Sofaseileren Startet 29.Mars Del på Facebook Startet 29.Mars Spørsmålet er kanskje banalt, men har tidligere forsøkt en del ulike typer lim (Tec 7 mm) til å lime tre mot aluminium, men det ender alt for ofte opp med at det løsner ved belastning. Har akkurat fjernet en del de laminert finér fra interiøret i båten som er limt med et hvitt lim som sitter beinhardt, og har sittet slik siden båten var ny for mer enn 30 år siden, så her er det åpenbart noe som virkelig fungerer. Noen gode tips her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Spørsmålet er ikke banalt, for det er ikke helt rett fram å lime på aluminium. Den rette mannen til å svare på dette er nok @VannTro eller @HansH. Hvis jeg skal komme med et forslag så må det bli å slipe aluminiumen der du skal lime, og prime med en god primer for aluminium først, deretter lime. Da har du en overflate som limet biter på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Det er nok som Komodo skriver. Limet er ikke det viktigste, men preparering av overflaten. Grunnen er at aluminium danner oksidbelegg veldig raskt, dette belegget er diffusjonstett og fysisk svakt. Slik at om man limer på oksidbelegget, vil limet ta med seg belegget og falle av. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.Mars Del på Facebook Svart 29.Mars Mest naturlig er vel å ha stringers og spant i alu på et aluskrog! har du bilde? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Omsider reaksjon herfra Mye fornuftig i det som @Komodo skriver angående oksidsjikt osv. Skal utdype litt mer her. Ved liming på aluminium i industriell sammenheng er det mest vanlig å bruke en såkalt bonding primer. (lim-/binde-grunning) Det er oftest en epoksybasert grunning som legges i et svært tynt sjikt - ofte ikke mer enn 5-15 µm (1000-dels millimeter). Forbehandling vil nesten alltid være conversion coating - som er en kjemisk omdanningsprosess som passiverer oksidsjiktet i aluminiumen. I den kjemiske prosessen blir gammelt oksid fjernet (etset bort) og via kjemikalier blir alu-overflaten gjort passiv slik at ny korrosjon hindres. Det skaper bedre vedheft for primer (evt lim rett på), samtidig som det gir økt korrosjonsbeskyttelse. Så langt proffversjonen fra industri enten det er komponenter i fly, missiler, våpensystemer eller sivil elektronikk. For hjemmeutøveren er det noen av de samme prinsippene som kan benyttes. Du vil normalt sett ikke ha tilgang til conversion coating, men du kan gjøre noe som gir omtrent samme effekt. Gå over området med vannsliping (korning f eks 120) og fjern alle rester av oksid (korrosjon). La det tørke (f eks hårføner) og påfør et tynnest mulig sjikt med epoksy grunning (en- eller to-komponent) helst innen få timer. Spiller liten rolle hvilken epoksy du bruker men legg svært tynt på - gjennomsiktig. Den vil feste seg svært godt til aluminiumsflaten som er slipt ren og har en god ruhet. Når epoksyen er tørr (vanligvis noen få timer - sjekk datablad), så kan du lime. Her kan du godt bruke f eks Sikaflex 291 som vil feste seg svært godt til grunningen og til treverket. NB, NB: Jeg har jobbet relativt lite med overflatebehandling av tre, så jeg ville sjekket med en fargehandler ang. beste forbehandling der. Vil anta du kommer langt med omtrent samme prosess som på alu, dvs sliping med f eks korning 120 og deretter et svært tynt lag med epoksy grunning. Da skal Sikaflexen få optimalt feste. Følg også bruksanvisning for hvordan Sika skal legges på for å herde riktig. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Som alltid når en limer tre mot fastere underlag er det viktig å ta hensyn til at treet lever. Det er spesielt viktig dersom man har brede flater på tvers av veden. Det er nok en av grunnene til at båtdekk tradisjonelt legges med ganske smale og ikke for tykke teakstaver. Derfor skal man være forsiktig med å lime med epoxy som blir hardt og stivt. Da har jeg bedre erfaring med polyuretanlim, dog ikke mot aluminium. Det trekker inn i treverket som ikke behøver grunnes. Ellers er lim av typen Sikaflex 291 utmerket for å oppnå en passe elastisk fuge. Limtykkelsen bør da være 2-3 mm. En bør da også prime treverket, men ikke nødvendigvis med epoxyprimer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Jeg limte i sin tid en masse tre lektere til et aluminiums skrog og overbygg med PL400. Og det sitter fremdeles 20 år etter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Og jeg har limt mye tre mot stål med Sikaflex og Multibond, sitter som spikret etter et par tiår. Jeg ville ikke ventet timer mellom sliping og påføring av primer og/eller lim. For aluminium er det snakk om få minutter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 31.Mars Del på Facebook Svart 31.Mars Dette var definitivt et godt tema! Her var det mye god kunnskap og hente! Og godt å se @NilsPils i drift her inne også!👍👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.