Jump to content

Jotun NonStop Supreme - hvor mye bygger det? Legge oppå VC17m?


småbåtentusiasten

Recommended Posts

Ved opptaket i fjor med flere båter samtidig så lot Jotuns bunnstoff til å være overlegent hva groing angikk. 

 

Hvor mye bygger det bunnstoffet, sammenlignet med International VC17m?  

Hvor mange sesonger tror dere går før man må slipe ned igjen med Jotun?

Ser av andre tråder her at noen har lagt Jotun direkte oppå VC17m og at det gikk bra.

 

Har kun 10hk på Maxi Fenix, så groing tar mye hastighet når kun motor brukes.

 

Link to post
Share on other sites

Jotun Nonstop Supreme er et selvpolerende bunnstoff. Det virker ved at bunnstoffet slipes ned under fart, slik det stadig blir frigjort nytt virkestoff. Det betyr også at det må legges noe tykkere enn VC17m som er et hardt bunnstoff som ikke slites i særlig grad. Det er uproblematisk å legge Nonstop direkte på VC17, men det kan lønne seg å rubbe underlaget litt med halvgrovt sandpapir for å få skikkelig feste.

 

Jeg bruker Nonstop, og jeg flekker bare på der hvor det begynner å bli tynt. På den måten bygger det seg ikke opp noen tykke lag som må slipes bort. For å gjøre det enkelt å se hvor bunnstoffet begynner å bli tynt, har jeg først lagt på et lag rødt bunnstoff. Oppå det røde har jeg lagt et par strøk svart bunnstoff. Når det svarte slites så tynt at jeg ser det røde, er det på tide å flekke der, og bare der. Bruker mindre enn en boks bunnsmurning hvert år, på en seilbåt som er et par fot kortere enn Fenix'en din.

 

Om du velger en annen farge på Nonstop enn det du har på båten i dag, vil du like enkelt kunne se når Nonstop'en begynner å bli tynnslitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...