Jump to content

Lombardini LDW502 lekker ved impellerhus


Gabi

Recommended Posts

Jeg har en Lombardini LDW502 fastmontert dieselaggregat i båten. Byttet impeller i år, men ser ved oppstart at det lekker. Tenkte det var litt rart, prøvde å bytte pakning også men samme greia. Synes egentlig dråpene som kommer ca hvert 5. Sekund egentlig kommer fra baksiden av impellerhuset og ikke så mye fra selve pakningen til impellerlokket. 

 

Jeg ser så at det på baksiden av sjøvannspumpa/impellerhuset er åpne slisser. Tenkte at kan det så være at det er sladrehull i tilfelle lekkasje? Kikket så på Frydebø sine sider for Lombardini motorer og det virker som det er å få kjøpt tetningsringer til denne. Kan det være det som har skjedd nå at disse er slitt og så lekker det vann ut på bakdiden og ut av sladrehullene?

 

Noen som vet om dette er vanskelig å bytte selv? Nr 11 på tegningen

Screenshot_20240326_121315_SamsungInternet.jpg.3f90a073b5a4eb93a3fcc4b5db1a20fb.jpg

 

 

Screenshot_20240326_163037_Samsung Internet.jpg

Link to post
Share on other sites

Leste meg litt mer opp på temaet. Om jeg har skjønt dette riktig er det 2 pakninger, en på hver side av sladrehullet. Den nærmest motoren er for tetting av olje fra motoren. Om denne er utett vil det dryppe olje gjennom pakningen og ut av sladrehullet. Den lengst fra motoren og på andre siden av sladrehullet er for at ikke sjøvann fra impellerhuset skal lekke. Om denne er utett vil det lekke sjøvann derfra og dryppe fra sladrehullet.

 

Siden det drypper sjøvann hos meg og ikke olje er det pakningen nærmest impelleren. På min ser den slik ut:

20220316_192919.jpg.8907142a0e7c529115f353b66b8c2960.jpg

 

Om man zoomer inn ser man spiralfjæra fra pakningen. Jeg så en YouTube video hvor pakningen enkelt ble tatt ut med en spiss nebbtang. Sikkert bedre med spesialtang for slikt. Om jeg er heldig er ikke akselen der korrodert og om jeg er enda heldigere klarer jeg å få på den nye pakningen uten å ta av akselen. Det er vel det største spørsmålet kanskje.....

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde den der burde være kurant å pirke ut, gjerne med en liten krok som hukes i fra fjærsporet, og litt forsiktighet så en ikke lager riper? Har ikke sett tenger for simmerringer, men mulig det finnes? Jeg ville gruet meg mest for å tre på den nye uten å skade den på skarpe kanter..

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 30 minutter siden:

Om man zoomer inn ser man spiralfjæra fra pakningen. Jeg så en YouTube video hvor pakningen enkelt ble tatt ut med en spiss nebbtang. Sikkert bedre med spesialtang for slikt.

Et triks er å ta ut fjæra, bore et tynt hull, og skru inn en karosseriskrue eller treskrue som du trekker tetningen ut med. Du kan skru inn to skruer 180 grader overfor hverandre.

 

Gabi skrev 32 minutter siden:

om jeg er enda heldigere klarer jeg å få på den nye pakningen uten å ta av akselen. Det er vel det største spørsmålet kanskje.....

Det beste er å bruke et spesielt verktøy for å montere den nye tetningen. Verktøyet er i prinsippet et rør som passer inn i tetningen der fjæra skal sitte, uten at den presser leppa mot akselen. Når du dorer inn den nye tetningen vil dette røret skyve i bunnen på tetningen. Da sikrer du at du ikke ødelegger tetningsleppa på den nye, samtidig som du styrer den perfekt rett inn i bosset. Jeg pleier gjerne å dreie meg et slikt verktøy hvis jeg skal montere en slik tetningsring, gjerne av POM (en litt hard plast), men hvis du finner et rør av passelig dimensjon så går det også bra. Du kan godt bruke et rør av stål, bare pass på at det ikke har skarpe kanter. 

Link to post
Share on other sites

Takk for smarte triks!

 

Pakningssett er bestilt, så får studere de nærmere når jeg får de engang etter påske. Blir lettere for meg å se og skjønne hvordan disse er bygd opp når jeg har de i hånda, har ikke byttet slike enda!

 

Å få den gamle ut høres ut som overkommelig, men presse de nye forsiktig inn må nok planlegges litt. Vet ikke om å 3d-printe en passende sylinder også kan være et alternativ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja, har prøvd idag. Prøvde å pirke ut med ble bare knotete. Og turte ikke å bore hull som foreslått og skru på skrue da jeg var veldig usikker på om hvis jeg boret feil....

 

Endte opp med å demontere hele sjøvannspumpa, som egentlig tok kort tid. Så var det bare å fjerne en låsering og dytte ut akslingen. Så dytte enkelt ut den gamle pakningen og inn med ny.

 

Men jeg må da kjøpe ny pakning inn mot motor, den oransje her.

20240407_130939.jpg.e966f3b1d23b30da1bd812cf3102cfaa.jpg

 

Og det er brukt pakningssement inn mot anleggsflaten rundt denne i tillegg, så da bør jeg sikkert gjøre tilsvarende ved remontering. Noen spesiell type jeg bør bruke? Biltema-greier?

20240407_130719.jpg.44087be9752b71e1b8665bb0d09d66ac.jpg

 

Når jeg skulle prøve å pirke ut den gamle pakningen ble det noen ørsmå riper på akslingen så får se om det har gått greit eller ikke.... Hadde jeg visst det var så enkelt å demontere hele sjøvannspumpa hadde jeg gjort det med en gang. Om jeg nå har skadet aksel så den blir utett koster ny sjøvannspumpe 10 tusen!😮

Link to post
Share on other sites

Ja, skal se på det!

 

Hvilken type tetningsmasse er best å bruke for tetning mellom sjøvannspumpe og motor tro?

 

Pakningssilikon, høytemperatur?

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000041863

 

Flenstetning?

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040362

 

Tetningsmiddel?

https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000042268

 

Link to post
Share on other sites

For tre dager siden monterte jeg sammen med ny tetning. Jeg hadde forestilt meg at siden det var en fjær i denne at den skulle klemme hardt rundt akslingen men den gikk jo så greit å bare skyve akslingen inn. Litt rart at det likevel tetter tenkte jeg da......

 

Så! Jeg leste tilogmed bruksanvisningen til silikon tetningsmassen!😁 Og tilogmed gjorde som det stod der!😁

 

Noen andre som har gjort slikt?🤭

 

Tynt sjikt på flaten der sjøvannspumpen møter motorblokka, stramme til for hånd og så vente en time! Deretter stramme til slik det skal. Og så vente 24 timer for herding.

 

Ble 48 timer elns. 

 

Startet opp og spenningen var stor! Men søren meg var det tett nå gitt!👍 Kjørte 2 omganger á 45 min og ikke en dråpe lekkasje! Det var gøy!

 

Så da håper jeg at dette er fikset for denne gang!

 

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 10 minutter siden:

For tre dager siden monterte jeg sammen med ny tetning. Jeg hadde forestilt meg at siden det var en fjær i denne at den skulle klemme hardt rundt akslingen men den gikk jo så greit å bare skyve akslingen inn. Litt rart at det likevel tetter tenkte jeg da......

 

Så! Jeg leste tilogmed bruksanvisningen til silikon tetningsmassen!😁 Og tilogmed gjorde som det stod der!😁

 

Noen andre som har gjort slikt?🤭

 

Tynt sjikt på flaten der sjøvannspumpen møter motorblokka, stramme til for hånd og så vente en time! Deretter stramme til slik det skal. Og så vente 24 timer for herding.

 

Ble 48 timer elns. 

 

Startet opp og spenningen var stor! Men søren meg var det tett nå gitt!👍 Kjørte 2 omganger á 45 min og ikke en dråpe lekkasje! Det var gøy!

 

Så da håper jeg at dette er fikset for denne gang!

 

Grattis med selvgjort er velgjort!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...