Sunnfjordmann Startet 20.Mars Del på Facebook Startet 20.Mars Hei, motoren Yamaha F100 (1550 timer, byggeår 2018) har ikkje gått på ca 5 måneder. Nå ville eg starte den, men fungerer ikkje til tross for et fullt batteri. Når hovedstrømbryteren er på, kan eg slå på vindusviskere, lensepumpe, ekkolodd og belysning. Det er strøm på motoren. Det er heller ingen lyd når eg dreier på startnøkkelen. Motoren har et hvitt belegg på forskjellige steder som ikkje er salt. Motoren har heller ikkje vært under vann. Det kan være galvanisk korrosjon ?. Kan dette være årsaken til at motoren ikkje vil starte? eller har noen et tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Det ser ut som om motoren trenger generelt vedlikehold og omsorg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnfjordmann Svart 20.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars motoren hadde regelmessig service og full service sommeren 2023 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Merkelig. Min som neppe har vært på service de siste 20 årene ser langt bedre ut. Det ser ut til at det har kommet sjøvann inn under dekselet, og at det har blitt værende der. Jeg ville ha begynt med å demontere elektriske kopinger, rengjøre og smøre dem, og montert sammen igjen. Særlig de som har med startmotor å gjøre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunnfjordmann Svart 20.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars nei, det var ikkje sjøvann under dekselet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars (redigert) index skrev 16 minutter siden: Merkelig. Min som neppe har vært på service de siste 20 årene ser langt bedre ut. Det ser ut til at det har kommet sjøvann inn under dekselet, og at det har blitt værende der. Jeg ville ha begynt med å demontere elektriske kopinger, rengjøre og smøre dem, og montert sammen igjen. Særlig de som har med startmotor å gjøre. Enig med Index, gå over det elektriske. Har du eid motoren siden den var ny, og vet hvordan den er behandlet? Det ser ut som om den har vært i et veldig salt miljø en stund. Hvordan så den ut når den kom tilbake fra den fulle servicen ifjor? Har du målt batteriet? Det kan være nok strøm til mindre forbrukere, men ikke nok til å dra runt startmotoren. Klikker det når du prøver å starte? Edit: Jeg ser i din andre tråd at du driver litt med utleie, er dette også en utleiemotor? Kan det hende at den har vært nærmere sjøvann en det du kanskje er kjent med? Redigert 20.Mars av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Det er i så fall en meeeget lettvint service. Vi pleide å gå over elektriske punkter og spraye med rusthindrende spray. En velholdt motor skal rett og slett ikke se slik ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars At det er god spenning på batteriet er bra, men det som er interessant er spenningen inn på motoren. Ta å mål spenningen inn på starter, tykk sort ledning i senter av bilde nr 2. Jordledningen kan du sette på bolten til starteren, like til høyre for +inn på starter, start-reelt. Der skal spenningen være lik, eller maks 0,1 volt lavere enn når spenning måles over batteriet. Når det er gjort, så har du et utgangspunkt for videre feilsøking. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Supermix Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Kan det ha lekket kjølevann et sted under dekselet? Ser ut som den har mye groe på undervannshus eller er det bare bildet? Har den stått nedsenka i vinter? Ville sjekka om alle anodene er intakte. Ellers må du måle om det kommer spenning på startmotoren når du prøver å starte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mastiff Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Det kan jo også være en feil i tenningsbryteren, dødmannsknappen eller startreleet. Hvis det ikke skjer noe som helst når du vrir på nøkkelen, er det mest sannsynlig. Med dårlig hovedstrøm ville du iallfall hørt et klikk. Men jeg er enig i at en så pass ny motor ikke skal se sånn ut. Min Suzuki er 2011-modell, har vært brukt av yrkesfiskere før meg og gått drøyt 2000 timer, og den ser langt fra så ille ut. Jeg syns også at teorien om drypp fra vannkjølingen kan ha noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Mars Del på Facebook Svart 20.Mars Denne motoren her bør du kanskje ikke prøve å starte noe mer med det første. Den bør på land og plukkes ned i deler. Kjenner at jeg får litt gåsehud når jeg ser dette her: Det er vel liten tvil om at det har vært sjøvann under dekselet her. Du får ikke slike korrosjonsutslag ellers. Hadde det vært min motor ville jeg nok plukket den ned for å få oversikt over skadene før det blir enda verre. Den trenger jo åpenbart en vask og rens under vannlinja også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
jerognal Svart 21.Mars Del på Facebook Svart 21.Mars Det der har eg aldri sett før på en Yamaha. Her har det vært veldig fuktig og saltholdig. Min F50 fra 2000 ser jo framdeles ny ut. Sjekk for guds skyld sinkanoder på både brakkert, stamme og i blokken. Her er det ganske sikkert korrosjon på ledninger/kontaktpunkter og. Et par bokser WD40 og demontering av diverse elektrisk må iallefall til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.