Jump to content

Erfaringer med Mariner 75 påhengsmotor fra ca 2000?


KC-

Recommended Posts

Mercury/Mariners firetaktere på denne tida brukte blokk fra yamaha.  Husker ikke når det samarbeidet tok slutt? 
 

KC- skrev On 23.3.2024 at 18.55:

Er dette gode motorer, er det noe man bør være obs på ved kjøp? 

 

Gode motorer, men ser ut som at som det meste av 4T fra denne tida var utsatt for tæringsskader.   Og aluminium og bolter osv er ikke alltid veldig medgjørlig etter 25 år i sjøvann...   ref det Eika sa om kostbare reparasjoner
 

Eika skrev On 23.3.2024 at 19.00:

Det må være verdens største, tyngste og daueste 75hk ?

Honda sin BF75 fra samme tid er faktisk 5 kg tyngre iflg spec :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Begynner jo å bli ganske så gamle disse første generasjons 4T motorer. Å er vel veldig mye ymse kvalitet ute å går på disse.

Men klart, er den omtrent gratis, er det ikke så mye å tape. Men er den priset som gull, så ønske selger lykke til.

Er jo masse nyere motorer som hele veien kommer for salg, å da i bedre kvalitet.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 53 minutter siden:

Gode motorer, men ser ut som at som det meste av 4T fra denne tida var utsatt for tæringsskader.  

Var det den perioden de hadde adapterplater med dårlig aluminiumslegering? I så tilfelle ville jeg skygget unna. Min Merc som gikk ut av produksjon i 2014 har adapterplate av god kvalitet. Men i følge Ravns Garage hadde generasjonen før det problemet med dårlig legering. 

Link to post
Share on other sites

Et par titusenlapper i pris. Men han var usikker på siste service og registerreimsskifte. Så egentlig er jo bare det røde flagg nok. Har sett noen av disse til salgs de siste par årene, de ligger ofte lavere i pris enn andre merker. 

 

Har i dag en Yamaha 60HK fra 1986 som går som en klokke, men som trenger nye pakninger på trim og tilt... Da meldte tanken seg på å bytte den ut med noe nyere (relativt sett) istedet - da jeg verken har spesialverktøy for slike jobber, eller noe sted å utføre det. 

 

 

Link to post
Share on other sites

innbilte meg at både 1,6 pg 1,8 literen er i samme "zetec" familien , resultat av et samarbeid mellom Ford, Mazda og Yamaha, men godt mulig jeg tar feil her :confused:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

On 3/24/2024 at 7:16 PM, ivar said:


 

Honda sin BF75 fra samme tid er faktisk 5 kg tyngre iflg spec :giggle:

Men Honda BF75 er ihvertfall ikke dau! testa den i en skjærgårdsjeep i alu! meget fin gange og behagelig lydbilde! båten skaut opp i plan! Den var vel bygget på 90HK og hadde Honda Accord motor med VTEC som basis motor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

1,6 literen kom vel fra civic, BF115/130 var basert på accord 2,3 literen.   For å få vtec så måtte man vel opp på 150 om jeg ikke husker helt feil  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kan bare tilføye egen erfaring da vi har en Uttern D55 med Mariner75hk fra kanskje rundt 2002 kjøpt ny av oss, eller mor og far.

Stort sett gjort simpelt videlikehold og servicer selv, som girolje, olje, filter etc.
Aldri hatt problemer og motoren er fortsatt god. Av med dekslet så ser den fortsatt ny ut.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv en mercury 75hk 2001 mod. Det er samme motoren som Mariner bare annet deksel. Det er samme motoren som kom som 90hk og senere som 115hk. Forskjellene er at 90 hk har større forgassere og innsug mens 115 hesteren har efi elektronisk innsprøytning. Har selv bygd om min 75hk til 90 hk ved å bytte forgassere. Fikk tak i noen brukte fra en 90hk som skulle hugges. Økte båthastighet fra 32 til 36 knop. 

Blokken er den samme som kom som yamaha 80 hk og 100hk men adapterplate og stamme er fra Mercury og noen har vel hatt problem grunnet ulike legeringer mellom stamme fra mercury og blokk fra yamaha som har skapt utfordring med galvanisk korrosjon. Yamaha slapp vel derfor unna dette. Gir vel utslag i tette kjølekanaler og eksosutløp som lekker eller vann i oljen. 

Har aldri hatt problemer med min, starter og går som en klokke etter alle disse årene. Synkronisering av forgassere kan være påkrevd for å få en jevn gange om ikke dette er utført på noen år. En velprøvd og pålitelig motor. Tror det er noe av det bedre dersom du først skal gå for en så gammel motor. Godt utført vedlikehold har vel alt å si på en så gammel saltvannskjølt påhengsmotor. (bytte av olje, zink og konservering etc)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...