Jump to content

Montering av dieselpumpe TAMD42WJ-A


Kobberbassen

Recommended Posts

Etter å ha satt inn dieselpumpe etter pakningsbytte pga lekkasje, skulle jeg starte opp motoren på pall i går. 
den var veldig tungstarta, men når den starta gikk turtallet opp i en helsikes fart og jeg fikk ikke stoppa motor med hverken nøkkelen eller spaken på pumpa. Den gikk urent og røyk no voldsomt. Fikk nappa dieselslangen ut av tanken og motoren stoppa raskt uten diesel i det turtallet. 
 

Spørsmålet mitt er:

Har jeg satt inn pumpa feil? 
(jeg satt motor i tdc før demontering)

 

Eller kan han som satt sammen pumpa ha gjort noe feil?

 

Historien bak motoren er at jeg fikk en TAMD42wj-a grisebillig pga ukjent historikk, timeantall og manglende kabler og instrumenter. Med en 41a i min båt idag som røyklegger hele havna tenkte jeg å bytte. 
 

Fikk motoren hjem og bytta olje oljefilter, dieselfilter og fylte på kjølevæske. 
da starta motoren lett og gikk veldig fint. 
men da det lakk litt i fra dieselpumpa tok jeg ut den og fikk en mekaniker på jobben til faren min til å fikse den. 
jeg kjøpte originale pakninger og han påsto han kunne dette og hadde skrudd mye dieselpumper. Prøsmålet er om jeg har spart meg til fant her ved å bruke han? Hva kan han ha gjort galt? Eller har den stått i feil posisjon når jeg har satt den inn? 

 

legger ved en videosnutt av første oppstart etter jeg fikk den hjem. 
 

https://youtube.com/shorts/FBwRwDk8USc?si=E6FAGwFDVd9jnpVB

 

Link to post
Share on other sites

Høres ut som den timing ikke er rett ja. Var det overens (kørner)merker som du var nøye med når du monterte??

 

Men har pumpa vært splittet helt, spørs det om han har nok kunnskap ja. Krever sitt av utstyr og viten å overhale disse. Ville sjøl aldri latt andre enn et Bosch verksted gjøre dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

HRH-Z skrev On 24.3.2024 at 22.06:

Hei.

Dersom pumpen er ute av timing så burde ikke dette skjedd,  tror heller at pumpen er feil sammensatt.

Det kan virke som regulator er ute av drift når turtal er ukontrollerbart.

 

mvh Hans Rune


Du har helt rett. Tok med pumpa til RJ diesel, og den pumpa var ikke satt sammen riktig i det hele tatt. Det positive er at det ikke så ut til at det var noe ødelagt der. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...