Jump to content

Demontere ror på Scand Atlantic. Løsne fra flyndre og en mutter på toppen. Er det så enkelt?


wilma

Recommended Posts

Som overskriften sier, jeg må nok demontere roret for å få trukket ut akslingen så langt at jeg får byttet gummihylsen til pakkboksen. Tittet litt på det i sted, og det ser kun ut som det er en stor mutter og skive som må løsnes i overkant for at roret skal løsne i tillegg til feste nede på flyndra. Kan det stemme?

 

Går da rorakslingen i et spor så det kun kan monteres tilbake "riktig".

 

Noen andre tips i denne forbindelse?

Link to post
Share on other sites

IMG_9340.jpeg.af4f4b1bd51ef01e9b7ef3e4c1ef53fc.jpegIMG_9339.jpeg.2b66a7fc43db711333508081a840b6e7.jpeg Bilder er greit. Spørs om ikke den store mutteren er til rorhylsa som roraksen går i. 
noen båter er roret skrudd fast i bunn av rorakse og står i en foring i flyndra. Andre må man ta av rorarm inne og skru av nedre rorfestet i flyndra, og slippe hele ror og akse ned. Krever at båten står litt høyt, eller mulighet til å grave hull til roret. 

Link to post
Share on other sites

@mawilu er på vei for å skaffe 10 mm umbrako og forlengerskaft/latmann. Men det er nok altfor langt mellom klemflens og pakkboks enn avstanden mellom aksel og ror. Så ser nok ikke ut til at jeg har noe valg annet enn å slippe ned roret. Men det skal vel gå greit tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...