Jump to content

Lage limtre av teak


hansa82

Recommended Posts

Har jo masse gamle teakstaver etter teakdekket som jeg demonterte.
Er det mulig å lime sammen disse og gi de nye bruksområder?
F.eks. avdekningsplater, skapdører, bord etc.

Eller vil limingen bli for svak?
Tenker polyurethane lim (fra f.eks Casco) er gode greier.
 

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 9 minutter siden:

Er det mulig å lime sammen disse og gi de nye bruksområder?

Det bør jo være fullt mulig. Nå er ikke jeg verken snekker eller spesielt bevandret i den verdenen, men jeg mener kona (som er snekker) brukte flytende lamineringsepoxy fra Biltema da hun limte teak. Alle stavene må avrettes i en høvel eller plansliper, deretter må du avfette overflaten med aceton, og prime med ett strøk lim som trekker seg inn i treverket før du påfører et nytt strøk og sammenføyer. Mye jobb altså, men jeg tror det kan bli veldig bra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Alle stavene må avrettes i en høvel eller plansliper, deretter må du avfette overflaten med aceton, og prime med ett strøk lim som trekker seg inn i treverket før du påfører et nytt strøk og sammenføyer.

Fult mulig ja, og metoden er som Komodo skriver, men du kan gjøre hele prosessen i en operasjon. Det første strøk med ren eposy må ikke herde, men skal være klebrig før du legger en nytt strøk med eposy iblandet lidt "fyllstof" (feks westsystem 406). 

 

Selv har jeg lagd skjærefjøl og plater til lokk over vasken av teakrester.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre bordplater limt sammen av 50 mm tykke teakstaver. Dette ble gjort for rundt 50 år siden. Alle tre platene, det er faktisk fire fra samme snekkerverkstedet i Valdres, holder fremdeles uten så mye som en sprekk. Og dette var før epoxy kom på banen. Trolig limt med Aerolite, et lim der den ene delen ble fuktet med maursyre og den andre delen med 'harpiks'. Avfetting og rue opp limflatene pleier å gi holdbart resultat. Vi pleide å bruke Aceton eller tricloretylen for avfetting. Tri var vel det  beste, men spiser hjerneceller i et rasende tempo.

Link to post
Share on other sites

Jeg har limt mye teak. Det går som regel bra med hvitt trelim (latexlim). Men hvis du har tette limfuger er min erfaring at polyureanlim er best (og vanntett). Det trekker godt inn i treverket og fugen blir som regel sterkere enn treverket.

 

Viktig med frisk ved og å rense med aceton, som allered nevnt. Epoxy har jeg blandet erfaring med på større flater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev for 2 timer siden:

Takker for svar!
Har mye småbiter liggende, så skal prøve ut forskjellige metoder, så kommer det vel et referat her etter hvert. :)

 

Jeg jobber mest i teak. Kanskje du kan få noen ideer her . . . . ?

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 45 minutter siden:

Jeg jobber mest i teak. Kanskje du kan få noen ideer her . . . . ?

Wow!
Mye vakker inspirasjon der ja. Takk!
Lite erfaring med tre-arbeid, så da er det greit å lese slike tråder.

Link to post
Share on other sites

Her er kanskje også noe som kan gi litt inspirasjon. Skuffefronter og skapdører er for det aller meste laget av gamle ytterdører som er sagd opp, høvlet og limt sammen til plater. Jeg har brukt polyuretanlim som blir fuktet. Har ikke avfettet noe. De tynneste skyvedørene er 10 mm tykke sånn at de skulle passe i aluminiumskinnene. Prøvde først å lime de med vannfast hvitt snekkerlim, men det bare sprakk i limskjøtene. De eldste dørene som du ser på badet nærmer seg nok 15 år nå og like fine. Disse er også 10 mm tykke 

DSC_0412.JPG

DSC_0178.JPG

DSC_0173.JPG

DSC_0224.JPG

DSC_0191.JPG

DSC_0175.JPG

DSC_0141.JPG

DSC_0025.jpg

DSC00154.JPG

DSC00150.JPG

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev 1 time siden:

Her er kanskje også noe som kan gi litt inspirasjon.

 

Det ble veldig bra.

Regner med at du har hatt profilfres for de skapdørene . . 

 

Ellers er jeg enig i at pu-lim fungerer bra på teak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 10 timer siden:

 

Det ble veldig bra.

Regner med at du har hatt profilfres for de skapdørene . . 

Takk for det.

Ja, har kjøpt et sett med freser for å lage disse skapdørene. Har vel blitt ca 20 stk av dem etter hvert i båten. Har også laget nesten 50 skuffefronter, noen av dem er falske, bare for å få symmetrien i det. 

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev for 1 time siden:

Ja, har kjøpt et sett med freser for å lage disse skapdørene.

 

Hvor kjøper du fresestålene?`Jeg handler mye på e-Bay og har god erfaring som hobbybruker. Bare å kaste dem og kjøpe nye hvis de blir slitt. Men best for småarbeider. Jeg har tre håndoverfreser og lite fresebord, for henholdsvis 1/2", 8mm og 1/4" tange. Den største er permanent i Thailand, den minste er bare for bruk for hånd.

 

Neste gang håper jeg du kan gi oss noen bilder under veis . .  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 48 minutter siden:

 

Hvor kjøper du fresestålene?`Jeg handler mye på e-Bay og har god erfaring som hobbybruker. Bare å kaste dem og kjøpe nye hvis de blir slitt. Men best for småarbeider. Jeg har tre håndoverfreser og lite fresebord, for henholdsvis 1/2", 8mm og 1/4" tange. Den største er permanent i Thailand, den minste er bare for bruk for hånd.

 

Neste gang håper jeg du kan gi oss noen bilder under veis . .  :smiley:

Heisann, jeg har også kjøpt en del billige fresestål på f.eks Biltema men til teak er de ikke holdbare i det hele tatt. Det settet jeg bruker til skapdører kommer fra Luna/Tools.

I det siste har jeg kjøpt utstyr fra et firma som heter Gustavsen. Der har de et stort utvalg og god kvalitet til brukbare priser. Har mange flere bilder fra forskjellige prosesser men vet ikke om det er rette tråden å poste de i. Har holdt på siden jeg kjøpte båten for snart 19 år siden med oppgradering/renovering. Nå er endelig alt av innredning ny og ferdig.

( Jeg slår deg med en hånd overføres. Har fire🤫 men det vet ikke kona😄)

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev On 5.4.2024 at 11.45:

jeg har også kjøpt en del billige fresestål på f.eks Biltema men til teak er de ikke holdbare i det hele tatt

Jeg har også noen gamle fresestål fra BT. De er ikke særlig bra nei. Men på e-Bay kjøper jeg fresestål med hardmetall for en svært rimelig penge og de holder bra. Og utvalget er enormt.

 

Cheyenne skrev On 5.4.2024 at 11.45:

Har mange flere bilder fra forskjellige prosesser men vet ikke om det er rette tråden å poste de i. Har holdt på siden jeg kjøpte båten for snart 19 år siden med oppgradering/renovering.

Jeg synes tråden burde passe bra. Ellers kan du opprette en ny eller også gjerne låne tråden min. Alt båtrelatert er velkomment, ikke minst snekkervirksomhet. Jeg føler meg av og til nesten litt ensom der . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 30 minutter siden:

 

 

Jeg synes tråden burde passe bra. Ellers kan du opprette en ny eller også gjerne låne tråden min. Alt båtrelatert er velkomment, ikke minst snekkervirksomhet. Jeg føler meg av og til nesten litt ensom der . . .

Da må jeg samle sammen litt bilder fra starten av ombyggingen og prøve å lage det litt kronologisk. Har jo gått over mange år dette. 18 år siden jeg begynte sånn smått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...