Jump to content

Yamaha F100 (2018) vil ikkje starte på grunn av galvanisk korrosjon eller av en annen grunn ?


Sunnfjordmann

Recommended Posts

Hei,

 

motoren Yamaha F100 (1550 timer, byggeår 2018) har ikkje gått på ca 5 måneder. Nå ville eg starte den, men fungerer ikkje til tross for et fullt batteri.

Når hovedstrømbryteren er på, kan eg slå på vindusviskere, lensepumpe, ekkolodd og belysning.

 

Det er strøm på motoren. Det er heller ingen lyd når eg dreier på startnøkkelen. Motoren har et hvitt belegg på forskjellige steder som ikkje er salt.

 

Motoren har heller ikkje vært under vann. Det kan være galvanisk korrosjon ?. Kan dette være årsaken til at motoren ikkje vil starte? eller har noen et tips?

yam1.jpg

yam2.jpg

Link to post
Share on other sites

Merkelig. Min som neppe har vært på service de siste 20 årene ser langt bedre ut. Det ser ut til at det har kommet sjøvann inn under dekselet, og at det har blitt værende der. Jeg ville ha begynt med å demontere elektriske kopinger, rengjøre og smøre dem, og montert sammen igjen. Særlig de som har med startmotor å gjøre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 16 minutter siden:

Merkelig. Min som neppe har vært på service de siste 20 årene ser langt bedre ut. Det ser ut til at det har kommet sjøvann inn under dekselet, og at det har blitt værende der. Jeg ville ha begynt med å demontere elektriske kopinger, rengjøre og smøre dem, og montert sammen igjen. Særlig de som har med startmotor å gjøre. 

Enig med Index, gå over det elektriske. Har du eid motoren siden den var ny, og vet hvordan den er behandlet? Det ser ut som om den har vært i et veldig salt miljø en stund. Hvordan så den ut når den kom tilbake fra den fulle servicen ifjor? Har du målt batteriet? Det kan være nok strøm til mindre forbrukere, men ikke nok til å dra runt startmotoren. Klikker det når du prøver å starte? 

Edit: Jeg ser i din andre tråd at du driver litt med utleie, er dette også en utleiemotor? 

Kan det hende at den har vært nærmere sjøvann en det du kanskje er kjent med?

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er god spenning på batteriet er bra, men det som er interessant er spenningen inn på motoren. 
 

Ta å mål spenningen inn på starter, tykk sort ledning i senter av bilde nr 2. Jordledningen kan du sette på bolten til starteren, like til høyre for +inn på starter, start-reelt.  Der skal spenningen være lik, eller maks 0,1 volt lavere enn når spenning måles over batteriet. 
 

Når det er gjort, så har du et utgangspunkt for videre feilsøking. 

Link to post
Share on other sites

Kan det ha lekket kjølevann et sted under dekselet?

 

Ser ut som den har mye groe på undervannshus eller er det bare bildet? Har den stått nedsenka i vinter? Ville sjekka om alle anodene er intakte.

 

Ellers må du måle om det kommer spenning på startmotoren når du prøver å starte.

Link to post
Share on other sites

Det kan jo også være en feil i tenningsbryteren, dødmannsknappen eller startreleet. Hvis det ikke skjer noe som helst når du vrir på nøkkelen, er det mest sannsynlig. Med dårlig hovedstrøm ville du iallfall hørt et klikk. Men jeg er enig i at en så pass ny motor ikke skal se sånn ut. Min Suzuki er 2011-modell, har vært brukt av yrkesfiskere før meg og gått drøyt 2000 timer, og den ser langt fra så ille ut. Jeg syns også at teorien om drypp fra vannkjølingen kan ha noe for seg.

Link to post
Share on other sites

Denne motoren her bør du kanskje ikke prøve å starte noe mer med det første. Den bør på land og plukkes ned i deler. 

 

Kjenner at jeg får litt gåsehud når jeg ser dette her:

Yamaha100korrosjon.jpg.bb1816491ac8a56bfd053093d442ab26.jpg

 

Det er vel liten tvil om at det har vært sjøvann under dekselet her. Du får ikke slike korrosjonsutslag ellers. Hadde det vært min motor ville jeg nok plukket den ned for å få oversikt over skadene før det blir enda verre. Den trenger jo åpenbart en vask og rens under vannlinja også. 

Link to post
Share on other sites

Det der har eg aldri sett før på en Yamaha. Her har det vært veldig fuktig og saltholdig. 

Min F50 fra 2000 ser jo framdeles ny ut.

Sjekk for guds skyld sinkanoder på både brakkert, stamme og i blokken.

Her er det ganske sikkert korrosjon på ledninger/kontaktpunkter og. Et par bokser WD40 og demontering av diverse elektrisk må iallefall til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...