wilma Startet 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2024 Som overskriften sier, jeg må nok demontere roret for å få trukket ut akslingen så langt at jeg får byttet gummihylsen til pakkboksen. Tittet litt på det i sted, og det ser kun ut som det er en stor mutter og skive som må løsnes i overkant for at roret skal løsne i tillegg til feste nede på flyndra. Kan det stemme? Går da rorakslingen i et spor så det kun kan monteres tilbake "riktig". Noen andre tips i denne forbindelse? Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Bilder er greit. Spørs om ikke den store mutteren er til rorhylsa som roraksen går i. noen båter er roret skrudd fast i bunn av rorakse og står i en foring i flyndra. Andre må man ta av rorarm inne og skru av nedre rorfestet i flyndra, og slippe hele ror og akse ned. Krever at båten står litt høyt, eller mulighet til å grave hull til roret. Link to post
Gullfisk Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Gullfisk skrev 4 minutter siden: Knottefeil Link to post
wilma Svart 29.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Litt dårlig bilde, men det viser nevnte mutter. Ser ikke noe annet å skru på enn den. Ser heller ikke noe tetni g i form av pakkboks som vist på tegningene til @Gullfisk Link to post
Husky Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Ja, det er nok så enkelt Gjorde tilsvarende på en Scand Baltic for noen år siden. mvh Espen Link to post
mawilu Svart 29.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 Hvorfor skrur du ikke bare av rorbladet roraksel er vel ikke i veien for propell Aksel hvis du ikke har utvendig ror Link to post
wilma Svart 29.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2024 @mawilu det er utvendig ror. Har inntrykk av at det er lettest å slippe dette ned. Link to post
wilma Svart 30.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 @Husky takk. Da prøver jeg det. Må bare få løsnet klemflensen. Det er trangt der, men med latmann bør det gå? Link to post
mawilu Svart 30.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 På klemflensen pleier jeg å bruke umbrako pipe med forlengerskaft,tar du av propell kommer Aksel langt nok tilbake uten å ta av roret Link to post
wilma Svart 30.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2024 @mawilu er på vei for å skaffe 10 mm umbrako og forlengerskaft/latmann. Men det er nok altfor langt mellom klemflens og pakkboks enn avstanden mellom aksel og ror. Så ser nok ikke ut til at jeg har noe valg annet enn å slippe ned roret. Men det skal vel gå greit tenker jeg. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn