Jump to content

vedlikehold av stålbåt?


Blondie

Recommended Posts

En ting er stål. Jeg har vurdert å kjøpe aluminium noen ganger, men vet ikke helt hva det medfører når ting først skal vedlikeholdes.

Alu. er i utgangspunktet ut korrosjonsmessig meget stabilt materiale. Det finnes dog legeringer som ikke er det, en seriøs produsent vil ikke benytte slike legeringer. En båt som har levd en del år, og som er godkjent som passasjerfartøy, er byggget etter godkjent materialspec. Vedlikehold av aluminium er behagelig.

 

Men: Aluminium opptrer anodisk overfor de fleste andre materialer, som sort stål, alle rustfrie kvaliteter, alle messinglegeringer etc. Galvanisk- og elektrisk betingede tæringer kan gå innmari fort. Man bør derfor vite hva man gjør før man monterer ekstrautsyr, el.komponenter etc. som kan ha direkte- eller indirekte elektrisk forbindlese til skroget.

 

1,5 mill. for den damen er, hvis hun er i godt skikk, ser ikke ut til å være noen upris.

 

 

Metallbåter stygge??? Personlig mener jeg Hulda har et pent design. Ingen kan kalle Hulda for ei kasse.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Satt og leste i et gammelt VI Båt som var vedlegg til vimenn nummer 42 i 1993 der er det 6 sider som omraler noen hollandske stålbåter. ikke finner de noe rust heller på en 15år gammel båt, tja ser greit ut med stålbåt vedlikeholdsmessig iallefall. Menså er det jo dette med tre da

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Galvanisk- og elektrisk betingede tæringer kan gå innmari fort.

Det er min største betenkelighet, ja, og det kan fort bli mye skrog å holde oversikt over, under og inni. :diving:

 

Metallbåter stygge?

Vel, en annen ting jeg har hørt angående aluminium er at et kan være en utfordring å få maling til å sitte godt. Aluminiumsfargede båter er ikke helt min stil.

 

For øvrig virker ikke prisen for den over nevnte dame så høy, særlig ikke for en som skal selge huset sitt uansett. Hadde det ikke vært for at jeg har mest lyst på en tekstildrevet båt hadde jeg nok tatt sjansen på en tur for å finne ut hvordan hun ser ut i virkeligheten. (Kan fort bli dyre sånne skal-bare-se turer...)

Link to post
Share on other sites

Der er så definitivt ikke flere stygge stålbåter enn der i plastbåtmengden eller trebåtmengden, er nå min mening.

 

Noen er selvsagt mislykket etter mine øyne, men det er det jammen i de andre leirene også.

 

Om jeg ikke skulle hatt trebåt, tror jeg at det ville vært nærliggende med stål, nettopp som Sigurd sier, av praktiske hensyn.......... samt at der er mange flotte eksemplarer å velge mellom og at de er underpriset i forhold til hvor mye båt man får.

Link to post
Share on other sites

Hei kone til Blondie.

Skjønner ikke at jeg gidder, 3 gang jeg forsøker, detter ut P.ga.?? Til saken. Har litt erfaring (35 år på vannet) med båt. Vi har en Robur 1100, 37 fots stålbåt fra Holland. Er dere seriøst interesert i tips/forslag er Vi å nå på Tlf. 905188881 Ha en fin vår/sommer, med eller uten STÅLBÅT ?

(Drømmer selv om BÅT, dvs. STÅLBÅT, 20 - 30 M.)

MVH

Kaptein

Link to post
Share on other sites

(Drømmer selv om BÅT, dvs. STÅLBÅT, 20 - 30 M.)

MVH

Kaptein

Kaptein, jeg aner ikke hva slags stålbåt dere ønsker, dersom dere selger den nåværende, men utfra lengde og "pent utseende" som jeg antar dere vil ha, så synes jeg at denne rett og slett er vakker i linjene. Er båten så bra som nevnt i annonse, bør dette være noe å kikke på tror jeg.......

Link to post
Share on other sites

Hei kone til Blondie.

Skjønner ikke at jeg gidder, 3 gang jeg forsøker, detter ut P.ga.?? Til saken. Har litt erfaring (35 år på vannet) med båt. Vi har en Robur 1100, 37 fots stålbåt fra Holland. Er dere seriøst interesert i tips/forslag er Vi å nå på Tlf. 905188881 Ha en fin vår/sommer, med eller uten STÅLBÅT ?

(Drømmer selv om BÅT, dvs. STÅLBÅT, 20 - 30 M.)

MVH

Kaptein

Hei,vi skjønte ikke helt hva du mente med:skjønner ikke at jeg gidder osv,men

vi har notert oss tlf nr,men det er nok helst min mann som gjerne vil ha stålbåt,så jeg må nok ha litt mer betenkning,og skulle nok gjerne ha hatt en titt inne i en slik båt.

og så må vi gå over solluxen,da der kommer inn noe vann i bunnen i forkabin/v trappa,har nok blit noe lurt av selger i fjor :headbang: slik vil ikke vi selge det videre.

hilsen blondie som er dekksjenta.

Kokka

Link to post
Share on other sites

Kaptein, jeg aner ikke hva slags stålbåt dere ønsker, dersom dere selger den nåværende, men utfra lengde og "pent utseende" som jeg antar dere vil ha, så synes jeg at denne rett og slett er vakker i linjene. Er båten så bra som nevnt i annonse, bør dette være noe å kikke på tror jeg.......

ja den var pen den,men vi har sett en på nette finn som vi liker begge to,stålbåt 43 kr 900,sjekk denne og si hva dere syns.det står noe på tysk på ac trekke.+ en linjelekker 41 fot,kr 930. Redigert av Blondie (see edit history)

Kokka

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Vår forrige båt var en 37" stålbåt.

Første året vi fikk denne ble det litt arbeid med sparkling, og sliping.

Årene etter var det maling av skroget. Tror jeg malte dette to ganger på de tre årene vi hadde båten.

Eneste som var litt synd var rusten som kom over vinduene under flybridge, der må du ha en sandblåser for å komme til.

Kjøpte dette, men ble aldri tatt i bruk, og nå har jeg trebåt.

 

Ellers størrelsen var jeg mest fornøyd med når det gjelder båten, den hadde en romslig aktercabin, mye av plassen kom i fra dypgående på båten. Den stakk 1,6 m, noe man fikk igjenn i akterkabinen.

Maskinrommet som låg under hovedsalongen var også romslig, ingen problemer å krype på begge siden avmotoren, når du tok av en liten luke i forkant.

 

Båten var godt isolert, så når jeg fyrte opp sotheksa i akterkabinen ble det fort varmt.

 

Noen fart var der ikke, den gikk ikke mer enn 8 knop på marsfart, kunne kjøre 9 men da ble drivstoff forbruktet doblet.

 

Ellers var båten fin i sjøen mye pga vekten. (15 tonn)

 

Drømmen var en Grand Banks eller Scand Banks, men ble en redningskøyte i stedenfor.

 

Uansett, lykke til uansett valg.

 

 

Mvh.:

 

ORJ

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...