Jump to content

Fartstid - D5 L


Majali

Recommended Posts

:yesnod:

....... Hvis det skal bli slik at vi tar lett på alle regler som vi ikke synes så mye om, så bærer det aldeles galt av sted......

 

Kjære Hr advokat, men det gjør vi jo hele tiden,... Vi kjører i 53 km/t i 50 sone minst... vi lar vår datter på 15 få lov å tenne stjerneskudd på nyttårsaften, vi slipper av poden ved all stans forbudt... Vi sniker oss forbi en hindring i veien, med et hjulpar på fortauet... og sikkert mye mer.... Hvis alle respekterer alle regler hele tiden, stopper samfunnet og du får mer tid til å kjøre båt. Problemet er at mange opplever at mange regler er tullete. Uten at jeg har sagt at falsk dokumentasjon av fartstid er en regel som det er ok å bryte. Hvor bør grensen gå synes du, hvilke regler er ok å bryte ? ingen ?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

men det gjør vi jo hele tiden,... Vi kjører i 53 km/t i 50 sone minst

Godt utsagn om det kom i en valgkamp; men i virkeligheten er det stor forskjell på fartsoverskridelser av den beskjedne sorten og FALSK FORKLARING. Antall år det står i registeret med navnet ditt på, er også forskjellig. :wink:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Godt utsagn om det kom i en valgkamp; men i virkeligheten er det stor forskjell på fartsoverskridelser av den beskjedne sorten og FALSK FORKLARING. Antall år det står i registeret med navnet ditt på, er også forskjellig. :wink:

Dersom man nekter å vedta, og det blir en sak av de 3km/t fartsoverskridelse, da står det vel like lenge som falsk forklaring?

Link to post
Share on other sites

Dersom man nekter å vedta, og det blir en sak av de 3km/t fartsoverskridelse, da står det vel like lenge som falsk forklaring?

Jeg har vært borti straffesaker hvor siktede/tiltalte har ønsket å pådra seg strengere straff enn nødvendig, men jeg tror at det vedkommende har da kalles for noe annet enn kriminell legning. :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Jeg har vært borti straffesaker hvor siktede/tiltalte har ønsket å pådra seg strengere straff enn nødvendig, men jeg tror at det vedkommende har da kalles for noe annet enn kriminell legning. :rolleyes:

Altså, her snakker jeg om å nekte å vedta et forenklet forelegg.. Noe man er i sin fulle rett til, og så la det bli en sak i rettsapparatet.. Det er ikke snakk om å bevisst prøve å få en strengere straff.

 

Jeg kjenner til en som har vært i retten for en overskridelse på 2 km/t i 80 sone.. Han mener seg fortsatt uskyldig dømt.

Link to post
Share on other sites

Snakk med skolen om erfaringen du har med båt.

 

Læreren din kan vurdere om han synes dette er nok og skrive ut en erklæring.

 

Uansett, lykke til.

En "lærer" kan ikke gi en bevitnelse på hva han/hun synes. Bevitnelsen kan kun gis på grunnlag av de dokumenterte kunnskapene eleven har ervervet enten gjennom bruk av båt gjennom tid eller godkjent opplæring. En bør huske på at sertifikatet ikke bare gis til bruk av egen båt, men gir rett til å føre alle båter innenfor de rammene sertifikatet setter enten det nå er 1 eller 4 motorer, 10 eller 50 knop. Da synes jeg det er utidig at det skal diskuteres hvordan man skal unngå eller omgå den påkrevde fartstiden. Kravet i seg selv er så lite at det burde ikke være noe problem for en som har hatt båt i 3 år. Etter mitt skjønn burde det egentlig vært et ufravikelig krav at den påkrevde fartstiden skulle vært relatert til sertifikatgrensene, og ikke fra en snekke på 26 fot. Jevnført med landeveien skulle dette tilsi at har du kjørt moped i 3 år, kan du kjøre trailer. :eek:

Link to post
Share on other sites

En "lærer" kan ikke gi en bevitnelse på hva han/hun synes. Bevitnelsen kan kun gis på grunnlag av de dokumenterte kunnskapene eleven har ervervet enten gjennom bruk av båt gjennom tid eller godkjent opplæring. En bør huske på at sertifikatet ikke bare gis til bruk av egen båt, men gir rett til å føre alle båter innenfor de rammene sertifikatet setter enten det nå er 1 eller 4 motorer, 10 eller 50 knop. Da synes jeg det er utidig at det skal diskuteres hvordan man skal unngå eller omgå den påkrevde fartstiden. Kravet i seg selv er så lite at det burde ikke være noe problem for en som har hatt båt i 3 år. Etter mitt skjønn burde det egentlig vært et ufravikelig krav at den påkrevde fartstiden skulle vært relatert til sertifikatgrensene, og ikke fra en snekke på 26 fot. Jevnført med landeveien skulle dette tilsi at har du kjørt moped i 3 år, kan du kjøre trailer. :eek:

Med det du skisserer her vil man altså måtte være mannskap på en båt innenfor størrelsen det er snakk om å ta sertifikat på, og det i hele 3år! Å skaffe seg en slik jobb er ikke bare lett, det er for mge umulig.. Og alternativet vil da bli å bryte loven på permanent basis.. En fin ordning hva?

Blir som å si at for å kjøre trailer må du først være ansatt som hjelpemann på den i 3 år..

Link to post
Share on other sites

hehe... nå har jeg ikke tenkt til å gjøre meg eller venner kriminelle... og det trengs jo ikke heller da vi er så heldige at dennne utsjekk muligheten finnes... Og klarer jeg ikke den, så bør jeg vel heller finne meg noe annet å "kjøre" uansett... det ville på jo lagt en demper på båtlivet hvis jeg ikke hadde følt meg trygg når jeg slapp fortyøningene uansett...

 

Uansett så mener jeg kravet til dokumentert fartstid på båt over 8 meter hadde vært vaskelig å etterleve hvis ikke det hadde vært for denne muligheten til utsjekk.

 

 

Jeg får se hva som skjer uansett, da jeg også ser på en båt på kun 45 fot og da får jeg jo dokumentert det via avsnittet som det står at et båtkort er god nok dokumentasjon.. (noe ser er helt på trynet, dvs har du eid en båt på over 8m i 3 år så er det godt nok... uten krav om at du har startet opp en gang).... (med forbehold om feiltolking av regelverket)

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Dersom man nekter å vedta, og det blir en sak av de 3km/t fartsoverskridelse, da står det vel like lenge som falsk forklaring?

Skal ikke la dette OT temaet dra for langt ut, men man skiller mellom to typer straffbare forhold:

 

Mala quia prohibita: Galt fordi det er forbudt. Fartsovertredelse av det beskjedne slaget hører under denne definisjonen.

 

Mala per se: Galt i seg selv. Her hører falsk forklaring til, sammen med vold og tyveri etc.

 

Verre er det ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Verre er det ikke.

Og, om jeg ikke husker feil, så er vel svaret på spørsmålet til Anonym at, nei, det forenklede forelegget vil ikke trekke noe mer ned på din vandel selv om det er skapt betydelig mer papirarbeid og formalia ved at saken var innom retten en snartur. :smiley:

 

(noe ser er helt på trynet, dvs har du eid en båt på over 8m i 3 år så er det godt nok... uten krav om at du har startet opp en gang).... (med forbehold om feiltolking av regelverket)

Startet opp? Må båten ha motor? :lol: Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Startet opp? Må båten ha motor? :lol:

 

Vel, jeg har tilgode og sett noen (selv selvoppnevnte ekte) "seilfolk" gå ut fra kai eller legge til uten motor.... hvis ikke vi snakker om optimistjoller etc. men da er de jo under de foreskrevende 8m.... :lol:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Skal ikke la dette OT temaet dra for langt ut, men man skiller mellom to typer straffbare forhold:

 

Mala quia prohibita: Galt fordi det er forbudt. Fartsovertredelse av det beskjedne slaget hører under denne definisjonen.

 

Mala per se: Galt i seg selv. Her hører falsk forklaring til, sammen med vold og tyveri etc.

 

Verre er det ikke.

På norsk skiller kaller vi vel dette forseele og forbrytelse?

 

Hvor lenge står en forseelse, og hvor står den i forhold til en forbrytelse? Gitt at begge er resultat av en dom i ting/lagmannsrett?

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har tilgode og sett noen (selv selvoppnevnte ekte) "seilfolk" gå ut fra kai eller legge til uten motor.... hvis ikke vi snakker om optimistjoller etc. men da er de jo under de foreskrevende 8m.... :lol:

Med skam å melde, da har du ikke sett mye. Jeg kan ikke si jeg gjør det ofte, men det blir da noen ganger i løpet av sesongen. Jeg tror heller ikke jeg er den eneste...

 

Når det er sagt, finens det selvfølgelig situasjoner hvor det er nødvendig å beherske en motor, selv i en seilbåt. Dessuten, siden motorkunnskap er en del av pensumet, kreves det vel at man vet hvordan man skal bruke den, ikke bare hvordan den virker.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...