Jump to content

Inverter koblet på batteri laddet av påhengsmotor.


captnxx87

Recommended Posts

Har en Øien 620 fh med en 4 takts Honda 80hk. Har 2 batterier på ca 80 ampere hver som er koblet i sammen, men med bryter så jeg kan velge å bruke 1 av gangen.Synes tidvis det kan være kaldt vinterstid og vil gjerne få montert kupevarmer i huset. Og lurer derfor på om jeg kan montere inverter med stikkkontakt uttak til batteriene for å drive en slik kupevarmer.  Har sett disse Defa 1000 watts kupevarmere på jula som virket vel og bra til formålet å holde litt bedre varme samt holde dugg av rutene. Vil jeg ha strøm nok til drive en slik kupevarmer på min 80 hk honda (motoren er fra 2020). Og lar dette seg gjøre med ladding på batteriene under drift av motor med inverter tilkoblet. Som dere skjønner kan jeg lite om el:D

Men lurer i hoved sak på om det lar seg gjøre med inverter koblet på batterier som laddes av påhengsmotor?

Og hvordan vil det bli med tanke på jording i dette tilfellet?

Legger ved linker til mitt ut-tenkte potensielle oppsett.

Inverter:

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/12-v-tilbehor/transformatorer/spenningsomformer-005123/

Kupevarmer:

https://www.defa.com/no/produkt/termini-ii-1000/

Link to post
Share on other sites

captnxx87 skrev for 3 timer siden:

Men lurer i hoved sak på om det lar seg gjøre med inverter koblet på batterier som laddes av påhengsmotor?

Ja, i prinsippet er det ikke noe i veien for å koble opp en inverter. Men dette prosjektet må du bare slå fra deg. En slik kupevarmer trekker mer strøm enn det dynamoen din leverer. Gå heller for en 2kW dieselvarmer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...