp, teorikurs, teorieksamen og en eventuell avgift for den over nevnte praktiske prøve. I så fall vil jeg anføre at kandidaten i den praktiske prøven skal demonstrere planlegging med sikkerhetsmarginer. :diving:

 

Ja, direktoratet har godkjent noen skoler

5 stykker (om jeg ikke blingset). Det er jo lovende :yesnod: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden fartøyet som skal benyttes til prøven ved den godkjente skolen betegnes som fartøy som nyttes under opplæringen så åpner dette for at den arme skipper kan kjøpe den nødvendige tid til å gjøre seg så kjent med fartøyet. :cool:

 

Dette ser jo lovende ut....

 

Jeg tar selvsagt forbehold om at din bruk av uttrykket arme skipper ikke beskriver en persom som har uttømt sin kredittverdighet etter båtkjøp, teorikurs, teorieksamen og en eventuell avgift for den over nevnte praktiske prøve.

 

Vel det er vel ikke så langt fra sannheten... :blush:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

I praksis, så trenger du ingen verdens ting. Kravet er/var bare at du må ha disponert en båt over 8 meter i minst 3 år. Dvs. at du har nok fartstid hvis du har en kammerat med stor nok båt som mest sannsynlig hadde lånt bort båten til deg hvis du hadde spurt pent.

 

DA jeg løste ut sertifikatet mitt for noen år siden, så nevnte jeg ikke ordet fartstid i søknaden en gang, bare fylte ut navn ossv., la ved eksamenspapirer, og to uker senere lå sertifikatet i posten.

 

Så ikke la fartstid-problemet hindre deg i å ta kurset. Det er et kjempeinteressant kurs, og det med fartstid er i praksis ikke noe som helst problem.

Link to post
Share on other sites

Tok dette sertifikatet selv og var nede i Sjøfartsdirektoratet å snakket med dem. hadde ikke selv problemer med å eie båt over 8 meter, men jeg synes de var veldig greie og vil anbefale deg å ringe og snakke med dem. Samtidig kan du sjekke ut hva skolene sier. Dette trenger ikke være det samme da skolene selger kurs og S utsteder sertifikater så det kan være lurt å sammenholde hva de sier og trekke konlusjonen selv.

Link to post
Share on other sites

I praksis, så trenger du ingen verdens ting. Kravet er/var bare at du må ha disponert en båt over 8 meter i minst 3 år. Dvs. at du har nok fartstid hvis du har en kammerat med stor nok båt som mest sannsynlig hadde lånt bort båten til deg hvis du hadde spurt pent.

Det var dette med teori og praksis. I teorien kan jeg bare betale forsikringen på båten min i 3 år uten å ha den på vannet en gang. Hvor sannsynlig er det i praksis når jeg har en sånn båt? (Det kan selvsagt hende at andre skulle ønske at båten ble på land, men det er en annen sak. :lol: )

 

Noe helt annet er det om du får en kompis til å attestere på noe som kunne vært sant, men som ikke er det. Det kan lett bli komplikasjoner av slikt, og det er absolutt ikke å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Det var dette med teori og praksis. I teorien kan jeg bare betale forsikringen på båten min i 3 år uten å ha den på vannet en gang. Hvor sannsynlig er det i praksis når jeg har en sånn båt? (Det kan selvsagt hende at andre skulle ønske at båten ble på land, men det er en annen sak. :lol: )

 

Noe helt annet er det om du får en kompis til å attestere på noe som kunne vært sant, men som ikke er det. Det kan lett bli komplikasjoner av slikt, og det er absolutt ikke å anbefale.

 

Det blir selvfølgelig en vurderingssak :crazy: . Dersom en god båtvenn av meg hadde kommet til meg og sagt at han/hun hadde tenkt å ta D5L og trengte en underskrift på at de hadde disponert båten min i 3 år, hadde i hvertfall ikke jeg hatt noe problem med å skrive under så lenge jeg vet at det er snakk om folk jeg vet er båtvant. Det hadde forsåvidt sannsynligvis ikke vært noe problem heller om de hadde spurt meg om å få låne båten en dag så lenge jeg vet at de er båt/seilvante og behandler båten pent :diving:

 

Akkurat nå er det en smule vanskelig å dokumentere det da jeg ikke har hatt båten min i tre år enda, men mitt poeng er at kravet om fartstid på D5L i praksis ikke er et større problem enn man gjør det til. De fleste som melder seg på D5L-kurs er såpass båtvant at det stort sett er teorien som kan være den viktigste delen.

 

Jeg holder nå på å prøve å ordne fartstid for å løse ut D5-sertifikatet (det ekte kystskipper-sertifikatet som gjelder kommersiell trafikk inntil 500brt). Det ER et problem når man ikke har jobbet på stor nok båt i minst tre år :sailing:

Link to post
Share on other sites

Dersom en god båtvenn av meg hadde kommet til meg og sagt at han/hun hadde tenkt å ta D5L og trengte en underskrift på at de hadde disponert båten min i 3 år, hadde i hvertfall ikke jeg hatt noe problem med å skrive under så lenge jeg vet at det er snakk om folk jeg vet er båtvant

Lite lurt. Den aktuelle erklæringen avgis til offentlig myndighet og er bestemt til å brukes som bevis. Da er det straffbart å utferdige den, når innholdet ikke er riktig. Moralsk forkastelig er det også. Hvor ble det av den gode oppdragelse??

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Moralsk forkastelig er det også.

Det blir et problem dersom for mange av oss mener at det ikke er problematisk at attester og dokumentasjon stemmer helt med virkeligheten. I andre diskusjoner på båtplassen har det kommet forslag om å gi feilaktige opplysninger for å "forenkle" arbeidet med å dokumentere eierskapet til båter som skal registreres i småbåtregisteret. I denne diskusjonen blir det forfektet at det er uproblematisk å utferdige en uriktig attest i forbindelse med et sertifikat.

 

Som skipper Worse påpeker er det lite lurt og det er straffbart. Det er heller ikke gitt at slike attester blir lagt i en skuff og glemt. Jeg kan garantere at saksbehandlere og byråkrater i det offentlige er svært hårsåre dersom de forledes ved at noen med forsett gir dem uriktige opplysninger.

 

D5L kan brukes til mer enn å være skipper på en stor fritidsbåt. Noen skaffer seg sertifikatet fordi det gir reduksjon i forsikringspremien. Saksbehandlere i forsikringsselskap er ofte på jakt etter forhold som kan gi avkortning av en utbetaling.

 

Blir det noen gang en sjøforklaring som omfatter vedkommende som fikk "hjelp" til å skaffe seg D5L så kan det komme opp spørsmål om sertifikatet. Plutselig er den "uproblematiske attesten" blitt til en vitnestevning.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Det ville være rimelig kjedelig å bli idømt fengselsstraff som en slags mini-Røkke bare for å være grei med en kompis. Hvis det skal bli slik at vi tar lett på alle regler som vi ikke synes så mye om, så bærer det aldeles galt av sted. Spørsmålet blir jo hvor det skal ende; skal vi komme dithen at det er OK å «skyte naboen fordi hunden hans pisser på plenen din»?

 

(den som vet hvor det siterte er hentet fra, vinner en :drink:)

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...