Jump to content

Hvordan monteres inntak for oppvaskmaskin på 15mm rør?


Wiserguy

Recommended Posts

Jeg har montert på et Whale t-stykke på kaldtvannet i båten og har nå et ekstra inntak for 15mm rør. Men ser at oppvaskmaskinen har en gjenget innvendig kobling (hun) på det jeg forstår er 4/3“. 

 

Jeg har forsøkt å google meg til en grei løsning for en overgang som gjør at jeg kan koble dette sammen, men har ikke lykkes. Har noen forslag til en grei måte å gjøre dette på? 

Link to post
Share on other sites

Wiserguy skrev for 2 timer siden:

Men ser at oppvaskmaskinen har en gjenget innvendig kobling (hun) på det jeg forstår er 4/3“.

Det er nok 3/4", ikke 4/3" på de gjengene. Finnes ikke gjenger som heter 4/3", så hvis du googler det får du ikke opp noe fornuftig. 

 

Wiserguy skrev for 2 timer siden:

Jeg har montert på et Whale t-stykke på kaldtvannet i båten og har nå et ekstra inntak for 15mm rør.

Du sier ikke hva slags gjenger du har på det T-stykket du skal inn på. Da blir det vanskelig å hjelpe deg :wink:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for hjelpen, begge to.

 

Jeg mente 3/4", ikke 4/3". T-stykket har ingen gjenget, men kobles til med nytt pex-rør. Jeg håpet det fantes noen greit tilgjengelige deler for å få en 3/4 med utve dige gjenger i enden av dette røret. 

 

Linken til overgangen hos Maritim ser topp ut, men har feil kjønn i gjengedelen. 

Link to post
Share on other sites

Wiserguy skrev 12 minutter siden:

T-stykket har ingen gjenget, men kobles til med nytt pex-rør. Jeg håpet det fantes noen greit tilgjengelige deler for å få en 3/4 med utve dige gjenger i enden av dette røret.

Hvis du har montert et T-stykke uten gjenger, så må du fortelle oss hva slags T-stykke du har montert, hvis ikke blir det vanskelig å hjelpe deg. Dersom det er i stål eller kobber, kan man bruke klemringer for å montere en ansats. Er det i plast finnes det sikkert egen fittings som passer for det du har kjøpt. Men igjen så blir det vanskelig å gjette hva du trenger så lenge du ikke forteller hva du har. Bilder pleier også å hjelpe veldig.

Link to post
Share on other sites

Wiserguy skrev for 2 timer siden:

Takk for hjelpen, begge to.

 

Jeg mente 3/4", ikke 4/3". T-stykket har ingen gjenget, men kobles til med nytt pex-rør. Jeg håpet det fantes noen greit tilgjengelige deler for å få en 3/4 med utve dige gjenger i enden av dette røret. 

 

Linken til overgangen hos Maritim ser topp ut, men har feil kjønn i gjengedelen. 


Denne?

 

https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/klemringer/nippel-han-15-x-34-2000058819

 

Kanskje lurt med en ventil mellom også?

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...