Jump to content

vedlikehold av stålbåt?


Blondie

Recommended Posts

Minn mann har så lyst på en større stålbåt,(34 -38 fot)men vi er så uenige :discuss: om hvor mye jobb det er å vedlikeholde denne type båt,da han mener det er en enkel sak.

I dag har vi en sollux 27,og jeg ser hva slags jobb det kan være for han,og meg,

Hva vil dere annbefale:holde seg til tuppervare,eller gå over til stål?

Kokka

Link to post
Share on other sites

Vedlikeholdet har jeg ingen kunnskaper om, men i Langangen marina har det de siste år ligget en flott stålbåt på +/ 38 fot på land. Det sies at eier ikke har midler til å få pusset og holdt båt i stand og i gang (uten at jeg kan skrive under på dette), men om den er til salgs, ville dere fått en førsteklasses båt i stål! Den har så absolutt det meste, så er dere på de trakter, kan dere jo kjøre nedom å se - det er den nærmest båthuset.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor Langangen marina er ,vi bor i Vennesla nord for Kristiansand.

E-18 mot Oslo - forbi avkjøring til Porsgrunn, ta av til Langangen, (etter den lange broen over innerste del av langangsfjorden) - forbi Sparmat - till venstre veien før veien til sagbruket (husker ikke veinavnet) - følg veien ned til båthavnen. Det vil jo ta sine gode 3 timer å kjøre vil jeg tro....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Deffinitivt mye mere vedlikehold enn med en Sollux 27, men annerledes vedlikehold. Mye avhenger av vedlikeholdet som er gjort så langt. Er det en eldre båt vil det garantert være rust. Ikke vær redd for den utvendige rusta. Det er den innvendige tilstanden som ikke synes ved første øyekast dere bør sjekke.

Hvis dere har evnen til å kose dere underveis, er lei av den evige poleringa, ønsker god plass, ikke bli sikta på, sneikjørt eller pressa av alle disse med hastverk, utvida sesong med tanke på is.... pluss en hel masse annet positivt, er stålbåt absolutt å anbefale.

Link to post
Share on other sites

Hulda ble sanblåst og malt 11.06.2000. Etter dette er det ikke gjort noe utvendig vedlikehold. Malingen er viktig, hos Hulda 2-komponent sinkrik epoxy i tykt lag. Videre er skutebunnen forsynt med anoder. Disse trer inn hvis malingen skulle skalle av som følge av et eller annet. Sveising med utilstrekkelig jording mens båten har ligget på vannet har ført til malingskader. Dette kan kun lastes meg selv, ikke malingprodusent, påføring av maling eller andre forhold.

 

Det kan være et poeng at en stålbåt bygges med tanke på materialet og dets egenskaper. Slik at man blant annet ikke konstruerer inn rustfeller.

 

Innvendig er båten malt etter nogenlunde samme resept som utvendig, men noe forenklet. Innvendig fullisolert med skum til mer enn 1/2 meter under vannlinjen. Det finnes ikke innvendig rust, hverken skjult eller åpenbar.

 

I kveld har vi 10 kuldegrader. Inne i båten holder 800 watt vifteovn temperaturen opp på omtrent 8 grader. Jeg har vært nede og snekret litt dørker i forskipet nå i ettermiddag.

 

Til våren skal det foretas en del sveising av dekksutrustning. Da kommer det til å bli en del maling i denne forbindelsen. Deretter skal overbygg og dekk få sin endelige farge.

 

Hulda ligger ute hele året. Slik jeg ser det, er denne båten mer vedlikeholdsvennlig og har et mindre generelt vedlikehold enn vår forrige plastbåt. Selv om Hulda er et bit større enn den forrige.

 

Jeg kan faktisk ikke tenke meg å gå tilbake til tre- eller plastbåt.

Link to post
Share on other sites

Sigurd, hvordan søker du etter "skjult rust", dvs ikke overflatiske ? Tips ?

Det jeg tenker på er eventuell rustdannelse bakom fastmonterte skott, kledning, isolasjon og plasser det er generelt vanskelig å komme til. Denne rusta behøver nødvendigvis ikke å være noen fare, men det er greit å få en oversikt. Den beste måten å bli kvitt rust på er å sandblåse. Dette er ikke noe problem utvendig.....men det kan være ett helvete og delvis umulig å få gjort skikkelig innvendig i en ferdig innreda båt.

Tips for å få en oversikt..tja: være slangemenneske, ta med seg bevegelig speile på arm med lys når en sjekker båten. Demontere innsyns-hindringer der dette er mulig.

Link to post
Share on other sites

Jammen i jøsseland da, den må jo ha stått til salgs i minst 2 år nå.......... Tydligvis vanskelig å få solgt?

Nei den står ikke tilsalgs nå (det er en gammel annonse jeg har lagret), og passerte den i fjor sommer på vei til grebbestad :yesnod:

Da var det nok med nye eiere ombord :yesnod:

Hadde nesten tårer i øynene jeg :blush:

Link to post
Share on other sites

Enig med firefighter,det var en flott stålbåt,kan du huske hva den lå på i pris???

Men lurer fremdeles på,om erfaringer på vedlikehold,om noen kan fortelle om hva som må holdes vedlike på en stålbåt,og hvor omfattende.eller andre ting som kan være viktig å gjøre med en stålbåt.

Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

tja ikke så aller verst,men altfor liten motor,likte nok bedre den andre,(som firefighter viste)men det er jo en del å velge i,å så må vi jo eventuelt bli enige om å selge solluxen først,er nok godt vant med stor motor,

i dag har vi bmw 180 hk.

Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

.....men altfor liten motor...

Vet ikke riktig hva dere forventer dere av fart i en såpass gammel stålbåt, men jeg kan jo nevne at identisk Aquanaut med bare 84Hk gjør full fart som er ca 8kn for det skroget. Dere kan nok øke farta litt ved å sette i større motor, men jeg er redd det meste av den investeringa går direkte over i stor og stygg hekkbølge.

Jeg har omtrent identiskt skrog, bare litt større og 4T tyngre. 127hk gir meg enkelt full fart. Det er veldig skjeldent jeg har hatt behov for mer kraft.

Link to post
Share on other sites

Sjekka ikke prisen, men er du ute etter litt bedre plass er ollebollenors alternativ bedre. Båten du har linka til har en helt idiotisk løsning framme etter min mening. Kjempe ubrukelig "badekar" på dekk framme og null plass nede forran salongen og under bakken. Jeg har vært ombord i flere med den løsninga, og uten unntak har eierne klaga på at all plassen som kunne vært framme er konstruert vekk!!!

Link to post
Share on other sites

Kan skrive fryktelig mye om vedlikehold av stål, men alt er avhengig av grunnarbeid. Får du tak i en med dårlig grunnarbeid, må du enten sandblåse på nytt og få det ordentlig, da holder det i 20 år, eller drive å flikke å male med jevne mellomrom. Jeg leide blåse utstyr å gjorde jobben selv, kom på ca 10.000.- ferdig grunnet. Skal jeg gjøre det igjen så setter jeg det bort, det var en jæ..... jobb.

Mange mener at stål er stygt, men når du kan få ei hytte på vannet for det du må gi for en skjærdgårds jeep, så klarer jeg å se gjennom fingrene med det, og kose meg med det jeg har råd til.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser kun på det praktiske med disse "metall-kassene".

En ting er stål. Jeg har vurdert å kjøpe aluminium noen ganger, men vet ikke helt hva det medfører når ting først skal vedlikeholdes.

 

Det som er skremmende er at jeg etter hvert har begynt å bli tankefull når jeg ser annonser som denne. Heldigvis finnes det noen litt mindre damer som tiltaler meg mer, men ettersom jeg skriver litt i fullt alvor og også dette er aluminiumsdamer er jeg litt betenkt med hensyn til hvor dette kan ende.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...