Jump to content

Er denne type elektrisk dieselpumpe selvsugende?


Okkaby

Recommended Posts

Har satt opp system for dagtank i båten nå.

Men det er klin umulig å få pumpa til å suge diesel.

Står bare å kjøre uten noe skjer. Suger fra samme tank uttak som motor suga fra frem til idag, å masse diesel på tanken.

Er disse pumpene så svake de ikke klare suge med ca 2m slange?

 

En høre pumpa går å pluss/minus er rett.

 

Er det bare at det er søppel fra kina eller?

IMG20240322151649.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Noen slike pumper er selvsugende, andre ikke... Du kan jo prøve å suge diesel gjennom den og se om den tar opp jobbingen da... Når pumpen først er full med diesel vil den nok fortsette å være det...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ser jo ut som en slik fødepumpe som brukes til dieselvarmere og ovner. De pumpa pumper vel en fast mengde vær gang den får spenning. Og er vel således avhengig av et pulståg for og pumpe noe. Er jo slik effekten på diesel varmerne reguleres. Så med bare en fast tilført spenning vil den vel ikke begynne og klikke.

Link to post
Share on other sites

Er til bil disse pumpene.

Men har funnet feilen.

Er for mye motstand i filter.

 

Etter ennå en suge jobb(nei skal ikke på Strandkaien å jpbbe😂🤣) og filter fjernet, så suga den med en gang

 

Får prøve å montere filter etter pumpen å se om det går.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 3 minutter siden:

Er for mye motstand i filter.

Ja, skulle til å si det. Du bør nok ha filteret på trykksiden. Blir litt som i et hydraulikkaggregat. Man har gjerne ei sil eller et grovt filter på sugesiden, og finfilter på trykksiden. Motstanden i filteret er den samme enten det sitter på suge- eller trykksiden, men det relative trykkfallet er veldig mye større på sugesiden. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 minutt siden:

Ja, skulle til å si det. Du bør nok ha filteret på trykksiden. Blir litt som i et hydraulikkaggregat. Man har gjerne ei sil eller et grovt filter på sugesiden, og finfilter på trykksiden. Motstanden i filteret er den samme enten det sitter på suge- eller trykksiden, men det relative trykkfallet er veldig mye større på sugesiden. 

Ja burde nesten ha skjønt det på forhånd. 

Men greit jeg fant ut før jeg kjøpte nye pumpe på BT hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har min etter FG 500 kopi filter med 2 micron, fungerer utmerket med uttak fra bunn av tank.

 

 

Bårdp skrev for 18 timer siden:

Ser jo ut som en slik fødepumpe som brukes til dieselvarmere og ovner. De pumpa pumper vel en fast mengde vær gang den får spenning. Og er vel således avhengig av et pulståg for og pumpe noe. Er jo slik effekten på diesel varmerne reguleres. Så med bare en fast tilført spenning vil den vel ikke begynne og klikke.

Fungerer med fast spenning.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 41 minutter siden:

Jeg har min etter FG 500 kopi filter med 2 micron, fungerer utmerket med uttak fra bunn av tank.

 

 

Fungerer med fast spenning.

Nok forskjellig kvalitet på disse når en kjøper fra Kina fatter tenker jeg. Så får bare slå meg til ro med at den er sådan.

Tenker kjøpe hjem en ekstra i reserve å ha liggende i båten.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Flyttet pumpe ned i motorrommet så den sitter i høyde med midt på tank den suger fra. Pemper for fulle mugger den. Men klarte ikke pumpe gjennom filter når det ble montert etter pumpa heller. Så er tydeligvis ikke nok kraft i pumpen til det. Så blir å enten bytte pumpe eller annet filter.

 

Både pumpe å filter er fra Kina fatter. 

 

Men byttet filtre på motor siden jeg tok service på den. Alt var gulle rent nå. Kom noen liter med diesel ut i bøtta med 3 store filtre. Ikke antydning til noe grums eller Dieseldyr lengre. Så har heldigvis blitt kvitt dette nå etter 2022 sesongen med besøk av disse dyrene.

 

Å nå kom også tankmåler live på plotter å Orca

IMG20240323115404.jpg

Screenshot_2024-03-23-14-33-25-46_11e19f078f32e54131fece302a9e8160.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt: Noen pumper suger, andre trykker. De som ikke suger må ha fri flyt til innløpet...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa skrev 3 minutter siden:

Som nevnt: Noen pumper suger, andre trykker. De som ikke suger må ha fri flyt til innløpet...

Denne suger. Testet når den ikke var koblet op slangene. Men har nok for lite kraft. 

Ser på de BT har det varierer veldig hvor mye trykk de gir. 

 

Men men får bare trøste seg med at den var jo billig. 

Men nå sitter den så det er enkelt å bytte den. Så fikser dette før sesongen starter.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 16 minutter siden:

Denne suger. Testet når den ikke var koblet op slangene. Men har nok for lite kraft. 

Ser på de BT har det varierer veldig hvor mye trykk de gir. 

 

Men men får bare trøste seg med at den var jo billig. 

Men nå sitter den så det er enkelt å bytte den. Så fikser dette før sesongen starter.


Har denne fra Biltema på et ‘poleringsanlegg’. Suger lett gjennom er Racor 500FG i alle fall (og iht monteringsanvisning for Racor skal vel diesel suges gjennom, ikke trykkes). 
 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:


Har denne fra Biltema på et ‘poleringsanlegg’. Suger lett gjennom er Racor 500FG i alle fall (og iht monteringsanvisning for Racor skal vel diesel suges gjennom, ikke trykkes). 
 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

Tenker jeg bytter til samme ja. Men finner også et nytt filter. 

 

Men ellers fungere må nye tank fint. Ser ikke ut som båten ble tyngre fremme når jeg målte før å etter på bauspyd til sjøen. 

 

Fin regnet litt på innhold å kom til ca 180l med de nye mål. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Fantino skrev On 23.3.2024 at 16.22:


Har denne fra Biltema på et ‘poleringsanlegg’. Suger lett gjennom er Racor 500FG i alle fall (og iht monteringsanvisning for Racor skal vel diesel suges gjennom, ikke trykkes). 
 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/pumper/elektrisk-sugepumpe-for-drivstoff-04-bar-2000047776

Jeg koblet for 15 år siden ut den mekaniske fødepumpen på min Yanmar 4JHE og erstattet den med BT sin sugepumpe som du linker til. Den sitter etter grovfilteret høyt over dieseltanken og har fungert 100% siden 2009.

 

Sist sommer kjøpte jeg forresten en slik pumpe til som reserve. Pumper er det alltid greit å ha dobbelt av. Sist sommer måtte jeg ha ny pumpe for å tømme septiktanken pluss ny pumpeenhet til dassen. Nå er de som sviktet reparert og ligger ombord som reserve.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå skal du ikke komme med noen goe ide om dass pumpe her @Lars H.. Har fått nok av pumper for denne sesongen, alt før den har startet🤣😂

 

På tide de ringer fra Hamar, så fabrikks nye 1030 kan handles inn nå🤣😂😁😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...