Jump to content

Hvordan få løs dyse som sitter fast på en eldre Yanmar 3QM30.


rojoh

Recommended Posts

1stk dyse sitter dønn fast. på Yanmar av eldre moddel. Sjøvann avkjølt. Har prøve med varme og forskjellige løsningsmiddler. 

Noen forslag til hvordan den kan løsnes. Finnes det noe spesial verktøy for dette. Dysen er jo ikke skrudd. Bra trykken ned i hullet

Link to post
Share on other sites

https://nettbutikk.wuerth.no/haandverktoy/spesialverktoy-for-motor-og-clutch/dieselinjektor-og-lambdasondeverktoy/hydraulikksylinder-20-tonn-for-injektoruttrekker

 

 

Brukte en slik sist jeg slet med å få ut ei dyse. Var en Suzuki Grand Vitara XL7 med Peugeot RHW motor, disse dysene sitter godt, men kom ut. Du må nok ha en jig i tillegg samt demontere toppen av dysa  slik at du får festa trekkstanga

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev for 3 timer siden:

 Da ville jeg brukt mer varme, gjerne en gassbrenner så du får varmet godset godt. 

Det ville jeg vært veldig forsiktig med. Er den i aluminium kan den slå seg, er den i støpejern kan den sprekke. Varme er bra, men jeg ville vært forsiktig med brenner. Et alternativ kan være å legge toppen på ei kokeplate. Jeg har ei løs kokeplate i garasjen til slikt. 

TS har fått tips om å bruke glidehammer, venter i spenning på om det blir suksess.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

Det ville jeg vært veldig forsiktig med. Er den i aluminium kan den slå seg, er den i støpejern kan den sprekke. Varme er bra, men jeg ville vært forsiktig med brenner. Et alternativ kan være å legge toppen på ei kokeplate. Jeg har ei løs kokeplate i garasjen til slikt. 

TS har fått tips om å bruke glidehammer, venter i spenning på om det blir suksess.

Du har rett i at en skal være forsiktig, men veldig forsiktig er kanskje litt overdrevent? En skal varme ganske hard på samme sted for at det skal skje. Men, ja, jeg burde kanskje ta med farene og hvordan en kan sikre seg litt når en gir slike råd på nettet.

Jeg har ikke prøvd en koketopp før. Gir ikke en koketopp punkt varme, og er derfor litt tungvindt? 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 1 time siden:

Du har rett i at en skal være forsiktig, men veldig forsiktig er kanskje litt overdrevent? En skal varme ganske hard på samme sted for at det skal skje.

Joda. I praksis skal man gjerne gi disse tingene mye juling før det skjer noe katastrofalt. Men skjærebrenner på en topp ville jeg nok vært noe forsiktig med dersom jeg ikke hadde en plansliper i umiddelbart nærhet. Jeg har sveiset på alutopper, men da hadde jeg også fres og plansliper tilgjengelig. 

 

Capt. Morgan skrev 1 time siden:

Jeg har ikke prøvd en koketopp før. Gir ikke en koketopp punkt varme, og er derfor litt tungvindt? 

Punktvarme og punktvarme fru Blom. Det punktet er jo ganske stort da når plata er 250mm i diameter. Men i motsetning til en brenner så er temperaturen lav, energitilførselen er lav, og toppen rekker å fordele varmen rundt i hele godset mens den varmes opp. 

 

Dersom toppen er av aluminium vil godset utvides med enn dysa siden aluminium har en mye høyere utvidelseskoeffesient enn stål, da kan dysa løsne. Jeg hadde nok gitt den litt juling med glidehammer uten varme først, men varme er selvsagt bra 👍

Link to post
Share on other sites

Disse topper er vel kjente for å være svake. så ville passet meg her.

 

Men siden du alt har demontert topp. så går det vel å ta den med til et veksted som evt har originalt Yanmar verktøy for jobben. Om ellers noe sådan ennå finnes lengre, da disse motorer jo er å regne som museums gjenstand nå.

Kastet sjøl en sådan motor for noen måneder siden, da det var tært hull midt på blokka.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 30.3.2024 at 0.47:

Joda. I praksis skal man gjerne gi disse tingene mye juling før det skjer noe katastrofalt. Men skjærebrenner på en topp ville jeg nok vært noe forsiktig med dersom jeg ikke hadde en plansliper i umiddelbart nærhet. Jeg har sveiset på alutopper, men da hadde jeg også fres og plansliper tilgjengelig. 

Jeg vil ikke oppfordre til bruk av skjærebrenner, da skal en være svært forsiktig ja😂😂 Når jeg sier gassbrenner, så mener jeg en slik en bruker butan på, som en kan bruke til å varme takpapp, tenne på grillen osv. Slike har en helt annen temperatur enn skjærebrenner. 

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...