Arturen Startet 1.April Del på Facebook Startet 1.April Hei, jeg har nylig kjøpt meg en kragerø 26, fikk beskjed av selger at den trenger bytte av cutlesslager. Har lest mye her inne, men finner ikke noe konkret svar på hvordan det skal gjøres på akkurat denne båtmodellen. Hvis noen her inne kunne forklart hvordan jeg kunne fått fikset det selv, eller eventuelt hvem som utfører denne type jobb i Vestfoldområdet. Her er litt info om båten: Perkins 4.236 81hk Usikker på størrelse av cutlesslager, men er av messing, og sikkert ikke byttet på lenge (kanskje orginalt?) Båten er 1986 modell Har gått i gang med å demontere proprell og stevnbeslag som vist på vedlagte bilder: Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Det mest vanlige/ oftest ender med er å ta ut propellaksel og splitte cutlesslager(sitter inne i stevnbeslaget)på langs. Om de stikker litt ut av flensen, som det ofte gjør, kan man løsne to settskruer, borre hull i det som stikker utenfor flensen. Så kan man feste en glidehammer i hullet og dunke det ut. Eller bruke en form for talje/avtrekker. Man trenger ikke demontere stevnbeslaget for dette. Hylserøret med pakkboks sitter også festet i stevnbeslaget. Kan legge nytt cutless i frysa før montering, og varme stevnbeslag, så går det lettere inn. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Slik du har startet behøver ikke Aksel demonteres, stev beslaget er vel gjenget på hylserøret så skru ut begge boltene og skru ut resten ,du har vel 35 mm Aksel så frem med skyvelæret etter demontering,hvor ligger båten? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Siden du har demontert hele stevnbeslaget, er egentlig det greieste å ta dette med til et verksted som har hydraulikkpresse og presse ut lageret. Husk å se etter set-skruer i sidene! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 1.April Del på Facebook Svart 1.April Har du sjeket klaringen i lageret . . ? (Bare nysgjerrig) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger jo Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Hva har du gjort inne i båren med hylserør gummihylse og pakkboks? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Her stikker jo et par cm av lageret ut av stevnbeslaget. Jeg ville ha skrudd fast stevnbeslaget igjen med tetning mellom, funnet settskruene som holder lageret og funnet en grei patent for å dra ut lageret. Med så mye fri kant burde det gå helt greit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Arturen Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April 23 hours ago, Gullfisk said: Det mest vanlige/ oftest ender med er å ta ut propellaksel og splitte cutlesslager(sitter inne i stevnbeslaget)på langs. Om de stikker litt ut av flensen, som det ofte gjør, kan man løsne to settskruer, borre hull i det som stikker utenfor flensen. Så kan man feste en glidehammer i hullet og dunke det ut. Eller bruke en form for talje/avtrekker. Man trenger ikke demontere stevnbeslaget for dette. Hylserøret med pakkboks sitter også festet i stevnbeslaget. Kan legge nytt cutless i frysa før montering, og varme stevnbeslag, så går det lettere inn. Takk for godt innspill, det ser ut som cutlesslager er i flukt med stevnbeslag. Dersom jeg får av stevnebeslaget vil jeg prøve å splitte eller presse ut lageret. Jeg skal dobbeltsjekke dette med settskruer. Så ut som det var settskruer, men dårlig med skruefeste. Har kjøpt ekstraktorverktøy for å kunne skru ut dersom de er der. Tror jeg må av med stevnebeslager, ser ut som det er gjenget og skrudd på hylserøret. Sitér dette innlegget Link to post
Arturen Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April 6 hours ago, index said: Her stikker jo et par cm av lageret ut av stevnbeslaget. Jeg ville ha skrudd fast stevnbeslaget igjen med tetning mellom, funnet settskruene som holder lageret og funnet en grei patent for å dra ut lageret. Med så mye fri kant burde det gå helt greit. Hei, bildet var nok litt dårlig. Innsnevringen er del av stevnebeslaget og cutlesslageret ligger i flukt med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Arturen Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April 23 hours ago, mawilu said: Slik du har startet behøver ikke Aksel demonteres, stev beslaget er vel gjenget på hylserøret så skru ut begge boltene og skru ut resten ,du har vel 35 mm Aksel så frem med skyvelæret etter demontering,hvor ligger båten? Båten ligger på land på Helgeroa, tenker du har rett i at stevnebeslaget er gjenget på hylserøret og kan skrus av, og trekkes av akslingen. Utfordringen er å holde fast hylserøret mens stevnebeslaget blir skrudd av. Det er trangt rundt hylserøret inni båten, men har tenkt at det kan være mulig og komme til med en S formet rørtang av riktig dimensjon. Jeg gjengene mellom rør og stevnebeslag fra utsiden og det ser ut til å være hamp i koblingen. Sitér dette innlegget Link to post
Arturen Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April 7 hours ago, Roger jo said: Hva har du gjort inne i båren med hylserør gummihylse og pakkboks? Har ikke gjort noe med dette, men ser gummihylse og pakkboks under motoren, det er vanskelig tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post
Arturen Svart 2.April Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April 22 hours ago, Komodo said: Siden du har demontert hele stevnbeslaget, er egentlig det greieste å ta dette med til et verksted som har hydraulikkpresse og presse ut lageret. Husk å se etter set-skruer i sidene! Det er et godt tips! må først få av stevnebeslaget med lager. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.April Del på Facebook Svart 2.April Arturen skrev for 1 time siden: Har ikke gjort noe med dette, men ser gummihylse og pakkboks under motoren, det er vanskelig tilgjengelig. Da har du dradd Pakkboksen en drøy tomme akterover, rengjør akslingen mot klemflensen og sjekk den for sår/skader smør den inn med litt fett, løsne gummihylsa fra hylserøret og trekk den mot klemflensen. Jeg hadde løsnet på alle skruene klemflen/motoren så det er slakk, for når du trekker ut stevneflensen faller akslingen ned og da kan akslingen få en knekk og bli skjev i teorien. Du må uansett sjekke at akslingen ligger i senter i hylserøret når alt er montert, for å rette opp motoren. Hva slags pakkboks har du? Ps mulig hylse røret har plass så det følger med ut det ser du fort med å få stevnelagret litt lenger ut. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 3.April Del på Facebook Svart 3.April Arturen skrev for 15 timer siden: Hei, bildet var nok litt dårlig. Innsnevringen er del av stevnebeslaget og cutlesslageret ligger i flukt med dette. Er du helt sikker på det? En slik innsnevring er ikke vanlig, dette ser ut som et helt ordinært cutlesslager. Arturen skrev for 15 timer siden: Det er et godt tips! må først få av stevnebeslaget med lager. Du vil få store problemer med å få det tett mellom hylserør og stevnbeslaget. Jeg skjønner ikke hvorfor du vil gjøre det på denne måten, du skaper bare flere problemer enn du løser.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 3.April Del på Facebook Svart 3.April Ser ut som du skaper mye trøbbel for deg selv her. Rengjør flensflaten til stevnbeslaget og monter det tilbake. Så løser du propellakslingen og tar den ut. Og deretter tar du ut cutlesslageret. Jeg også er ganske så sikker på at det er en del av cutlesslageret som stikker ut av stevnbeslaget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.