Jump to content

Anbefaling på 12v 100-150A rele som tåler å stå innkoblet over tid


Blouberg

Recommended Posts

Skal rydde i det elektriske anlegget om bord. Planen er å sette opp en "underfordeling" i motorrommet for utstyr som ikke trenger separate brytere i hoved tavlen. Tenker jeg drar en kabel fra hovedbryter til et rele som kobler inn et sikringspanel der ymse utstyr er terminert. På turer vil dette ligge inne i kontinuerlig.

Finner stort sett ankervinsj og skillereleer i båtbutikkene, begge kan brukes rent teknisk, men tåler de å stå inne over lang tid?

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Et stort vanlig relé vil ha unødvendig forbruk når det ligger inne lenger. BEP er et godt valg med temmelig lavt stand-by forbruk. En får også bi-stabile relé som har null forbruk i begge posisjoner men de som selges spesifikt for båt er ofte forbaska dyre. Noe sånt kan antakelig brukes om en vil ha det helt optimalt: https://www.intellitecmv.com/products/bi-stable-relay-250a-12v

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 33 minutter siden:

En får også bi-stabile relé som har null forbruk i begge posisjoner men de som selges spesifikt for båt er ofte forbaska dyre.

Takk for svar!

De BEP releene jeg finner er ladeskille rele som er voltsensitive. 

Ser dette releet hos Solhaug står beregnet for kontinuerlig last, men står ikke at det er bistabilt.

Vært fint å finne noe med kort leveringstid (: Ser det du linket til ikke er på lager


 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 2 minutter siden:

Ja den var forbaska dyr ja 😃 

Men smart da, får bli et alternativ om man ikke finner noe rimeligere alternativ

 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker et relé fra batteripakke i elbil til å styre en 3 kW (6 kWpeak) inverter. Kjøpte på Ebay for 268 kr i fjor sommer. Dette reléet har også economizer. Det er en ekstra spole (høyohmig) som tar over oppgaven med å holde kontakten når reléet først har blitt aktivert. Det minimerer strømforbruk og varmeutvikling dersom det er av interesse.

 

https://www.ebay.com/itm/175272257328

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fjernstyrt bryter, Blue Sea 7700 (bryter - ikke rele) til baugpropell og ankerwinch-batteriet forut. Jeg kjøpte den i USA for endel år siden da dollaren ikke var så dyr og fikk den hjem med jetcarrier.no. Selv med dollar-kursen den gang var den ganske dyr, men den fungerer strålende. Jeg tror den fremdeles er å få tak i.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Solhaugreleet på 300A koster en tusenlapp hos Ekstralyskongen eller kr 940 hos Eurodel, ingen grunn til å betale alt for høy pris for det.

 

Men dette er enda rimeligere om kapasiteten er stor nok:

 

https://www.eurodel.no/rele-arbeidsstrom-mahle-original-mr-103?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI4oafscGQhQMVmmZBAh3XmgRkEAQYASABEgKwCPD_BwE

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Så også denne, 120A er nok. Fant ikke noe på strømtrekket på spolen som holder releet innkoblet.

/frode

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Det er jo en stor fordel å ikke ha noe holde strøm for slike formål. Selv har jeg brukt disse (bla for BMS); https://no.rs-online.com/web/p/automotive-relays/6900808?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_EN_Pmax_Test-_--_-6900808&matchtype=&&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIjczN96GRhQMVqnJBAh0lxw2TEAQYAiABEgL_JvD_BwE&gclsrc=aw.ds

For større laster, synes jeg også 7700 fra BlueSea ser bara ut og er mye brukt - men dyrt. Har vurdert dette som alternativ; https://abasmarin.no/produkt/12v-rbs-500-1000a-smart-hovedbryter-0-60v-systemstrom-magnetisk-lasekontakt-fjernstyring/

 

Link to post
Share on other sites

Ikke det at det betyr noe når du skal opp i den klassen, men jeg har i tre år nå brukt et rimelig relé fra Aliexpress for å veksle det som er koblet til startbatteriet (motorstyringen unntatt starteren, med kartplotter og diverse dill - lys, teinehaler og stereoanlegg er på en egen kurs). Den har ikke gitt meg noen problemer. Jeg kjører også et sånt relé på teinehaleren i baugen, det har heller ikke trøblet det aller minste der:

 

https://www.aliexpress.com/item/1005006278998601.html

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev for 15 timer siden:

Ikke det at det betyr noe når du skal opp i den klassen, men jeg har i tre år nå brukt et rimelig relé fra Aliexpress for å veksle det som er koblet til startbatteriet (motorstyringen unntatt starteren, med kartplotter og diverse dill - lys, teinehaler og stereoanlegg er på en egen kurs). Den har ikke gitt meg noen problemer. Jeg kjører også et sånt relé på teinehaleren i baugen, det har heller ikke trøblet det aller minste der:

Takk for tips @Mastiff La inn en bestilling på et par av disse for å teste litt. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...