Jump to content

Minimum batteri til 24V thruster


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Har ein 24V engbo xf90 i baugen, og denne må ha nye batterier til drift.  I dag står det 2stk 19 år gamle 150ah leoch batterier i serie, som lades av ein Sterling dcc122450 fra forbruksbank.   

Eg er ikkje særlig elektrisk, så eg ønsker tips om minimum cca og ah som er vits å putte inn.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Synes størrelsen på de batteriene som i dag står der høres fornuftig ut. Mulig du kunne klart deg med 2 stk 100 At startbatterier av brak kavitet. Komme jo lit an på hvor hissig du er på å kjøre denne pysevispen.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 time siden:

Sjekket litt data på thrusteren. Med 100ah, så kan du kjøre thrusteren sammenhengende ca 3,5 minutter før du er ned på 50% batterikapasitet. 

Spec sier jo 150Ah og 1050 CCA så da er det sikkert riktig å smekke inn nye slike og ikke mindre. For å oppnå såpass høy CCA må en sikkert opp på rundt 150 Ah på ‘normale’ batterier også.  
 

 

IMG_1505.jpeg

Link to post
Share on other sites

Gode svar 👍   tre og ein halv minutt er absurd,  eg har snurra båten mange ganger rundt då....trur eg.     Så eg tenker 100ah er rikelig.  

Men samtidig var det nesten dumt att det fantes ein spec på det....eg føler det blir feil å ikkje følge den...   

Dog valgte eg å avvike fra spec når eg kjøpte thrusteren, vist eg hugsa rett så var den tiltenkt båt inntil 50 fot, eg har 34 fot.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Og, jo mindre batteri du har, dess fortere lader du det opp.

Vet nå ikke det. Om du nå har brukt 30 AT fra et stort eller et lite batteri og han har en DC/DC lader som han skriver vil det nå ta akkurat like lang tid og fylle disse tilbake på et stort som et lite batteri. Kanskje det til og med går fortere mot et stort batteri da det i mindre grad vil begrense ladestrømmen når batteriet nærmer seg fulladet.

Link to post
Share on other sites

Mitt råd vil være å legge seg høyere på CCA enn det produsenten foreskriver. Vet ikke i hvilken grad produsenten er konservativ her, men i forhold til min Sleipner SE80 synes jeg produsenten anbefaler for lite batteri i forhold til hva som fungerer bra i praksis i lengden. Jeg vil derfor si sett inn så store batterier du har plass til/eller tar deg råd til. Da belaster du batteriene relativt sett mye mindre, og de lever lenger. En stor bonus er at de klarer å holde vesentlig høyrere spenning på klembrettet enn mindre batterier, noe som gir deg vesentlig høyere effekt. Husk også at peukerts effekt gjør at mindre batterier får et vesentlig høyere spenningsfall enn store batterier pga. indre motstand. Kapasiteten på batteriene er egentlig rimelig uinteressant, det er evnen til å gi fra seg strøm uten å falle i spenning som er interessant. 

 

To slike AGM batterier fra BT bør gi deg bra med krutt:

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-95-ah--2000029894?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwkuqvBhAQEiwA65XxQF4d0iUeVKPse0J2RjeXD_1KsAWQtCAIcTFeifO-LNjYz2Wd3iogmhoCpr8QAvD_BwE 

 

Hvis du foretrekker åpne syrebatterier kan kanskje dette være et alternativ. Det fine med slike batterier med kork er at de er svært lite følsomme for overlading, og du kan fylle på vann i ny og ne dersom det trengs. 

https://www.varta-automotive.no/no-no/produkter/varta-promotive-heavy-duty/610-050-085 

 

Se etter rene startbatterier som har høyest mulig CCA verdi i forhold til kapasitet i Ah. 

Link to post
Share on other sites

Skal jeg ha Varta med skrukork, må jeg til Bagn i Valdres, eller Dokka. Det blir for langt unna. Selv om jeg vil strekke meg langt for å få tak i batteri med skrukork. I og med at båten ligger med konstant landstrøm, ville jeg også valgt stort batteri. Ikke minst fordi baugbatteriet på Hulda også drar ankerwichen. Som kan gi større strømtrekk enn baugpropellen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Skal jeg ha Varta med skrukork, må jeg til Bagn i Valdres, eller Dokka. Det blir for langt unna.

Jeg har hatt god erfaring med Vartabatterier, derfor dette eksempelet. Men det er jo flere som tilbyr batterier med kork. Sist jeg hadde slike batterier så var det Sønnak. Startbatteri på 180Ah med 1150 ampere CCA (fritt etter husken). 

 

Men det er vel plenty av muligheter til å få seg et Vartabatteri nærmere enn Valdres og Dokka? Jeg har kjøpt Vartabatterier på et bilverksted i Sarp, får god rabatt der siden jeg kjenner han bak disken. Men det forundrer med om det ikke er en Vartaforhandler i hver by.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Eg landa på nokre exide batterier som batterimannen hos den mest oppegående lokale pusheren anbefalte.   EM1000.  Langt lågare ah enn eg hadde planlagt, og anbefalt her.    Men høgare cca 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev for 23 timer siden:

....er det jo et knallbatteri!

Det var det eg også tenkte. 

Og så skulle eg samtidig ha nye forbruksbatterier og fekk annbefalt SE1853 som han også hadde i hylla. Så då fekk eg alt med meg samme dag :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...