Jump to content

Coax kabel VHF, hvilken type anbefales RG58, 213 eller 8X?


fs

Recommended Posts

Hei

Tenker å bytte VHF antenne og kabel på min seilbåt da dette begynner å bli gammelt. Har lest gjennom noen tråder har nå uten å bli helt enig med meg selv. RG58 anbefales ikke da denne har relativt stort tap sammenlignet med RG213. RG8X, likeså, men denne synes noe bedre.

Spørsmålet er, vil dette kunne merkes i praksis? Hvilken type kabel er standard på nye båter? Antar RG58?

Et tilleggsmoment er vekt. Min mast er nærmere 18m. 18m RG213 veier ca 2.7 kg, mot 0.6 kg for RG58 ref Nexans spec. 2 kg i diff synes lite, men med momentarm på 9m vil en slik reduksjon bety relativt sett ca 10 kg ekstra kjølvekt i rettende moment.

Fristende da å bytte til RG58 / 8X, men samtidig så ønsker jeg ikke å kompromisse vesentlig med VHF/sikkerhet....

Innspill?

Registrerer også at div antenner/kabler nå spesifiserer FME terminaler, hvilke er ukjent for undertegnende. Er disse typene pålitelige? (Jeg tar ikke ned masta spesielt hyppig...)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tatt en telefon til https://www.christech.no.  Jeg var selv i kontakt med dem nylig, men kabelen jeg kjøpte var ikke til egen båt.  Det ble en RG 213 selv om selger mente 213 var utdatert, og at man burde gå for kabler med dobbel skjerming.  Jeg har RG 213 i egen båt også, 19 meter mast, og er fornøyd med kvaliteten på VHF-samtaler.  Ikke merker jeg at det er forstyrrelser på VHF fra f.eks. LED-lanterner, men forstyrrelser fra annen elektronikk nært kabelen er vel grunnen til at dobbel skjerming anbefales.  Og så er det viktig at kabelen er såpass myk at man får til å trekke den inn i masten, og ut igjen oppe i mastetoppen.

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 18 minutter siden:

Jeg ville nå brukt Aircell 7. Eller tilsvarende.

Anbefaler heller SeaTex 7 som er marinutgaven av Aircell (og Ecoflex). Har DNV godkjenning. Har brukt både Ecoflex og SeaTex for distribusjon av GPS signaler. 

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo ikke krav til noe DNV godkjenning på kabelen her. Og om den er oljebestandig og halogenfri betyr vel lite inni en mast. Kjøp den du får billigst. NB! Kjøp også plugger som er laget for denne kabelen. Monter antennepluggen først og tre kabelen inn fra mastertoppen. Disse pluggene er ikke noe en står i mastertoppen og monterer.

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 14 minutter siden:

Anbefaler heller SeaTex 7 som er marinutgaven av Aircell (og Ecoflex). Har DNV godkjenning. Har brukt både Ecoflex og SeaTex for distribusjon av GPS signaler. 

Ikke lett å finne pris på denne, vet du ca meterpris?

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 1 time siden:

Nå er det jo ikke krav til noe DNV godkjenning på kabelen her.  Og om den er oljebestandig og halogenfri betyr vel lite inni en mast. Kjøp den du får billigst. NB! Kjøp også plugger som er laget for denne kabelen. Monter antennepluggen først og tre kabelen inn fra mastertoppen. Disse pluggene er ikke noe en står i mastertoppen og monterer.

Hvis ikke kabelen er utsatt for elementene så kan selvsagt Ecoflex og Aircell brukes, jeg har hverken kunnskap eller interesse for hvordan antennekabler trekkes på en seilbåt. Grunnen til at jeg nevnte DNV godkjenning er at en da kan en være sikker på at den tåler miljøet på en båt.

Link to post
Share on other sites

Dere som kjenner disse kablene, hva er dempingen for de? Selv har jeg RG58, men den er kun vel 2m og bare 5cm utendørs så helt grei for meg. Men for de med mast, blir jo denpingen viktig, og også mekanisk styrke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

en Aircell 7 har en demping på 7,6 dB / 100m. Dette er en meget fin kabel og jobbe med. 

Til sammenligning har en RG58 ca 17 dB / 100m.

https://www.holund.no/kabel/koakskabel/50-ohm-lavtapskabel/aircell-7-koaksialkabel-lavtap-202m

En RG 213 kan jo selvsagt også brukes men den er tykkere en Aircell 7 og har mer tap.

https://www.christech.no/coax-stigefeeder-kabel/480-rg-213u-coax-kabel.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...