Jump to content

4LHA-STP - får ikke start


WoolenSock

Recommended Posts

Heisann

 

Har en slik motor, som jeg banner med. 

Det som skjer, når du vrir om nøkkel, sier det bare klikk i ett rele.

 

Har målt fra rele til starter, å det er ikke alltid det gir signal til starter. 

 

Men, hvis man ser på dette bildet, hva er den sylinderen?

Har den noe med starter å gjøre?

Er selve releet det man ser kablene kommer ut fra?

 

Ser ut som bildet er opp ned, gudene vet hvorfor.

20240322_144413.jpg

Link to post
Share on other sites

WoolenSock skrev 11 minutter siden:

Det som skjer, når du vrir om nøkkel, sier det bare klikk i ett rele.

Det sitter et rele mellom tenningsbryteren og starteren. Dersom dette releet gir strøm videre til starteren, er det starteren som er problemet. Mål med et multimeter på starteren om du får spenning fram til den når du vrir på nøkkelen. Det kan være fordel å rigge seg til med lange ledninger med krokodilleklemmer på multimeteret, det underletter feilsøkingen. Dersom det ikke er spenning ut av releet selv om det klikker, så har du feilen der. Har hatt samme feil på min motor av samme type. Løsningen ble å bytte rele, og montere det nye releet på motorbeddingen, da slipper det å bli utsatt for vibrasjonene fra motoren. 

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, husky dane 85 said:

Sjekk minus koplingane på motoren, der fann eg dårleg kontakt på tilsvarande motor

Har gått over alle kontakter, alt er strøkent. Har også byttet startbatteri.

Ingen forskjell.

 

 

1 hour ago, Komodo said:

Det sitter et rele mellom tenningsbryteren og starteren. Dersom dette releet gir strøm videre til starteren, er det starteren som er problemet. Mål med et multimeter på starteren om du får spenning fram til den når du vrir på nøkkelen. Det kan være fordel å rigge seg til med lange ledninger med krokodilleklemmer på multimeteret, det underletter feilsøkingen. Dersom det ikke er spenning ut av releet selv om det klikker, så har du feilen der. Har hatt samme feil på min motor av samme type. Løsningen ble å bytte rele, og montere det nye releet på motorbeddingen, da slipper det å bli utsatt for vibrasjonene fra motoren. 

Er det dette releet som er på bildet mitt?

Sitter på høyre side, under fuel.

Link to post
Share on other sites

WoolenSock skrev for 15 timer siden:

Er det dette releet som er på bildet mitt?

Sitter på høyre side, under fuel.

Litt usikker, det var ikke jeg som byttet rele på min motor. 

 

Men hvis du vet hvordan et rele fungerer bør det være ganske lett å feilsøke. Sjekk om det går en ledning fra releet til starteren, Starteren skal ha en tykk, rød ledning som ligger rett på + på batteriet, i tillegg skal den ha en plussledning med styrestrøm, Det er denne som kommer fra et rele. Du kan også måle om det er spenning inn til releet når du vrir på nøkkelen, da kan du også se om det kommer spenning ut. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...