Jump to content

Tykkelse på kabel mellom batteri


MR Swe

Recommended Posts

Det kommer vel an på lengden av kabel. Monteres batteriene like ved baugpropell så kreves det jo mindre enn dersom det er lange strekk. Står tabell i installasjonsmanualen. 95/50 mm2 for hhv 12/24V.

 

IMG_1555.jpeg.75fe17afb30bc3b657e6d2c5ac4b926a.jpeg

 

Optima Yellow Top er vel AGM og skal lades som det. Det betyr at de tåler det meste unntatt konstant lading med for høy floatspenning. Jeg ville lagt meg på 13.2V dersom B2B vil være koplet til landstrøm hele tida. Om den kun er aktiv når motorer går er det mindre kritisk. Optimas anbefalinger står her: https://www.optimabatteries.com/charging

 

 

Link to post
Share on other sites

Vart nede og skulle få satt inn de nye batterierne. Men her har jeg ikke tenke når je bestille de nye batterierne. De oppsettet som er med de 2 bluetoppern er med m10 kabelsko som sitter på de ekstra polene som blue har. Mens yellow bare har vanlige batteripolerne. Så jeg kan  sette på batterisko på alle poler før å sette fast eksisterende kabler med m10. Men jeg trodde å at  høyden i det rommet var mer en det viser seg at være. Måle føre det er visst noe jeg glemt å? Testede med ett par skor som er rett lave. Og da er det ca 1cm opp til luken og som er det madrassen på sengen som kommer over der. Blir det for litet? Og så må jeg flytte båten senest på søndag så begynner bli litt svett.  Hva tror dere.. Blir det før trangt? 

20240328_124454.jpg

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev 23 minutter siden:

Vart nede og skulle få satt inn de nye batterierne. Men her har jeg ikke tenke når je bestille de nye batterierne. De oppsettet som er med de 2 bluetoppern er med m10 kabelsko som sitter på de ekstra polene som blue har. Mens yellow bare har vanlige batteripolerne. Så jeg kan  sette på batterisko på alle poler før å sette fast eksisterende kabler med m10. Men jeg trodde å at  høyden i det rommet var mer en det viser seg at være. Måle føre det er visst noe jeg glemt å? Testede med ett par skor som er rett lave. Og da er det ca 1cm opp til luken og som er det madrassen på sengen som kommer over der. Blir det for litet? Og så må jeg flytte båten senest på søndag så begynner bli litt svett.  Hva tror dere.. Blir det før trangt? 

20240328_124454.jpg


Ser heller ikke noe stort problem med dette. Men AGM batterier kan vel i prinsippet snus på hodet eller legges på siden så det kan vel løses slik også.

Link to post
Share on other sites

Som ekstra sikring kan du kutte et plast kabelrør som du splitter på langs slik at du kan tre det over polskoen. Festes med en strips så er du sikker på at det ikke blir kontakt mellom køyebunnen og batteripolene. Feks denne typen:

 

7A88D489-DA0B-4F5E-A784-59A2893FE0D2.jpeg.06f905c73f1ebb43a9d2bb0cdef39ce6.jpeg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Ahh så bra da tror jeg det får løst det med batteriskor og litt kuttet plastrør over.  Bare litt synd alt er stengt i dag og i morgen men få stå og trippe på døren på maritim på lørdag.  Eller se om noen på finn selger.
Noen som har testet at ha Optima batteri ligandens. Låter bedre og ha det stående men.

Link to post
Share on other sites

Ekstra sikring. 
 

Tørt tre leder ikke strøm. Men med gammel båt, kanskje litt salt og fuktighet så kan det fort bli krypestrømmmer. Noen kroner i plastrør og noen minutter innsats så er man helt sikker. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev for 20 timer siden:

... trodde å at  høyden i det rommet var mer en det viser seg at være. Måle føre det er visst noe jeg glemt å? Testede med ett par skor som er rett lave. Og da er det ca 1cm opp til luken og som er det madrassen på sengen som kommer over der. Blir det for litet? Og så må jeg flytte båten senest på søndag så begynner bli litt svett.  Hva tror dere.. Blir det før trangt? 

20240328_124454.jpg

 

Jeg ville limt/skrudd ei lekt opp i kryssfineren mellom batteriene, og plassert en 2"x2" (48x48) på høykant ned i dørken. Da slipper du å engste deg for at sengebunnen kan bøye seg ned og treffe polene. 1cm er da plenty med klaring.

Link to post
Share on other sites

Gjør det enkelt.

Ta ei gummimatte fra bilen (en av de rektangulære som ligger på dørken i baksetet) og skyv den inn mellom batteriene og madrassen. Der ligger den godt uten behov for ytterligere feste, og du kan flytte båten trygt og uten bekymringer. 

 

Når du har fått båten dit du skal, kan du tenke ut og gjøre en mer permanent løsning.

 

God tur.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...