Jump to content

Hvordan smøre drivaksel-lageret på Mercury 4 takt 30. 2022 mod


gnrh

Recommended Posts

Er det noen som vet hvordan man smører drivaksel-lageret på Mercury 4 takt 30. 2022 mod. Det står att det skal gjøres på service etter 1 år, men er det mulig og gjøre det selv. Motoren har gått 80 timer siden den er ny så vet ikke om det er nødvendig. Har seg slik att jeg har vanskelig og komme på verksted.

Link to post
Share on other sites

gnrh skrev for 5 timer siden:

Er det noen som vet hvordan man smører drivaksel-lageret på Mercury 4 takt 30. 1922 mod. Det står att det skal gjøres på service etter 1 år, men er det mulig og gjøre det selv. Motoren har gått 80 timer siden den er ny så vet ikke om det er nødvendig. Har seg slik att jeg har vanskelig og komme på verksted.

Kan du ha bommet 100 år på årsmodellen?

 

Alternativt må jo Mercuty ha vært ekstremt tidlig ute med 4-taktere, samtidig som motoren med sine 80 timer har liten årlig bruk og du har utrolig god oversikt over brukshistorikken siste 102 år.

 

Har selv hatt Mercury som jeg kjøpte ny i 2022 og hadde et par måneder før jeg byttet til Yamaha.

 

Alle 4 påhengsmotorene jeg har eid i 2022 har hatt oljebad i girhuset. Årsmiseller fra 1997 til 2022, 6-100 hk, fordelt på 3 ulike merker: Suzuki, Mercury og 2x Yamaha.

 

På 6 hesteren bytter jeg girolje 2 ganger pr sesong, men girolja blir fort svart og lekker ut i stammen.

Link to post
Share on other sites

kan du ta bilde av det som står i manualen og legge ut? 

 

Tenker evt at det kan være en dårlig oversettelse eller noe og at det kan være noe annet som menes...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

IMG_3551.jpeg.6762deb608384ffdb425764d7e9f2711.jpegOk takk. Viste ikke helt når det sto i bruksanvisninga på 100 timers eller årlig service att det skulle smøres.

 

står her markert i gult. Men er jo andre ting som ikke stemmer heller for eks den nye bensin står att jeg kan bruke den, men forhandler advarte på det sterkeste og ikke gjøre det, må beuke 98 sa han.

Link to post
Share on other sites

Fra 2016 manual for Merc F25 EFI
https://www.manualslib.com/manual/2126168/Mercury-25-Efi.html?page=17#manual


Smøring av splines på drivaksel er naturlig å gjøre om man tar ned undervannshuset for sjekk/bytte av impeller  


image.png.3ff825efc088f6865745cd3239ff9aff.png

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...