Gabi Startet 26.Mars Del på Facebook Startet 26.Mars Jeg har en Lombardini LDW502 fastmontert dieselaggregat i båten. Byttet impeller i år, men ser ved oppstart at det lekker. Tenkte det var litt rart, prøvde å bytte pakning også men samme greia. Synes egentlig dråpene som kommer ca hvert 5. Sekund egentlig kommer fra baksiden av impellerhuset og ikke så mye fra selve pakningen til impellerlokket. Jeg ser så at det på baksiden av sjøvannspumpa/impellerhuset er åpne slisser. Tenkte at kan det så være at det er sladrehull i tilfelle lekkasje? Kikket så på Frydebø sine sider for Lombardini motorer og det virker som det er å få kjøpt tetningsringer til denne. Kan det være det som har skjedd nå at disse er slitt og så lekker det vann ut på bakdiden og ut av sladrehullene? Noen som vet om dette er vanskelig å bytte selv? Nr 11 på tegningen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 26.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars Leste meg litt mer opp på temaet. Om jeg har skjønt dette riktig er det 2 pakninger, en på hver side av sladrehullet. Den nærmest motoren er for tetting av olje fra motoren. Om denne er utett vil det dryppe olje gjennom pakningen og ut av sladrehullet. Den lengst fra motoren og på andre siden av sladrehullet er for at ikke sjøvann fra impellerhuset skal lekke. Om denne er utett vil det lekke sjøvann derfra og dryppe fra sladrehullet. Siden det drypper sjøvann hos meg og ikke olje er det pakningen nærmest impelleren. På min ser den slik ut: Om man zoomer inn ser man spiralfjæra fra pakningen. Jeg så en YouTube video hvor pakningen enkelt ble tatt ut med en spiss nebbtang. Sikkert bedre med spesialtang for slikt. Om jeg er heldig er ikke akselen der korrodert og om jeg er enda heldigere klarer jeg å få på den nye pakningen uten å ta av akselen. Det er vel det største spørsmålet kanskje..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Jeg trodde den der burde være kurant å pirke ut, gjerne med en liten krok som hukes i fra fjærsporet, og litt forsiktighet så en ikke lager riper? Har ikke sett tenger for simmerringer, men mulig det finnes? Jeg ville gruet meg mest for å tre på den nye uten å skade den på skarpe kanter.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Mars Del på Facebook Svart 26.Mars Gabi skrev 30 minutter siden: Om man zoomer inn ser man spiralfjæra fra pakningen. Jeg så en YouTube video hvor pakningen enkelt ble tatt ut med en spiss nebbtang. Sikkert bedre med spesialtang for slikt. Et triks er å ta ut fjæra, bore et tynt hull, og skru inn en karosseriskrue eller treskrue som du trekker tetningen ut med. Du kan skru inn to skruer 180 grader overfor hverandre. Gabi skrev 32 minutter siden: om jeg er enda heldigere klarer jeg å få på den nye pakningen uten å ta av akselen. Det er vel det største spørsmålet kanskje..... Det beste er å bruke et spesielt verktøy for å montere den nye tetningen. Verktøyet er i prinsippet et rør som passer inn i tetningen der fjæra skal sitte, uten at den presser leppa mot akselen. Når du dorer inn den nye tetningen vil dette røret skyve i bunnen på tetningen. Da sikrer du at du ikke ødelegger tetningsleppa på den nye, samtidig som du styrer den perfekt rett inn i bosset. Jeg pleier gjerne å dreie meg et slikt verktøy hvis jeg skal montere en slik tetningsring, gjerne av POM (en litt hard plast), men hvis du finner et rør av passelig dimensjon så går det også bra. Du kan godt bruke et rør av stål, bare pass på at det ikke har skarpe kanter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 26.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars Takk for smarte triks! Pakningssett er bestilt, så får studere de nærmere når jeg får de engang etter påske. Blir lettere for meg å se og skjønne hvordan disse er bygd opp når jeg har de i hånda, har ikke byttet slike enda! Å få den gamle ut høres ut som overkommelig, men presse de nye forsiktig inn må nok planlegges litt. Vet ikke om å 3d-printe en passende sylinder også kan være et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 7.April Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April Tja, har prøvd idag. Prøvde å pirke ut med ble bare knotete. Og turte ikke å bore hull som foreslått og skru på skrue da jeg var veldig usikker på om hvis jeg boret feil.... Endte opp med å demontere hele sjøvannspumpa, som egentlig tok kort tid. Så var det bare å fjerne en låsering og dytte ut akslingen. Så dytte enkelt ut den gamle pakningen og inn med ny. Men jeg må da kjøpe ny pakning inn mot motor, den oransje her. Og det er brukt pakningssement inn mot anleggsflaten rundt denne i tillegg, så da bør jeg sikkert gjøre tilsvarende ved remontering. Noen spesiell type jeg bør bruke? Biltema-greier? Når jeg skulle prøve å pirke ut den gamle pakningen ble det noen ørsmå riper på akslingen så får se om det har gått greit eller ikke.... Hadde jeg visst det var så enkelt å demontere hele sjøvannspumpa hadde jeg gjort det med en gang. Om jeg nå har skadet aksel så den blir utett koster ny sjøvannspumpe 10 tusen!😮 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 7.April Del på Facebook Svart 7.April Slip akslingen litt med fint vsnnslipepapir. Så øker muligheten for at det blir tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 8.April Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April Ja, skal se på det! Hvilken type tetningsmasse er best å bruke for tetning mellom sjøvannspumpe og motor tro? Pakningssilikon, høytemperatur? https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000041863 Flenstetning? https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000040362 Tetningsmiddel? https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000042268 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.April Del på Facebook Svart 8.April Bruk pakningssilikon du. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 8.April Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April Da gjør jeg det!👍 Om det er slik at man ønsker seg litt sysselsetting så er det fint å ha båt, alltid noe å drive med! Og ikke minst alltid noe nytt å lære! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 13.April Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April For tre dager siden monterte jeg sammen med ny tetning. Jeg hadde forestilt meg at siden det var en fjær i denne at den skulle klemme hardt rundt akslingen men den gikk jo så greit å bare skyve akslingen inn. Litt rart at det likevel tetter tenkte jeg da...... Så! Jeg leste tilogmed bruksanvisningen til silikon tetningsmassen!😁 Og tilogmed gjorde som det stod der!😁 Noen andre som har gjort slikt?🤭 Tynt sjikt på flaten der sjøvannspumpen møter motorblokka, stramme til for hånd og så vente en time! Deretter stramme til slik det skal. Og så vente 24 timer for herding. Ble 48 timer elns. Startet opp og spenningen var stor! Men søren meg var det tett nå gitt!👍 Kjørte 2 omganger á 45 min og ikke en dråpe lekkasje! Det var gøy! Så da håper jeg at dette er fikset for denne gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 13.April Del på Facebook Svart 13.April Gabi skrev 10 minutter siden: For tre dager siden monterte jeg sammen med ny tetning. Jeg hadde forestilt meg at siden det var en fjær i denne at den skulle klemme hardt rundt akslingen men den gikk jo så greit å bare skyve akslingen inn. Litt rart at det likevel tetter tenkte jeg da...... Så! Jeg leste tilogmed bruksanvisningen til silikon tetningsmassen!😁 Og tilogmed gjorde som det stod der!😁 Noen andre som har gjort slikt?🤭 Tynt sjikt på flaten der sjøvannspumpen møter motorblokka, stramme til for hånd og så vente en time! Deretter stramme til slik det skal. Og så vente 24 timer for herding. Ble 48 timer elns. Startet opp og spenningen var stor! Men søren meg var det tett nå gitt!👍 Kjørte 2 omganger á 45 min og ikke en dråpe lekkasje! Det var gøy! Så da håper jeg at dette er fikset for denne gang! Grattis med selvgjort er velgjort! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.